Een reiziger checkt uit.
Een reiziger checkt uit. © ANP

Geld van uw verlopen ov-chipkaart terugkrijgen wordt makkelijker

Het wordt voor reizigers makkelijker geld terug te krijgen van een ov-chipkaart. Dat heeft staatsecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) donderdag afgesproken met de vervoerders, reizigersorganisaties en Translink, de uitgever van de kaart.

Reizigersorganisatie Rover en de Consumentenbond pleiten al jaren voor een makkelijker systeem. In het geval van een verlopen anonieme chipkaart moeten reizigers nu een formulier opsturen of naar de balie van een groot station om hun geld terug te krijgen. De Consumentenbond noemt de procedure 'een kinderziekte' van de ov-chipkaart, waar reizigers al sinds de invoering in 2004 last van ondervinden.

Mensen hebben een kaart in de la liggen. Tegen de tijd dat ze die willen gebruiken, blijkt die kaart verlopen

Woordvoerder Consumentenbond

'Mensen hebben een kaart in de la liggen. Tegen de tijd dat ze die willen gebruiken, blijkt die kaart verlopen', zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. Als het ze dan zo moeilijk wordt gemaakt als nu om geld terug te vragen, nemen veel mensen volgens de bond de moeite niet. 'We zijn blij dat er eindelijk wat aan wordt gedaan.'

Translink zegt in ieder geval een website te gaan maken waarop reizigers hun geld kunnen terugvragen en 'onderzoekt' de mogelijkheid om geld retour te pinnen via oplaadpunten op stations. Geld terugvragen van persoonlijke, nog geldige ov-chipkaarten moet sowieso op een station en kost nu 1 euro. Die 'administratiekosten' zijn volgens de nu gemaakte afspraken binnenkort ook verleden tijd.

5 miljoen euro niet opgehaald

Makkelijker geld terugvragen staat hoog op ons verlanglijstje

Woordvoerder Rover

Sinds het prilste begin van de ov-chipkaart in 2004 is er in ieder geval 5 miljoen euro op anonieme kaarten blijven staan. De chipkaarten verlopen na vijf jaar, vanaf dat moment hebben reizigers nog één jaar om achter hun geld aan te gaan. De achtergebleven 5 miljoen euro wordt gebruikt om het systeem te verbeteren en de administratiekosten te vergoeden.

Reizigersorganisatie Rover vindt het goed dat het geld wordt ingezet om de drempel geld terug te vragen te verlagen, maar hoopt ook dat het achtergebleven bedrag snel kleiner wordt als reizigers wat meer worden geholpen. 'Makkelijker geld terugvragen staat hoog op ons verlanglijstje', meldt een woordvoerder. 'Maar het lijkt me sterk dat dit 5 miljoen euro zou moeten kosten.'

Translink belooft op haar beurt met de restgelden investeringen te doen 'die de reizigers ten goede komen'. Rover zegt daarop 'graag mee te denken met de besteding van dat bedrag'.