Blijven persen in bus 12: sneltram naar Utrechtse Uithof loopt anderhalf jaar vertraging op

'Ik ga nóóit meer met bus 12'

Studenten reizen als sardines in blik met de bus tussen Utrecht CS en de Uithof. De nieuwe Uithoflijn zou lucht geven. Maar die heeft flinke vertraging opgelopen.

'Ik ga nóóit meer met bus 12.' Het klinkt wanhopiger dan ze het bedoelt, maar Alies van der Padt (19) is de absurde drukte in haar ochtendbus goed zat. Drie ochtenden per week reist de pabo-studente naar de Uithof, het hogeschool- en universiteitscentrum van Utrecht. Iedere keer is het vechten voor een plek in de bus. Ellebogenwerk is bij de bushalte op Utrecht Centraal niet alleen toegestaan, het is noodzakelijk. Zonder strijd gaat de bus zo aan je neus voorbij.

Per harmonicabus vervoert buslijn 12 iedere dag tienduizenden studenten van en naar de Uithof. Is de bushalte op het station al een menselijke mierenhoop, in de bus zelf is het pas echt zweten. Aan het aantal bussen van vervoerder U-OV ligt het niet: bij Utrecht Centraal rijden ze af en aan. De lijn tussen het treinstation en de Uithof is nu eenmaal de drukste busverbinding van Nederland.

84 miljoen duurder

Om die reden legde de gemeente Utrecht de laatste jaren een gloednieuwe tramlijn aan naar de Uithof. Vanaf 7 juli 2018 zouden de trams op de Uithoflijn dagelijks 45 duizend passagiers tussen het station en de scholen vervoeren. Maar vorige week maakten provincie en gemeente Utrecht, samen verantwoordelijk voor het ambitieuze tramproject, bekend dat de Uithoflijn anderhalf jaar vertraging heeft opgelopen. Pas eind 2019 neemt Utrecht de 8 kilometer lange route volledig in gebruik, is nu de planning.

Ook valt de Uithoflijn 84 miljoen euro duurder uit. De totale kosten voor Utrechts eigen variant op de zwaar geplaagde Amsterdamse Noord-Zuidlijn komen daarmee uit op bijna een half miljard euro. Onder dwang van de gemeenteraad publiceerde de gemeente Utrecht vorige week vrijdag een tot dan toe geheim auditrapport van adviesbureaus Deloitte en Horváth & Partners over de Uithoflijn.

In het rapport kraken de onderzoekers vooral het optreden van de provincie, die de aanbevelingen uit 2015 voor een voorspoedige bouw goeddeels zou hebben genegeerd. Meer in het algemeen werken provincie en gemeente volgens het rapport langs elkaar heen.

Lees verder onder de foto.

Debat

Waarom laat je een rapport met aanbevelingen opstellen als je er toch niets mee doet?

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP

Donderdag debatteert de Utrechtse gemeenteraad over de Uithoflijn. Maandag volgt een bijeenkomst van de Provinciale Staten. Daar richt de toorn van de oppositiepartijen zich op VVD-gedeputeerde Jacqueline Verbeek, die als chef mobiliteit de teugels liet vieren. Zij stelde geen verantwoordelijke(n) aan voor het opvolgen van de aanbevelingen uit 2015. De bouw van de tramlijn liep daardoor in de soep.

'Het zijn pittige aantijgingen', zegt Andrea Poppe, fractievoorzitter van de SP in de provincie, over het auditrapport. 'Waarom laat je een rapport met aanbevelingen opstellen als je er toch niets mee doet?'

Verbeek wil tegenover de Volkskrant niet ingaan op de conclusies uit het auditrapport. 'Vrijdag stuurt de gedeputeerde eerst een aanvullend stuk naar de Provinciale Staten', zegt een woordvoerder. 'De situatie is enigszins precair, dus wij zijn hier heel voorzichtig mee.' Bij het debat van maandag zal Verbeek ook moeten uitleggen waarom zij het rapport drie maanden binnenskamers hield, al konden raadsleden en Statenleden het al wel eerder inzien.

Propvol

Waarschijnlijk rijdt de eerste tram pas als wij al klaar zijn met onze studie

Pabo-studente Alies van der Padt

De provincie Utrecht schat de kans dat de nieuwe planning wordt gehaald op 85 procent, 'een zekerheidsmarge die gebruikelijk is bij grote infrastructuurprojecten'.

Voordat het zover is, zullen de studenten in bus 12 lijdzaam de drukte moeten ondergaan. In een afgeladen bus vertelt Demi Koch (21), klasgenote van pabo-studente Van der Padt, hoe ze afgelopen maandag pas met de vierde passerende bus meekonden. De drie keren ervoor zat de bus al propvol voordat ze zich naar de juiste ingang konden wurmen. Resultaat: een kwartier te laat in de les. Van der Padt moet nog zien of de Uithoflijn eind 2019 echt voltooid is. 'Waarschijnlijk rijdt de eerste tram pas als wij al klaar zijn met onze studie.'