BlikSkoda Enyaq iV

Weer een goede reden om elektrisch te gaan rijden

De Enyaq is het eerste model van Skoda dat direct als elektrische auto is ontworpen. Dat vertaalt zich in ruimte, stabiel weggedrag en comfort. Eigenaren van gezinsauto’s op fossiele brandstof doen zichzelf tekort als ze zich nu niet bekeren tot elektrisch.

De Skoda Enyaq iV, de eerste voor elektrische aandrijving ontworpen SUV van Skoda. Beeld Eric van Vuuren/Skoda
De Skoda Enyaq iV, de eerste voor elektrische aandrijving ontworpen SUV van Skoda.Beeld Eric van Vuuren/Skoda

Gereden:

ENYAQ iV 80 First Edition

Prijs € 60.735 (vanaf € 39.766)

Gewicht 2.090 kg

LxBxH 465x188x162 cm

Accu 82 kWh

Vermogen 150 kW/204 pk

Verbruik 15-22 kWh per 100 km (WLTP) / 18,8 (test) per 100 km

Actieradius 537 km (WLTP)

Onder puristen breekt met de komst van de Skoda Enyaq vast een discussie uit of dit wel een SUV is zoals de Tsjechische firma claimt. De auto staat namelijk lang niet zo hoog op de wielen als gebruikelijk voor dit type, en zou daarom beter een MPV genoemd kunnen worden? Aan Blik is dergelijke fijnslijperij niet erg besteed; wij classificeren zulke auto’s doorgaans als een ‘flinke bak’, en dan weten we genoeg.

Een lage SUV – ze komen toch nooit in de blubber terecht – is wat wegligging betreft alleen maar een voordeel. De zware accu’s liggen namelijk op de bodem, wat een laag zwaartepunt oplevert en dat komt stabiliteit weer ten goede. En stabiel weggedrag is het eerste punt dat deze Skoda scoort. Echt zwaar voelt de auto toch niet aan, dankzij de uitmuntende vering en demping.

De Enyaq is de eerste Skoda die vanaf het begin als elektrische auto is ontworpen. De Citigo, de Superb en de Octavia waren weliswaar ook elektrisch, maar oorspronkelijk voor brandstofaandrijving bedacht en dat levert toch een andere auto op.

Hoekig, stoer, met wielen als een maishakselaar: de Skoda Enyaq iV Beeld Eric van Vuuren/Skoda
Hoekig, stoer, met wielen als een maishakselaar: de Skoda Enyaq iVBeeld Eric van Vuuren/Skoda

Niet zo subtiel

Skoda zelf beschrijft de auto als stoer, en inderdaad, het zijn de geprononceerde, hoekige vormen die de auto niet subtiel maken, maar uitgesproken. Blik kan bij het vooraanzicht de associatie met een BMW maar niet uit het hoofd krijgen. Het moet iets te maken hebben met de vorm van de grille, een gesloten neus, met plexiglazen ribben en iets kunstigs met ledlicht, Het merk gaat daar zelf nogal prat op, maar de gemiddelde bestuurder heeft daar weinig profijt van. Schuin van achteren lijkt het model dan weer op de Kia Ceed. Het is een auto met van alles wat.

Wat direct achter de neus aanspreekt, is het ontbreken van de motor voorin. De elektrische aandrijfbron is, mede door het ontbreken van een versnellingsbak, tegenwoordig zo klein dat-ie in z’n geheel nog ónder de vlakke bagageruimte, achterin, past. Dat betekent bijvoorbeeld dat de wielen zo ver kunnen indraaien dat de draaicirkel een halve meter kleiner is dan die van het kuikentje van het concern, de Citigo.

Joekel van een bagageruimte: 526 liter als je doorstapelt tot het dak. Onder de vloer ligt de elektrische motor. Beeld Eric van Vuuren/Skoda
Joekel van een bagageruimte: 526 liter als je doorstapelt tot het dak. Onder de vloer ligt de elektrische motor.Beeld Eric van Vuuren/Skoda

Wat merk je nog meer van het oorspronkelijke ontwerp: de vlakke vloer achterin – een joekel van een bagageruimte – en het ontbreken van een verhoogde middenconsole. Kinderen uit een gezin van vijf weten hoe prettig dat is. De beenruimte achterin is overigens jaloersmakend voor menig autobezitter. Weer een puntje erbij voor deze elektrische auto.

Achterin een oceaan aan ruimte, met een vlakke vloer, dankzij de motor achterin. Beeld Eric van Vuuren/Skoda
Achterin een oceaan aan ruimte, met een vlakke vloer, dankzij de motor achterin.Beeld Eric van Vuuren/Skoda

Videohandleiding

Wat elektronica aan boord betreft, springt direct het brede 13 inch-scherm in het oog. Het geeft toegang tot alle, maar dan ook alle, functies van de auto. Vele menulagen diep. Het aantal fysieke knoppen van een auto wordt telkens minder en het overzicht erop raakt steeds verder uit beeld. Skoda heeft een tien minuten durende handleiding op YouTube gezet hoe je dit systeem eenvoudig de baas kunt. Na een minuut of wat ga je acuut verlangen naar een analoge auto en wordt het steeds onbegrijpelijker waarom autofabrikanten, en met name het Volkswagenconcern, toch zelf het wiel willen uitvinden op het gebied van user interface. Terwijl Apple of Google’s Android dit al prima voor elkaar hebben: telefoons hebben ook nauwelijks knoppen meer en daar hoor je nooit iemand over.

Toch, het moet gezegd, in deze auto is het dan eindelijk gelukt: een dag zonder foutmeldingen of onverhoedse remingrepen om niks, lijkt tot de mogelijkheden te behoren.

Als we de balans opmaken, is deze Skoda voor een elektrische auto beslist geen opzienbarende of bijzondere auto. Maar wie hem vergelijkt met eenzelfde type met een brandstofmotor, ziet wel degelijk een heel fijne, stille, ruime en comfortabele auto. Gedurende de levensduur van de auto pakt-ie ook beslist voordeliger uit in onderhoud en energieverbruik. Met die ogen bezien, is de Enyaq wel degelijk een grote stap voorwaarts.

Simpel en handig

Het zijn de minst belangrijke onderdelen van deze auto, maar ze geven uitdrukking aan de slagzin van het van oorsprong Tsjechische merk: ‘Simply clever’. We hebben het bijvoorbeeld over de ingebouwde trechter bij het reservoir voor de ruitenwisservloeistof, de tassenhaken in de bagageruimte die voorkomen dat de boodschappentassen op pad gaan door de hele laadruimte, de ingebouwde paraplu’s in de voorportieren, en de ruitenkrabber opgeborgen in de klep van de vijfde deur. Zelf hebben we nog één wens ontdekt: een parkeerschijf om voor het raam te klappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden