Promovendi vaak niet klaar om les te geven
© ANP

Promovendi vaak niet klaar om les te geven

Promovendi worden vaak onvoorbereid en zonder voldoende begeleiding voor een zaal studenten gezet. Dit blijkt uit onderzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en het Promovendi Netwerk Nederland (PNN).

'De student is daarvan de dupe', zegt bestuurslid Simon Theeuwes van het ISO. 'Want de kwaliteit van het onderwijs wordt voor een groot deel bepaald door de kwaliteit van de docent.'

'Het kan stressvol zijn voor promovendi', zegt PNN-bestuurslid Charlotte Gaasterland. 'Ze moeten lesgeven zonder dat ze het gevoel hebben dat ze goed voorbereid zijn.'

Helemaal niet voorbereid

Van degenen die wel scholing kregen, vond bijna de helft deze te kort

Voor het onderzoek vulden 257 promovendi van dertien Nederlandse universiteiten een vragenlijst in. Ruim eenderde van de respondenten vulde in helemaal niet door de instelling te zijn voorbereid op de lesgevende taken. Van degenen die wel scholing kregen, vond bijna de helft deze te kort. Ook zei de helft ontevreden te zijn over de begeleiding tijdens het werk.

Volgens ISO-bestuurslid Theeuwes is het probleem dat universiteiten meer belang hechten aan onderzoek dan aan onderwijs. 'Onderzoekers worden afgerekend op hun onderzoek, niet op de hoe ze onderwijs geven. Dat moet in balans komen.'

Zelf achter scholing aan

De organisaties vinden dat iedereen die dat nodig heeft een basistraining zou moeten krijgen

Het ISO en het PNN willen dat universiteiten verplicht worden promovendi goed voor te bereiden op onderwijstaken. 'Nu moeten promovendi vaak zelf achter scholing of begeleiding aan', zegt Theeuwes. De organisaties vinden dat iedereen die dat nodig heeft een basistraining zou moeten krijgen. Ook zouden universiteiten moeten vastleggen hoe promovendi worden begeleid.

Minister Jet Bussemaker (Onderwijs) zegt in een reactie dat elke docent, dus ook een promovendus, goed moet worden voorbereid op het geven van onderwijs. 'Daarvoor zijn goede begeleiding en voldoende tijd essentieel. Ik ga de universiteiten vragen er werk van te maken om in gesprek met hun promovendi tot een goede aanpak te komen.'

Maatwerk

De Vereniging van Universiteiten (VSNU) zegt veel belang te hechten aan de juiste scholing en begeleiding van promovendi, maar uit dit onderzoek op te maken dat verbeteringen mogelijk zijn. De vereniging wil met het ISO en het PNN om de tafel om de problemen te bespreken. Ook zullen de uitkomsten worden besproken met de aangesloten instellingen.

Wel benadrukt de VSNU dat maatwerk nodig is, omdat de onderwijsverplichtingen kunnen variëren.