In de modeZomertrends 2019

Wat gaan we dragen deze zomer? Een overzicht van de trends om u op weg te helpen

Van links naar rechts: Isabel `Marant, Dries van Noten, Marni, Missoni, Marni en Jil Sander.  Beeld Team Peter Stigter
Van links naar rechts: Isabel `Marant, Dries van Noten, Marni, Missoni, Marni en Jil Sander.Beeld Team Peter Stigter
Cécile Narinx

Wat we gaan dragen deze zomer? Even geduld, we komen er zo iets concreter op terug. Eerst nog even een korte uitleg van de status quo in de mode: die bevindt zich op een kruispunt. Allereerst het kruispunt tussen oud en nieuw, omdat er enerzijds de stokoude modehuizen zijn, met de grote welbekende namen aan het roer die op traditionele wijze seizoenscollecties maken en distribueren. Anderzijds zijn er de jonge honden en de kleine merkjes, de snelle stijgers van de streetwear, de Instagramhelden en influencers met eigen lijnen, die ze leveren in ‘drops’, veelal online. Eigenlijk is dit dus het kruispunt van traditie en vernieuwing, waarbij opvalt dat veel traditionelen voorzichtig maar zeker zijn overgestoken naar de vernieuwende kant. Een voorbeeld: dat grote huizen als Vuitton en Chanel nu ook monstersneakers en andere streetwear-achtige items maken, en nog concreter: dat Louis Vuitton Virgil Abloh heeft aangenomen als creatief directeur voor de mannenmode, u las daar alles over in het vorige modenummer. Heel verrassend is dat de ‘jonkies’ op hun beurt ook een oversteek maken: merken en ontwerpers die eerst vooral bekendstonden als makers van hoodies en trainers komen nu met complete (mantel)pakken op de proppen. Als je bedenkt dat mode zich in golven van actie en reactie beweegt, is zo’n transitie van sweater naar pak nogal wiedes natuurlijk, maar toch het aanstippen waard.

Een ander veelzeggend kruispunt waar de mode zich bevindt, is dat van jong en eh… iets minder jeugdig, en van kuis en sexy. Die laatste twee hoeven elkaar niet uit te sluiten, snappen we best, maar opvallend is dat er, vooral in de damesmode, enerzijds dartele meisjes voorbijkwamen met blote benen, kleine topjes en diepe decolletés, en anderzijds dames met bedekte knieën, hals en armen. Nog illustratiever: dat zowel de losse, sluike cargo pant een hit is, als het loeistrakke wielrenbroekje. Natuurlijk kun je dat allebei in de kast hebben hangen, en de ene dag zin hebben in een brave en de andere in een uitdagende uitdossing, maar er is meer aan de hand. Afgelopen modeweek is er immers een wig geslagen tussen vrouwen die houden van serieuze en volwassen kleren (naar de geliefde Celine-ontwerper Phoebe Philo ‘Philophiles’ genoemd) en vrouwen die het graag strak, kort en uitdagend zien (‘Slimaniacs’ genoemd, naar de nieuwe en niet door iedereen geprezen en/of begrepen Celine-ontwerper Hedi Slimane).

Het derde kruispunt is dat van mannen- en vrouwenmode. Niet dat er nou zo overweldigend veel genderneutrale collecties gemaakt werden, maar een aantal van origine vrouwenmerken maakt nu ook mannenkleding (Celine, Isabel Marant) of combineerde heel efficiënt en kostenbesparend de mannen- met de vrouwenshow (Gucci, Armani). Daar komt op het vlak van seksevervaging nog bij dat er voor vrouwen naast de geijkte zomerjurken veel pakken en overalls werden getoond, een hausse aan gebleekte denim en supersportieve duik- en surfpakmaterialen. Nee, het vrouwbeeld van zomer 2019 is er geen van gedienstige deernen die een beetje non-actief mooi zitten te wezen achter hun sherryglas. Bij de mannen – dat dan weer wel – kwamen opmerkelijk veel zeer korte broekjes voorbij, werden drukke bloemen- en bladerprints met elkaar gecombineerd en werden pakken getoond met een blote bast.

