Beeld uit een van de 'treitervlogs'.
Beeld uit een van de 'treitervlogs'. © YouTube

Politie adverteert in 'treitervlog' ten koste van agenten

Terwijl de omsingelde agent de jongen op zijn gedrag aanspreekt, zwaait de camera naar links. Achter zijn rug 'vermaken' twee andere jongens de kijkers met triomfantelijke gekke bekken, middelvingers en boksbewegingen. Alles om de agent belachelijk te maken.

Met hun omstreden YouTube-filmpjes sarren de Zaanse Ismail Ilgun (19) en andere 'treitervloggers' in de Zaanse wijk Poelenburg de politie niet alleen, ze hebben er ook geld aan verdiend. Doordat de politie in hun vlogs adverteerde kwam een deel van het advertentiebudget ongewild bij de verkeerde terecht - de Zaanse hangjongeren die hun het werk zo moeilijk maken en politici kwaad krijgen. 'Tuig van de richel', zei Mark Rutte vrijdag. 'Blijf van onze agenten af', maande minister Van der Steur. Knikker ze het land uit, meende PVV-leider Wilders.

Vlogger Ilgun heeft niets met politici, maar wel met geld. Dat Google vrijdag de advertenties in zijn YouTube-video's uitschakelde heeft hem geraakt. 'Ze hebben mijn inkomsten afgepakt. Mijn droom kapotgemaakt!' Volgens De Telegraaf verdiende de vlogger met 43 duizend YouTube-abonnees en miljoenen views duizenden euro's aan advertentiegeld; zelf spreekt hij van 'een goed bedrag' waarvan hij kon rondkomen. 'Wat moet ik nu? Werken? Dat wil ik niet. Ik wil doen wat ik leuk vind.'

'Kanaal voldoet niet aan richtlijnen'

Een video van de 'treitervloggers' uit Zaandam met een reclamebanner van de politie ('Maak er politiewerk van') was wrang, maar ook andere organisaties waren ontstemd dat hun reclames in dit soort video's zaten. Na protest markeerde YouTube de vlogs als 'gewelddadig', zodat er bijna geen advertenties meer worden getoond. Alleen banners van adverteerders die ooit akkoord zijn gegaan met gewelddadige content zijn nog zichtbaar.

Peter van Houten van HR Company is opgelucht. Ook hij zag bedrijfsbanners op een 'hoodvlog' van Ilgun. Toen hij advertentieruimte bij Google inkocht heeft hij woorden opgegeven waarbij zijn banners niet in de buurt mogen staan. 'Crimineel, seks, porno; dat soort dingen. Het zijn standaardlijsten die je kunt aanvullen.' In de video's van Ilguns en zijn vrienden stonden die woorden kennelijk niet, aldus Van Houten. 'Toen we over de treitervlogs hoorden, hebben we meteen extra woorden op de lijst gezet. Alles om onze naam daar weg te krijgen.'

Hoogleraar Edith Smit vindt het vooral sneu voor de politie: 'Dit is een extreem voorbeeld van onhandige marketing.' Volgens Smit kunnen bedrijven ook 'keywords' opgeven waarbij hun advertenties juist mooi aansluiten. Misschien werd de banner getoond omdat onder de vlog het woord 'politie' stond; 'targeten' op lading is vaak lastig. De hoogleraar vindt het 'goed bedacht' dat de politie ook in vlogs adverteert. 'Vloggers hebben veel fans en worden als geloofwaardig gezien. Dit zijn ook dé plekken waar je jongeren bereikt. Dit was eigenlijk een goede keuze, die zuur is afgelopen.'