Regisseur Job Gosschalk.
Regisseur Job Gosschalk. © ANP

De man die bepaalde wie doorbrak - en wie niet: Job Gosschalk

De castingdirector en producent werkte mee aan vele bekende tv-shows en films

Job Gosschalk is al jaren een spil in de Nederlandse theater-, televisie- en filmwereld. Aanvankelijk als castingdirector en later als regisseur, schrijver, film- en televisieproducent. Dinsdag maakte hij in een verklaring bekend zich jarenlang schuldig te hebben gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag.

Kemna Casting, waar Job Gosschalk (50) samen met zijn neef Janusz jarenlang eigenaar van was, is het belangrijkste castingbureau van Nederland. Carrière maken als acteur of actrice in Nederland is moeilijk denkbaar zonder ooit de burelen van Kemna Casting te zijn gepasseerd. Het in 1980 opgerichte bureau levert al decennialang acteurs voor belangrijke Nederlandse theaterproducties, speelfilms, televisieseries en commercials. Naamgever van het Amsterdamse bureau is Hans Kemna, die het vak van castingdirector in Nederland geprofessionaliseerd heeft. Hij deed zijn eerste casting voor Pim de la Parra (Obsessions, 1968), maar werd vooral bekend door zijn samenwerking met regisseur Paul Verhoeven aan films als Turks fruit (1973).

Kemna Casting

Kemna gaf tot 1999 leiding aan het groeiende bedrijf. Gosschalk kwam voor het eerst bij Kemna terecht toen hij zich op 17-jarige leeftijd als jonge acteur inschreef bij het bureau. Nadat hij een jaar Toneelschool in Amsterdam had gedaan koos hij voor een carrière achter de schermen. Dat leidde in 1987 tot de oprichting van een eigen castingbureau (Gosschalk en Van de Noort Producties).

In 1994 trad hij in dienst als castingdirector bij Kemna, om het bedrijf in 2000 zelf over te nemen. In 2006 deed hij het bedrijf op zijn beurt over aan Janusz Gosschalk, zijn neef. Gosschalk ging zich intussen steeds meer met productie en regie bezig houden en vanaf 2006 bracht hij zijn activiteiten onder in productiebedrijf Kemna & Zonen, een van de actiefste en succesvolste productiebedrijven in Nederland.

Gouden Kalf

In 2008 won Gosschalk, als producent, het Gouden Kalf voor Beste lange speelfilm met Alles is liefde. Kemna & Zonen was voor 70 procent in handen van Endemol Shine, dat na de verklaring van Gosschalk over grensoverschrijdend gedrag bekendmaakte dat de samenwerking onmiddellijk stopt. Een van de projecten waar dit gevolgen voor heeft is de film All you need is love, die gebaseerd zou zijn op de jaarlijkse kersteditie van de tv-show van Robert ten Brink. Dit moest in 2018 de grote kerstfilm worden.

't Schaep met de 5 pooten

Als producent stond Gosschalk aan de wieg van de revival van de klassieke televisieserie 't Schaep met de 5 pooten. Een aantal Schaep-series zouden volgen, waaronder 't Vrije Schaep dat in 2009 de Nipkowschijf won.

Gosschalk debuteerde in 2011 als filmregisseur met de film Alle tijd en zou in een hoog tempo doorgaan met het produceren van, vaak succesvolle, theaterproducties, televisieseries en films. Dit jaar ging de musical De Marathon in première, gebaseerd op de gelijknamige, zeer succesvolle speelfilm. Ook regisseerde hij het toneelstuk Moeder en Zoon met daarin onder meer Anne-Wil Blankers en Paul de Leeuw. Gosschalk is betrokken bij zowel Kemna Theater als KemnaSenf Theater dat onlangs in zijn regie de voorstelling Vastgoed B.V. uitbracht, met Huub Stapel en Jörgen Raymann. Voor televisie produceerde hij naast de Schaep-serie, ook series als de VARA-comedy Jeuk (waar hij tevens de regie van deed), Goedenavond dames en heren, Bureau Raampoort en Petticoat.

In 2006 verscheen van de hand van Gosschalk: 'U hoort nog wel van ons. Hét handboek voor (beginnende) acteurs'


Misbruikaffaires in de Nederlandse film -en theaterwereld

Regisseur Job Gosschalk legt werk neer vanwege grensoverschrijdend gedrag
Schrijver, producent en tv-regisseur Job Gosschalk legt zijn werk neer, onder druk van aanstaande publicaties over grensoverschrijdend gedrag. Hij geeft toe dat hij 'over grenzen is gegaan', onder meer door acteurs te vragen uit de kleren te gaan tijdens repetities bij hem thuis.

Hoe theaterschooldocenten hun positie misbruikten

Docenten van de Amsterdamse Theaterschool knoopten lange tijd amoureuze relaties aan met studenten. De vrouwen durfden er pas tientallen jaren later mee naar buiten te komen. 'Ik was zo kwetsbaar toen dit gebeurde. Ik heb er nog jaren last van gehad, ook in mijn carrière.' Lees hier een reconstructie uit 2015 van de affaires op de Amsterdamse Theaterschool, inclusief reacties van de beschuldigde docenten.

Ongecontroleerde macht maakt mensen lelijk
Het meest verontrustend was dat er vanuit de theaterwereld niemand echt van opkeek, schrijft theaterrecensent Hein Janssen in 2015. 'Kennelijk waren die leraar-leerlingrelaties een publiek geheim, en niet alleen in Amsterdam.'

Pleegde de krant karaktermoord op docent Theaterschool?
De zaken van Jappe Claes en Ruut Weissman, oud-docenten op de Theaterschool, mogen niet op een hoop worden gegooid, luidde een veelgehoorde klacht destijds. Maar: verhalen over seksuele intimidatie en machtsmisbruik behoren tot de ingewikkeldste in de krant, schrijft Annieke Kranenberg, en de redactie is er niet lichtvaardig mee omgesprongen. Er zijn maar twee partijen die weten hoe het precies zit: het mogelijke slachtoffer en de beschuldigde.