Trajectcontrole A2 levert 48 miljoen aan boetes op

Snelweg melkkoe van de overheid

Drie jaar na de invoering van trajectcontrole regent het nog snelheidsboetes op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht.

Bij Vinkeveen/Baambrugge werden vorig jaar ruim een half miljoen automobilisten op de bon geslingerd, een gemiddelde van ongeveer een automobilist per minuut

De trajectcontrole op de A2 bij de punten Vinkeveen, Baambrugge en Breukelen incasseerde in 2014 31 procent van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelweg, goed voor een bedrag van 48 miljoen euro. Daarmee is het traject Utrecht-Amsterdam drie jaar na invoering van de nieuwe controle nog de melkkoe van de overheid.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), waarvoor de Volkskrant een beroep heeft gedaan op de Wet openbaarheid van bestuur (WOB). Bij Vinkeveen/Baambrugge werden vorig jaar ruim een half miljoen (515 duizend) automobilisten op de bon geslingerd, een gemiddelde van ongeveer een automobilist per minuut. In totaal kregen op het traject Utrecht-Amsterdam 989 duizend automobilisten in 2014 een boete voor te hard rijden.

'Als de trajectcontrole langere tijd operationeel is, zullen mensen beter opletten', zei een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie vlak na de invoering in de zomer van 2012. Dat lijkt niet het geval: bij de ANWB komen nog veel klachten binnen over het stuk snelweg. Tussen Maarssen en Vinkeveen is het na zeven uur 's avonds toegestaan om 130 kilometer per uur te rijden in plaats van 100. Na een stuk van 7 kilometer is het vanaf de afslag Vinkeveen tot de ring Amsterdam weer maximaal 100 in beide richtingen.

Omwonenden

Weten hoeveel verkeersboetes er werden uitgedeeld in uw plaats of gemeente?

Ga naar volkskrant.nl/snelheidsboetes

De variabele maximumsnelheden hebben te maken met milieunormen en geluidsoverlast voor omwonenden. 'Maar de brede vijfbaansweg van de A2 nodigt uit tot harder rijden', zegt Ad Vonk van de ANWB. 'Bovendien mag je op de meeste stukken 's avonds wél harder. De vraag is of de mensen die bij Vinkeveen een boete krijgen, willens en wetens de toegestane snelheid overschreden. Wij denken dat dit niet het geval is.'

Volgens voormalig verkeersofficier van justitie Koos Spee heeft de overheid er 'een zooitje van gemaakt' op de A2. 'Er zijn ook automobilisten die op de hele A2 's nachts 100 blijven rijden omdat ze een boete vrezen.' Ook Rob Stromhorst van Veilig Verkeer Nederland hekelt de 'cryptische' wegindeling. 'We moeten voorkomen dat de snelweg een lappendeken wordt met steeds een andere maximale snelheid.'

Helder genoeg

Als het systeem is ingeschakeld, is de pakkans vrijwel 100 procent

Maar volgens het Openbaar Ministerie (OM) en Rijkswaterstaat is de situatie op de A2 helder genoeg. Zo staan op elke kilometer van de A2 hectometerbordjes met een snelheidsaanduiding en heeft Rijkswaterstaat meerdere waarschuwingsborden voor de trajectcontrole geplaatst, waaronder een groot bord met 'Dag en nacht 100'.

Bovendien is niet zeker, zegt Ernst Koelman van het OM, of de overtredingen inderdaad na zeven uur 's avonds plaatsvinden, als de maximumsnelheid op een deel van het traject hoger ligt. 'En het verschil tussen de boetes die aan beide kanten van de A2 worden gegeven is gering. Ook op het punt waar de maximumsnelheid van 100 naar 130 gaat wordt veel beboet, niet alleen andersom.'

Bij trajectcontrole hangen op verschillende punten op de weg camera's die opnamen maken van elk passerend voertuig. Een computer berekent de gemiddelde snelheid over het traject. Is die te hoog, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring. Als het systeem is ingeschakeld, is de pakkans vrijwel 100 procent.

Hoge boetes

Verder lezen?

Dit zijn de meest beboete plekken van Nederland, en een reportage over Aalst, waar het verkeer zo hard rijdt dat het stucwerk van de muur dreunt.

Nederland heeft in vergelijking tot andere West-Europese landen hoge boetes voor snelheidsovertredingen. Minister Van der Steur (VVD, Veiligheid en Justitie) doet onderzoek naar het boetesysteem. Diverse politieke partijen hebben gepleit voor een progressiever systeem, waarbij automobilisten die voor het eerst worden bekeurd een lagere boete krijgen dan bestuurders die vaker over de schreef gaan.

Rijkswaterstaat zegt niet te weten hoe het komt dat ondanks de waarschuwingen zo veel automobilisten te hard rijden op de A2. 'Je kunt borden plaatsen tot je een ons weegt, als mensen daar lak aan hebben heeft het geen zin.'

Verkeersexpert Koos Spee pleit voor het aangeven van de maximumsnelheid op de matrixborden. 'Met zo'n dikke rode rand eromheen. Sinds dat gebeurt op de A20 bij Rotterdam, rijdt daar vrijwel niemand meer te hard.'