Wildwest op water verpest Fries imago

De drukte op de Friese meren leidde het afgelopen weekeinde tot een zorgwekkend record. Het aantal aanvaringen bedroeg maar liefst acht....

Van onze verslaggever Wio Joustra

Op het Pikmeer bij Grouw boorde een authentieke tjalk zijn profiel in de zijkant van een splinternieuwe motorkruiser. De politie deed de incidenten af met de mededeling dat er 'duizenden mensen op duizenden grote en kleine boten zaten en dat daarbij het nodige mis kan gaan'.

Die onderkoelde reactie kan niet verbloemen dat het weer wildwest is op de Friese meren. Filevaren, onervaren schippers, te lage bruggen, ondiep en smal water, beperkte voorzieningen, slaande ruzies bij bruggen en sluizen - het is een jaarlijks terugkerend spektakel dat Friesland langzamerhand een slechte naam bezorgt.

De Hiswa, de vereniging voor ondernemingen in de bedrijfstak water en recreatie, waarschuwt al enkele jaren dat het met de watersport in Friesland niet goed gaat. Er is te weinig kwaliteit, er is geen verjonging van recreanten, en buiten de topweken valt de groei tegen.

VVD-gedeputeerde G. van Klaveren (economische zaken) geeft toe dat het tijd wordt voor een revitalisering van de Friese meren, ondanks de financiële injectie van 70 miljoen die - alleen al - de provincie in de jaren negentig gaf. 'Het water roept een sterke associatie op met Friesland, met zeilen, met jeugd. Dat imago mogen we niet kwijtraken. En er zijn grote economische belangen in het geding. Watersporters spenderen op jaarbasis een kleine tweehonderd miljoen gulden in Friesland. De helft van de totale werkgelegenheid in het toerisme in Friesland, negenduizend banen, zit in de watersport.'

Van Klaveren heeft zijn ambtenaren opdracht gegeven te onderzoeken wat er moet gebeuren om de situatie op en rond de Friese meren te verbeteren. En daarbij mag, nee moet 'groot' worden gedacht. Want er zijn Europese gelden beschikbaar, zogeheten Langman-gelden en subsidies van ten minste drie Haagse ministeries - Economische Zaken, Milieubeheer en Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. De gedeputeerde denkt dat er de komende tien jaar ten minste een half miljard moet worden geïnvesteerd in een grootschalige aanpak.

Vier projecten staan daarbij centraal: het ontwikkelen van alternatieve routes, het verbeteren van de bevaarbaarheid, het verbeteren van de kwaliteit van watersportvoorzieningen en het verbeteren van weg-waterkruisingen. Van de alternatieve vaarwegen is de 'staandemastroute', die Grouw via Warga met Leeuwarden verbindt, reeds ontwikkeld. Het plan is verder om Sneek via de 'Middelsee-route' met Franeker en Leeuwarden te verbinden.

Wat het verbeteren van weg-waterkruisingen betreft, gaat het om het verhogen van vijftig vaste bruggen die niet voldoen aan de doorvaarhoogte, en de aanpassing van zeventien beweegbare bruggen. Daarvan komen elf in aanmerking voor vervanging door een aquaduct. Vier hebben grote prioriteit: de Geeuwbrug in de rondweg Sneek-Zuid, de Jelteslootbrug tussen Lemmer en Sneek, de brug bij Woudsend en de brug over de Houkesloot in de rondweg Sneek-Oost.

Van Klaveren: 'Er moeten meer aanlegvoorzieningen komen. De voorzieningen in sommige watersportkernen vallen tegen. Grouw oogt absoluut niet vanaf het Pikmeer. Aan Heeg valt ook het nodige te verbeteren. Sneek is een voorbeeld van hoe het ook kan. Daar moeten andere kernen een voorbeeld aan nemen. Want over tien jaar moet Friesland het belangrijkste watersportgebied van West-Europa zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden