Luchtfoto van Lelystad Airport
Luchtfoto van Lelystad Airport © Raymond Rutting / de Volkskrant

Ministerie I&W verkent verhoging vliegplafond Lelystad Airport: mogelijk een derde meer vliegbewegingen

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verkent de mogelijkheid van een plafond van 60 duizend starts en landingen voor Lelystad Airport. Het aantal vluchten van en naar Lelystad valt in een dergelijk geval mogelijk een derde hoger uit: tot nu toe gold 45 duizend vliegbewegingen als absolute limiet.

Dat bevestigt Leon Adegeest, voormalig lid van de bewonersdelegatie die minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) over Lelystad adviseert, na berichtgeving in NRC. De nieuwe berekeningen zijn afgelopen vrijdag gepresenteerd aan de bewonersdelegatie.

Luchtvaartadviesbureau To70, dat voor het ministerie de berekeningen voor Lelystad Airport uitvoert, gaat met de nieuwe cijfers uit van stillere vliegtuigen. Daarmee kunnen meer vluchten worden uitgevoerd, terwijl de hoeveelheid geluidsoverlast voor omwonenden van het vliegveld gelijk blijft. Het luchtvaartadviesbureau komt zo uit op een bandbreedte van 36 en 60 duizend starts en landingen voor Lelystad Airport in 2043.

Voor mijn gevoel zit de delegatie er vooral als decorum. Het heeft geen zin om nog langer met het ministerie rond de tafel de zitten

Leon Adegeest

Tot nu toe hanteerde het ministerie een absoluut plafond van 45 duizend vliegbewegingen voor het uitgebreide vliegveld in Lelystad, dat in april 2019 de deuren moet openen. Wordt dat plafond 60 duizend, dan vinden er in 2043 mogelijk geen 124 maar 164 starts en landen per dag plaats op Lelystad Airport.

'Ik vind het ronduit schandalig', zegt Adegeest, die na de presentatie van de nieuwe berekeningen besloot om uit de bewonersdelegatie te stappen. 'Voor mijn gevoel zit de delegatie er vooral als decorum. Het heeft geen zin om nog langer met het ministerie rond de tafel de zitten.'

Rob Huyser, directeur luchtvaart op het ministerie van I&W, noemt de mogelijkheid van een hoger plafond 'een onzinverhaal'. 'We houden rekening met 45 duizend vliegbewegingen op Lelystad Airport', zegt Huyser op Twitter. 'Dat er een nieuw plafond zou zijn, is lariekoek.'

Een woordvoerder van het ministerie erkent wel dat het aantal van 60 duizend vliegbewegingen in het gesprek met de bewonersdelegatie is genoemd. 'Maar daarbij gaat het sec om een berekening van de maximale geluidsruimte. Wij gaan nog steeds uit van 45 duizend vliegbewegingen. Er is geen nieuw plafond.'

De opening van Lelystad Airport, dat een deel van de vakantievluchten van het volle Schiphol moet overnemen, staat op losse schroeven na fouten bij het berekenen van de verwachte geluidsoverlast door overvliegende vliegtuigen. Sindsdien ligt het vliegveld onder vuur bij omwonenden, die vrezen voor het einde van hun rust.

In de Tweede Kamer is nagenoeg de gehele oppositie inmiddels voor uitstel van de opening, maar ook coalitiepartijen D66 en ChristenUnie hebben bedenkingen bij de gang van zaken. In maart neemt minister Van Nieuwenhuizen haar beslissing over Lelystad Airport.


De onstuitbare én omstreden groei van Schiphol

Actiegroep naar Brussel met klacht over Lelystad Airport: meer overlast dan berekend
Volgens de actiegroep zijn bij het opstellen van de Milieu Effect Rapportage (MER) voor de aanleg van het vliegveld niet alle gevolgen voor omwonenden meegenomen.

Dit is hoe Schiphol de hinder omlaag rekent

Burgers kunnen klagen wat ze willen, uit amper te volgen becijferingen van Schiphol zelf blijkt steeds dat de hinder juist spectaculair afneemt. Daar is een term voor: 'geSchiphold worden'. (+)

Schiphol: het succes en de schade
Van een grasveld met een paar loodsen in 1916 tot 58 miljoen passagiers per jaar. Scroll mee door een eeuw onstuitbare én omstreden groei van Schiphol.

Actiegroep: geluidshinder vliegveld Lelystad strekt zich uit over groter gebied dan berekend
In het rapport voor de aanleg van het vliegveld zijn ernstige rekenfouten gemaakt.