Reclamezuilen op station Amsterdam Centraal.
Reclamezuilen op station Amsterdam Centraal. ©

Abri-exploitant schakelt camera's in reclamezuilen voorlopig uit

Onwetende passanten kunnen gerust zijn. Exterion Media heeft de camera's in zijn reclamezuilen uitgeschakeld. Althans, voorlopig.

Deze maatregel van de exploitant volgt op de verontwaardiging van vorige week, toen duidelijk werd dat Exterion zijn zuilen van camera's voorziet. Deze meten niet alleen hoe lang iemand naar een bepaalde reclame kijkt, maar kan ook het geslacht en de leeftijd van de kijker registreren. In de nabije toekomst moeten de zuilen op drukke stations en in winkelcentra ook kunnen zien welke emotie de kijker ondergaat.

Exterion geeft als reden voor het tijdelijke stopzetten 'de ontstane commotie'. Het bedrijf geeft toe 'niet goed genoeg te hebben gecommuniceerd wat we exact meten'. Marketingdirecteur Guy Grimmelt verklaarde vorige week tegenover diverse media nog dat er geen sprake zou zijn van camera's, maar van sensoren. De reden: sensor klinkt wat minder eng dan camera. Exterion spreekt inmiddels in een persverklaring onomwonden van 'camera's'.

Het inzetten van camera's in openbare ruimten voor reclamedoeleinden in het algemeen is niet toegestaan

Wel benadrukt het bedrijf nog altijd dat het 'op geen enkele wijze' filmopnamen maakt, ook al worden camera's gebruikt. 'De camera's en de bijbehorende software kunnen slechts statistieken verzamelen. Het gaat om volledig anonieme tellingen die niet tot individuen herleid kunnen worden.'

Voor de Autoriteit Persoonsgegevens is het genoeg reden om het gebruik van dit soort camera's te onderzoeken. De waakhond verklaarde vorige week dat het inzetten van camera's in openbare ruimten voor reclamedoeleinden in het algemeen niet is toegestaan. Op het moment dat de beelden toch zouden kunnen worden herleid naar individuen is sowieso toestemming nodig. Op dat moment is er namelijk sprake van het verwerken van persoonsgegevens.

Exterion Media zegt uit te kijken naar de uitkomsten van dit onderzoek.

Nog even en reclameborden kijken dwars door u heen

De Week in Wetenschap van Tonie Mudde: 'En daar sta ik dan, op een station starend naar een reclame voor Griekse Yoghurt, in het volle besef dat het niet lang meer kan duren voordat de mens ook hier wordt ingehaald door de computer. Nog even en die abri kijkt dwars door me heen.' (+)