Het zou betekenen dat reizigers per gereisde kilometer 1 tot 2 eurocent meer kwijt zijn dan nu het geval is
Het zou betekenen dat reizigers per gereisde kilometer 1 tot 2 eurocent meer kwijt zijn dan nu het geval is © ANP

OV-bedrijven willen gratis ov-chipkaart in ruil voor duurdere ritprijzen

De 'dure' ov-chipkaart van 7,50 euro per kaart kan voortaan gratis worden. In ruil daarvoor moeten dan wel de prijzen van ritjes met de bus, metro, trein of tram in heel Nederland iets omhoog. Dit stellen de tien grootste vervoersbedrijven, waaronder de NS, voor.

Het zou betekenen dat reizigers per gereisde kilometer 1 tot 2 eurocent meer kwijt zijn dan nu het geval is. Deze voorgestelde verrekeningsmethode is vooral fijn voor de portemonnee van consumenten die weinig reizen en daarvoor een ov-chipkaart moeten kopen die ze nauwelijks gebruiken.

 'Wij willen dit zo doen', zegt Bart Schmeink, voorzitter van de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven en directeur van ov-bedrijf Connexxion. Hij doet dit voorstel om de hete angel uit de discussie weg te halen rond de prijs van de ov-chipkaart.

Het is een sigaar uit eigen doos. Een slecht plan

woordvoerder van Rover

De afgelopen weken liepen de gemoederen hoog op toen bekend werd dat er veel geld verdiend wordt met de verkoop van de ov-chipkaart. Het bedrijf dat de ov-chipkaart uitbaat, Translink Systems, bleek de afgelopen jaren 55 miljoen euro winst te hebben geboekt. De vervoerders zijn via hun coöperatie weer eigenaar van Translink Systems.

Volgens hen is die winst op de ov-chipkaart nodig om verliezen uit het verleden mee te weg te werken. Ze claimen er zelf niet rijker van te worden.

'Het is een sigaar uit eigen doos. Een slecht plan', reageert een woordvoerder van Rover op het plan-Schmeink. De reizigersorganisatie pleit al jaren voor een gratis ov-chipkaart in Nederland en vindt dat de vervoerders dit gewoon zelf moeten betalen.

De vervoersbedrijven kunnen de tarieven niet zo maar verhogen. Daarvoor zijn ze afhankelijk van de regionale overheden. Die bepalen de prijzen.

In een brief aan de Kamer liet staatsecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu eerder weten dat de winsten van Translink terug moeten vloeien naar de reiziger. Tevens loopt er een onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) naar mogelijke 'machtsmisbruik' door Translink Systems, dat een monopoliepositie heeft in het ov-chipbetalingsverkeer.

Meer over de ov-chipkaart

Ov-chipkaartproducent onder vuur om '55 miljoen euro winst op pasjes.'
Ov-chipkaartproducent Translink ligt onder vuur over de 55 miljoen euro winst die het bedrijf in vijf jaar tijd heeft gemaakt op de plastic reispasjes. Translink verkoopt elk jaar ruim 3 miljoen ov-chipkaarten voor 7,50 euro per stuk, terwijl de productiekosten slechts 88 cent bedragen, oftewel een rendement van ruim 750 procent.

ACM begint onderzoek naar 'excessieve' tarieven ov-chipkaart.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek begonnen naar mogelijk machtsmisbruik bij Translink Systems (TLS), het bedrijf dat namens de vervoerders de ov-chipkaart uitbaat. ACM gaat kijken of sprake is van 'een economische machtspositie' en of het bedrijf mogelijk excessieve tarieven hanteert.