Enfin, wat we gaan dragen wilde u weten? Het ging vier weken lang alle kanten op op de catwalks van New York, Londen, Milaan en Parijs, maar de belangrijkste en grootste trends (voor zowel mannen als vrouwen) zijn toch wel op twee handen te tellen. Zoals genoemd de combinaties van botsende drukke prints, duik- en surfpakkenmaterialen, gebleekte denim en mannenpakken voor beide seksen, bij voorkeur in fruitige kleuren. Verder: XL zonnebrillen, tassen en overhemden, nerdy sandalen, trutschoenen met een midihak (alleen voor vrouwen vooralsnog), de kleur saliegroen en – klapperrrrr van het seizoen – alles in vijftig tinten beige.

Ins Beige Hinein

Waren vorige zomer roze en geel de grote zomermodekleuren, dit voorjaar zullen de kledingrekken en masse beige kleuren. Zandtinten, pleistercouleuren, steunkoustinten, greige, kipfiletkleuren, enfin, dat kán beresaai worden. Tikje ouwelijk ook, want veel meer dan een kuit hier en een scheenbeen daar werd er niet blootgegeven. Hoe je deze dameslook opkikkert? Met fluogele pumps of knalrode lippen.

Beige bomberjack van Acne Studios € 550
Beige tuinbroek van Monki € 50 
Linnen jasje van Primark € 23 Beeld
Beige bomberjack van Acne Studios € 550Beige tuinbroek van Monki € 50 Linnen jasje van Primark € 23
Beige sweater van Arket € 39 
Mouwloze top van COS € 89 
Kort jasje van Ivy Oak € 139 Beeld
Beige sweater van Arket € 39 Mouwloze top van COS € 89 Kort jasje van Ivy Oak € 139

Annie, hou jij m’n mossel even vast?

Waarom zou een tas de vorm van een tas moeten hebben? Het kan ook zo: een vogelkooi bij Oscar de la Renta, een Mickey Mouse-masker bij Gucci, een champagnefleshouder bij Brandon Maxwell en een gouden mossel bij Stella McCartney.

Handige tasjes met bijzondere designs.  Beeld
Handige tasjes met bijzondere designs.

Hou je GROTE bag

Het leek wel een wedstrijdje wie heeft de grootste? Jil Sander won de grotetassenwedstrijd met dit diefstalgevoelige maar fraaie exemplaar, nipt gevolgd door Dior, Victoria Beckham, Proenza Schouler, Chanel en Versace.

Rieten mand van Kayu € 200
Rode lakleren tas van Acne Studios € 500 
Oranje langwerpig van Louis Vuitton € 1980 Beeld
Rieten mand van Kayu € 200Rode lakleren tas van Acne Studios € 500 Oranje langwerpig van Louis Vuitton € 1980

Navelstaren

Tegenover de kuise, bedekte trend staat de gedoseerd bloot-trend, met inkepingen en uitsparingen aan de voorzijde. Bij Alexander McQueen was zo waar de superlage bumster-broek terug, voor een aantal andere ontwerpers werd niet zozeer de onderbuik als wel de zone rond het middenrif blootgegeven.

null Beeld Team Peter Stigter
Beeld Team Peter Stigter

Op koers

Er is geen ontkomen meer aan: de wielrenbroek is terug. Met hakken eronder, en – een onmisbaar accessoire hierbij – een ‘wie maakt me wat?’-houding.

Fila en Fendi.  Beeld Team Peter Stigter
Fila en Fendi.Beeld Team Peter Stigter

Plisséjurk

Een van de mooiste creaties uit de zomercollectie, de lichtblauwe plisséjurk die Clare Waight Keller ontwierp voor het huis Givenchy, verscheen al in oktober op de rode loper: actrice Keira Knightly (links) droeg hem naar de uitreiking van de Harper’s Bazaar Women of the Year Awards in Londen.

Keira Knightly links in de jurk van Givenchy, rechts gedragen door een model op de catwalk.  Beeld Team Peter Stigter
Keira Knightly links in de jurk van Givenchy, rechts gedragen door een model op de catwalk.Beeld Team Peter Stigter

Hoofddeksels

Een variatie van hele kleine tot enorme hoofddeksels.  Beeld
Een variatie van hele kleine tot enorme hoofddeksels.

Eye love you

Vorig seizoen waren de kleine zonnebrilletjes even heel hip, om voor komende zomer weer totaal overschaduwd te worden door complete voorruiten en windschermen. Bij Thom Browne dook (pun intended) de scubatrend op in de vorm van een duikbrilvormige hoofdtooi.

