Omwonenden van Vliegveld Lelystad krijgen begin oktober in een virtuele tour voorlichting over geluidshinder.
Omwonenden van Vliegveld Lelystad krijgen begin oktober in een virtuele tour voorlichting over geluidshinder. © OrangePictures

Actiegroep: geluidshinder Vliegveld Lelystad strekt zich uit over groter gebied dan berekend

In het rapport voor de aanleg van het vliegveld zijn ernstige rekenfouten gemaakt

De geluidshinder van vliegverkeer van en naar Vliegveld Lelystad wordt veel groter dan wordt voorgesteld, zegt actiegroep Hoog Overijssel. Rekensommen die nieuwe aanvliegroutes moeten rechtvaardigen, kloppen niet.

In de Milieu Effect Rapportage (MER) voor de aanleg van Vliegveld Lelystad zijn ernstige rekenfouten gemaakt. De geluidshinder die het vliegverkeer van en naar Lelystad maakt, strekt zich uit over een gebied dat veel groter is dan waar in de MER rekening mee is gehouden.

Dit stelt Hoog Overijssel, een actiegroep die zich verzet tegen de aanvliegroutes van vliegveld Lelystad. Fouten zouden onder andere zijn gemaakt in de aanname van het geluid dat vliegtuigen produceren die horizontaal vliegen.

In sommige berekeningen is ervan uitgegaan dat vliegtuigen in deze fase van de vlucht met een stationair draaiende motor vliegen en dus nauwelijks lawaai veroorzaken

In sommige berekeningen is ervan uitgegaan dat vliegtuigen in deze fase van de vlucht met een stationair draaiende motor vliegen en dus nauwelijks lawaai veroorzaken. Volgens Hoog Overijssel kan dat niet en maken ook horizontaal vliegende vliegtuigen lawaai.

Dat bevestigt Raymond Teunissen, docent Aviation aan de Hogeschool van Amsterdam en ex-verkeersvlieger, die de bevindingen van Hoog Overijssel heeft ingezien. Ook een vliegtuig dat horizontaal vliegt moet gas geven en produceert dus geluid, zegt Teunissen. 'Anders val je uit de lucht.' Alleen een vliegtuig dat daalt, heeft nauwelijks vermogen nodig.

Deze rekensommen zijn van groot belang, omdat vliegtuigen van en naar Lelystad tientallen kilometers horizontaal laag over land vliegen, op een hoogte van 1.500 tot 1.800 meter. Dat is om het vliegverkeer van Schiphol niet in de weg te zitten. Over deze laagvliegroutes is grote onrust ontstaan onder de bevolking van delen van Gelderland, Overijssel en Friesland. Gevreesd wordt voor geluidsoverlast.

55 procent van de Boeings die straks op Vliegveld Lelystad binnenkomen produceert meer geluidshinder dan is berekend in de Milieu Effect Rapportage (MER), stelt actiegroep Hoog Overijssel.

Leden van Hoog Overijssel hebben de technische gegevens uit de MER opgevraagd bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) en daar volgens hen fouten in ontdekt. Bij binnenkomende toestellen van het type Boeing is in 55 procent van de gevallen de geluidshinder te laag berekend, zegt Arjo van den Berg, geluidsdeskundige van beroep en sympathisant van de actiegroep.

Dezelfde fouten zijn volgens hem gemaakt bij vertrekkende toestellen van het type Airbus. Als dat klopt, dan zullen honderdduizenden mensen meer hinder ondervinden van het luchtverkeer rond Lelystad.

Adegeest, van huis uit ingenieur, meent dat er ook fouten zijn gemaakt bij het berekenen van vliegbewegingen. Volgens de cijfers gaat 80 procent van de vertrekkende (vakantie)vluchten van Lelystad naar het zuiden, 20 procent naar het noorden. Maar bij de aankomsten komt slechts 43 procent uit het zuiden en 57 uit het noorden.

Volgens Adegeest lijkt het erop alsof dat is gedaan om de overlast op papier in ieder geval te spreiden

'Dat is onlogisch', aldus Adegeest. Volgens hem lijkt het erop alsof dat is gedaan om de overlast op papier in ieder geval te spreiden. 'Dat komt beter uit.'

De actiegroep heeft zijn bevindingen in drie gesprekken voorgelegd aan het ministerie van I&M. Het laatste gesprek was maandag. In een reactie heeft staatssecretaris Dijksma maandagavond in een Kamerbrief erkend dat er 'onvolkomenheden' zijn geconstateerd in de berekeningen. Die zullen worden aangepast. Volgens haar lijken de consequenties daarvan 'zeer beperkt'.

Dijksma kondigt ook aan dat ze een rapportage zal laten maken over de aansluitroutes van Vliegveld Lelystad en die ter beoordeling zal overleggen aan de commissie MER. Lelystad, dat vakantievluchten moet overnemen van Schiphol, moet in april 2019 opengaan. Volgens Dijksma komt die datum niet in gevaar.

GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger denkt daar anders over. De MER is de basis voor het Luchthavenbesluit dat is 2015 is genomen voor de aanleg van Lelystad. Als nu blijkt die onvolledig of onjuist was, valt de grond onder dat besluit weg, aldus Kröger. In dat geval moet volgens haar de hele procedure overnieuw. Haar partij heeft inmiddels een Kamerdebat aangevraagd.

Verbetering: In een eerdere versie van dit artikel stond dat Dijksma aan de commissie MER zou vragen of het nodig is om een rapportage te maken over de aanvliegroutes, maar die rapportage laat Dijksma sowieso opstellen. Het onderzoek zal daarna worden voorgelegd aan de commissie.