Service- en veiligheidsmedewerkers van de Nederlandse Spoorwegen op het station.
Service- en veiligheidsmedewerkers van de Nederlandse Spoorwegen op het station. © ANP

Celstraf voor mes tegen hals conducteur

De vijftigjarige dakloze Tekin K. die op tweede paasdag een hoofdconducteur bedreigde in de trein tussen Tilburg en Oisterwijk, is vandaag veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf waarvan twee voorwaardelijk.

De man vertelde de politierechter in Breda dat hij op weg was naar Eindhoven omdat hij daar asiel wilde aanvragen. Hij had geen kaartje en ging op zoek naar een toilet. De conducteur kwam meteen achter hem aan. K. pakte vervolgens een mes en hield dat tegen de hals van de conducteur. K. verklaarde dat hij de sleutel die de NS-medewerker in zijn hand had voor een wapen aanzag en zich daardoor bedreigd voelde.

K. moet de hoofdconducteur 750 euro smartengeld betalen. Een jurist van de NS die de eis tot schadevergoeding toelichtte, vertelde de rechter dat de man geen gewone diensten meer draait sinds het incident.

De hoofdconducteur werkt achttien jaar bij de NS. Op zijn eerste en tweede werkdag na tweede paasdag liep zijn teamleider met hem mee. Toen hij de derde dag weer alleen dienst deed, was hij zichzelf niet meer. 'Hij had aanvaringen met reizigers over futiliteiten.' De man is inmiddels in behandeling om de gebeurtenis te verwerken en overweegt ander werk te zoeken.

'Overdreven'
K. zelf was niet erg onder de indruk van de psychische klachten van de conducteur. 'Het komt op mij over alsof het verhaal zo veel mogelijk is overdreven', zei hij in afwisselend Duits en Turks. K. is in Turkije geboren en woont sinds 20 jaar in Duitsland. Hij vroeg de rechter niet af te gaan op gevoelens maar 'op wat er werkelijk is gebeurd'.

Zijn advocaat Stijn Pessers vroeg de rechter zijn cliënt niet zwaarder te straffen dan in vergelijkbare zaken. Volgens de raadsman had K. de pech dat hij net op dat moment in een confrontatie met een conducteur verzeild raakte. 'Het was zo'n beetje het domste feit dat je die dag in Nederland kon plegen, want er was al een hele hoop hierover te doen.'