Kleine brillen worden groot.  Beeld
Kleine brillen worden groot.

Twee emmertjes

Eén tas is geen tas: de trend om twee tassen te dragen zet door, altijd handig als je plek te weinig hebt, of geld te veel. Gezien bij:

null Beeld

Alors on dance

Bij het Franse huis Dior, dat showde in een grote tent op de renbaan van Parijs, werden de modellen geflankeerd door dansers onder leiding van de Israelische choreograaf Sharon Eyal. Balletinvloeden waren er ook volop in de outfits: veel strakke tops en wijde rokken, voile en tule, ballerina’s met strikken aan de voeten en het haar keurig naar achteren gebonden. In Milaan had Gucci (dat in Parijs showde maar wel iets voor de pers wilde doen) al een dansvoorstelling laten verzorgen door de Michael Clark Company. De Britse Stella McCartney had puntige, platte balletschoentjes in de collectie. Het Zweedse Acne tot slot had zich voor zijn collectie laten inspireren door de kleding die dansers dragen tijdens de repetities.

Abrikoosroze top en legging € 300 en € 320 van Acne Studios
Ballerina’s van Dior € 520 Beeld
Abrikoosroze top en legging € 300 en € 320 van Acne StudiosBallerina’s van Dior € 520
Satijn-wollen jasje van Victoria Beckham via My Theresa € 705
Abrikoosroze zonnebril van Nümph € 14,95
Roze rok van Filippa K € 255 Beeld
Satijn-wollen jasje van Victoria Beckham via My Theresa € 705Abrikoosroze zonnebril van Nümph € 14,95Roze rok van Filippa K € 255

Hoofdzaken

Geen accessoire heeft zo de meisjesachtige onschuld aan zich kleven als het diadeem. Gezien bij Miuccia Prada’s twee lijnen Miu Miu en Prada, maar ook bij Dior en Simone Rocha.

Future haarspeld van Essentiel Antwerp € 55
Zwart-witte haarband van Atelier des Femmes € 19,90
Zwart-witte diadeem van Simone Rocha via My Theresa € 170
Zwart fluweel met strikjes van Gucci € 685 Beeld
Future haarspeld van Essentiel Antwerp € 55Zwart-witte haarband van Atelier des Femmes € 19,90Zwart-witte diadeem van Simone Rocha via My Theresa € 170Zwart fluweel met strikjes van Gucci € 685

Druk, druk, druk

Mag het een printje meer zijn dit seizoen? Absoluut! Twee of drie drukke prints met elkaar combineren werd veel en – in de meeste gevallen althans – knap gedaan.

Roze rok van My Theresa x Baum und Pfertgarten € 390
Sneakers van Calvin Klein € 545
Vissershoedje van J.W. Anderson x Uniclo € 19,95
Rok met ogen van Essentiel Antwerp € 295
Jurk met tropische print van Stieglitz € 169 Beeld
Roze rok van My Theresa x Baum und Pfertgarten € 390Sneakers van Calvin Klein € 545Vissershoedje van J.W. Anderson x Uniclo € 19,95Rok met ogen van Essentiel Antwerp € 295Jurk met tropische print van Stieglitz € 169

Schoenen (kan altijd kleiner of groter)

Of je nou wil lopen of lonken (en pronken): met de enorme keus aan schoenen kun je (ook letterlijk natuurlijk) alle kanten op. Van roze tot rauw en van loeihoog tot superplat.

null Beeld

His & hers: gebleekte denim

Voor bleekneusjes en andere mensen die hoognodig eens naar buiten moeten: de gouwe ouwe snowwashed denim is terug, met hier en daar en uitschieter richting het iets bravere stonewashed of het iets creatievere batikbleek.

null Beeld

Een roosje, m’n roosje

Geen zomer is compleet zonder blozende rozen en andere vrolijke bloemen. Waar de bloemen zich in vorige zomers vooral presenteerden in de vorm van prints, daar komen ze nu terug in de vorm van grote ruches en corsages. Ideaal om al dat beige mee af te wisselen.

null Beeld

Sterke benen die de weelde kunnen dragen

In die andere ‘wie heeft de grootste’-wedstrijd van fashion week gooide Saint Laurent hoge ogen met een buitenlocatie aan de voet van de Eiffeltoren: Franser en pittoresker krijg je een catwalk niet. Met hoge bomen, die veel wind vingen, en licht gaven. Een knipoog naar Yves’ liefde voor Marrakech wellicht. De modellen leken op water te lopen in sexy jarentachtiglooks, waaronder een flink aantal hoog opgesneden badpakken die zo uit de koker van Prinses Stéphanie van Monaco hadden kunnen komen (millennials moeten dit maar even googelen).

