Reisplanner OV 9292 wordt zo goed als zeker overgenomen door Translink
© ANP

Reisplanner OV 9292 wordt zo goed als zeker overgenomen door Translink

De 'moeder aller reisplanners', OV 9292, wordt zo goed als zeker overgenomen door Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart. Na 25 jaar verliest de planner zijn zelfstandigheid, als het aan de directies van beide partijen ligt. Uiteindelijk bepalen alle ov-vervoersbedrijven - aandeelhouders en/of contribuanten - of het samengaan doorgaat en die lijken daarvoor wel te voelen.

Ook reizigersorganisaties zien voordelen in het samengaan van OV 9292 met Translink. 'Hoe minder loketten voor reizigers, hoe beter', vindt Tim Boric van Rover. 'Als er één digitaal loket is van alle vervoerders waarbij je én alle reisinformatie kunt krijgen én alle informatie over betalingen, dan kan dat winst opleveren voor de reiziger.'

Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV denkt dat het samengaan van de twee bedrijven een goede zaak is, maar plaatst een kanttekening. 'Translink is net in opspraak gekomen door het schenden van privacyregels. Misschien moet het bedrijf dat eerst maar eens op orde brengen.'

Hoe minder loketten voor reizigers, hoe beter

Reizigersorganisaties Rover

OV 9292 is volgens directeur Stefan Hulman marktleider in het verstrekken van reisadviezen: 'Zo'n 2,5 miljoen per dag.' Hulman zegt alleen maar voordelen te zien in het samengaan met Translink, het bedrijf dat de ov-chipkaart uitgeeft en waarbij alle reisgegevens van chipkaarthouders binnenkomen. 'Het is prettiger voor de reiziger. Er zit ook een financiële gedachte achter. We kunnen efficiënter en dus goedkoper werken.'

OV 9292 (de naam verwijst naar de oprichtingsdatum: 2 september 1992) is aanvankelijk door het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat opgezet. Dat stak er miljoenen in. Na invoering van marktwerking in de ov-sector (2001) is het bedrijf geprivatiseerd. Hoewel het aantal reisadviezen nog steeds een stijgende lijn vertoont, maakt OV 9292 amper nog winst, zegt directeur Hulman. In de Tweede Kamer is de laatste jaren geopperd overheidsgeld te stoppen in de reisplanner, maar het kabinet wees dat steeds af.

De reisplanner heeft te maken met toenemende concurrentie. Onder meer van Google Maps, dat vooral bij jongere reizigers erg populair is. OV 9292 heeft als voordeel dat alle vervoersbedrijven op een of andere manier betrokken zijn bij deze planner. NS, Connexxion en de stedelijke vervoersbedrijven zijn aandeelhouders, alle overige zijn contribuanten. Translink is volledig in handen van de vervoersbedrijven.

Bij OV 9292 werken 40 mensen, bij Translink ongeveer 170. Volgens Hulman zal het samengaan tot baanverlies leiden. 'Ik kan zelf ook overbodig worden.' Hulman vindt wel dat de naam OV 9292 als 'sterke merknaam' behouden moet blijven.