Artist impression voor het Kleine Bols Stadion in Hoogeveen.
Artist impression voor het Kleine Bols Stadion in Hoogeveen. © kunstijsbaanhoogeveen.nl

Drentse gemeenten strijden om miljoenen voor een nieuwe ijsbaan

In Assen klinkt vandaag de bel voor de laatste ronde in de race om ijsbaanmiljoenen. Wat een sprint leek, blijkt een marathon te zijn.

Na de sluiting van de verouderde Bonte Wever in Assen zit Drenthe ruim een jaar zonder overdekte kunstijsbaan. Het schaatsbondgewest Groningen-Drenthe meldt al een ledenterugloop. Dat moet niet langer duren, vindt de provincie. Voor een 'bovenregionale kunstijsvoorziening' ligt daarom 5 miljoen euro subsidie klaar.

Assen en Hoogeveen zijn in de race. Hoogeveen zet in op een rechttoe-rechtaan 400 meter-baan. Het Kleine Bols Stadion moet het gaan heten, naar lokale schaatshelden Piet Kleine en Jan Bols. 'Wij hebben schaatshistorie', zegt ambassadeur Ewout Klok.

'In Hoogeveen hebben we schaatshistorie'

Ewout Klok, ambassadeur

Ook geografisch is Hoogeveen volgens hem de logische keus: Assen concurreert met ijsbanen in Groningen en Heerenveen. 'Assen heeft een ijsbaan gehad. Met de nadruk op 'gehad', want ze konden het niet bolwerken. Waarom zou dat met zo'n megaplan wel lukken?'

In Assen droomt men van een ijswereld met een ijshal, een skihal en een ijsklimhal - een initiatief van bedrijven. Alleen een ijsbaan kan volgens de betrokkenen nooit uit. In de woorden van beoogd uitbater Nicky Broos: 'Het bij elkaar brengen van activiteiten is van eminent belang voor exploitatie-optimalisatie.' Broos runt in het zuiden al enkele wintersportparken.

De provincie floot beide initiatieven in maart terug: de financiële onderbouwing deugde nog niet. Wie als eerste een sluitend plan indiende, zou de subsidie krijgen. Dat was Hoogeveen, waar de gemeenteraad binnen een dag over de brug kwam. Anders dan in Assen staat de gemeente garant.

In Assen droomt men van een ijswereld met een ijshal, een skihal en een ijsklimhal

De kans is groot dat het Drents parlement Hoogeveen vandaag de miljoenen toekent. Maar Assen voelt zich overvallen en tekende bezwaar aan tegen de subsidie-afwijzing voor de ijswereld. De provincie zou niet alleen moeten kijken naar het snelste, maar ook naar het beste plan. Waar is de Toeristische Recreatieve Zone bij het TT-terrein bovendien anders voor bedoeld? Volgens Broos 'zijn de spelregels tijdens de race veranderd.' De provincie bestrijdt dit.

Assen kondigt aan ook zonder provinciale miljoenen door te gaan met het IceWorld-plan - inclusief 400 meter-baan. 'Maar twee ijsbanen in deze provincie, dat kan nooit uit', zegt de Hoogeveense ambassadeur Klok. Ook Broos zou dat 'uitermate dom' vinden. Klok: 'Maar er is maar een gemeente met een waterdicht plan en dat zijn wij.' De ijsbaan, zo eist de provincie, moet er eind 2019 liggen.