De afbeelding die te zien zal zijn op Facebook op 15 maart
De afbeelding die te zien zal zijn op Facebook op 15 maart © Facebook

Facebook helpt handje om jongeren naar stembus te krijgen

Minister Plasterk (Binnenlandse Zaken) zet Facebook in om jongeren naar de stembus te krijgen. Facebookgebruikers zien deze en volgende week een herinnering aan de verkiezingen op hun tijdlijn. De berichten zijn onderdeel van de campagne Elke Stem Telt, die mensen onder meer in tv- en radiospotjes en op een Snapchatkanaal aanspoort om te gaan stemmen.

Hoewel iedere meerderjarige met een account de berichten ziet, is het voor het ministerie vooral een manier om jonge kiezers te bereiken. 'Ik vind het belangrijk dat zij direct meedoen aan de democratie en het belang daarvan via Facebook ook delen met elkaar', aldus Plasterk. De opkomst onder achttien- tot vijfentwintigjarigen bleef de afgelopen verkiezingsjaren achter op de totale opkomst. Facebook werkt samen met het ministerie omdat 'het belangrijk is om mensen te inspireren naar de stembus te gaan', aldus Tineke Meijerman van het bedrijf.

Gebruikers zien vandaag of morgen een bericht over de verkiezingen op hun tijdlijn, waarin ze er aan worden herinnerd hun stempas en identiteitsbewijs klaar te leggen. Ook bevat het bericht een link naar wat je moet doen als je stempas kwijt is. 'Van gemeenten horen wij dat vooral de stempassen van jongeren nog weleens kunnen verdwijnen in een stapel post', aldus een woordvoerder van het ministerie.

Het kan gewoon gebeuren dat je het vergeet

Lisa Konings van De Stembus

Een tweede melding volgt op 15 maart. Boven aan ieders tijdlijn staat dan een herinnering dat het verkiezingsdag is en een link naar de stembureaus in de buurt. Bij dit zogenoemde Voter Megaphonebericht kun je vervolgens aangeven of je gestemd hebt en dit delen op je tijdlijn.

Lisa Konings van De Stembus, een initiatief dat jongeren aanspoort om te gaan stemmen, vindt het goed dat Facebook de herinneringen instelt. 'Het kan gewoon gebeuren dat je het vergeet.' Hoewel lang niet alle jongeren meer (actief) op Facebook zitten, denkt ze dat het ministerie zo toch nog een grote groep kan bereiken. Het sluit aan bij de campagnes van politici die het medium gebruiken om bijvoorbeeld live in gesprek te gaan met jongeren. 'Maar dat zien alleen jongeren die die een politicus liken.'