Modellen in fancy badpakken met een flitsend decor op de achtergrond.  Beeld
Modellen in fancy badpakken met een flitsend decor op de achtergrond.

Virgil Abloh X Ikea

De nieuwe modemessias heet, zo weten trouwen lezers van het Volkskrant Magazine, Virgil Abloh, hoofdontwerper van de mannenmodecollecties van Louis Vuitton en van zijn eigen merk Off-White. Omdat lijkt of alles wat Abloh aanraakt in goud veranderd was meubelreus Ikea er als de kippen bij om Virgil in te lijven. Zijn nieuwste project voor de Zweden: een serie van vier verschillende tapijten met, zoals we van Off-White gewend zijn, nogal voor de hand liggende teksten tussen dubbele aanhalingstekens erop, zoals “BLUE” in blauwe letters op een rode mat. Brutaal en eigentijds, noemt de creatieve baas van Ikea dat. Supercommercieel, zo blijkt al op de avond van de lancering tijdens Paris Fashion Week, waar de eerste paar tapijten te koop zijn en de modepers staat te pimpelen met in plaats van een hippe clutch opgerolde karpetten onder de arm.

Jaques Cousteu + Jaws = Doutzen in CK

In wat achteraf zijn laatste show voor Calvin Klein bleek combineerde Raf Simons elementen uit de onderwaterwereld (tops van duikpakkenmateriaal en het mutsje van Jacques Cousteau) met de dreiging uit de diepte. Wie goed kijkt naar de rok die de roodgemutste Doutzen Kroes hier draagt ziet dat er een flinke haaienhap uit genomen is. Hallo Jaws!

null Beeld

Plage de Palais

Na een ijsberg, een ruimteschip en een hypermarché bouwde het Chanel-team voor hun zomershow een compleet strand in de vaste showlocatie, het Grand Palais. In het water, dat 25 cm diep was, werden heuse golven gemaakt. Het zand, afkomstig uit een zandmijn buiten Parijs, is hergebruikt door de bouwindustrie, waar het oorspronkelijk voor bedoeld was. Chanel liet weten dat het water na de show gebruikt zou worden voor de Parijse riolering. In de show waren 83 modellen in 83 outfits te zien, en 3 badmeesters op hoge stoelen. Na afloop nam Karl Lagerfeld het applaus in ontvangst met zijn rechterhand Virginie Viard, gekleed in double denim

Oppervlakte van het decor: 131m x 31m: 4061 m²

2679 plaatsen in totaal

De show van Gucci in Le Palace te Parijs.   Beeld The Washington Post/Getty Images
De show van Gucci in Le Palace te Parijs.Beeld The Washington Post/Getty Images

Palacerevolutie

Het Italiaanse huis Gucci showde voor de verandering eens een keer niet in Milaan, maar in Parijs. Plaats van handeling was de legendarische nachtclub Le Palace, zeg maar gerust de Parijse Studio 54, waar Karl Lagerfeld en Grace Jones in de roaring seventies de voetjes van de vloer gooiden. Gucci-ontwerper Alessandro Michele maakte er een bijzonder eclectische show van, vol verrassende combinaties, onverwachte stijliconen (Mickey Mouse, Dolly Parton) een suprise-optreden van Jane Birkin en het liefste levende accessoire van het seizoen: een spierwitte papegaai.

Alessandro Michele van Gucci.  Beeld AP
Alessandro Michele van Gucci.Beeld AP

Boarding for Armani

Modedino Georgio Armani is het showen nog lang niet beu. In Milaan showde hij niet in zijn eigen theater aan Via Bergognone maar in een hangar op Linate Airport. Daarin werd een compleet stadion opgebouwd, met 2.500 zitplaatsen. Na de show stuiterde Robbie Williams de catwalk op voor een verrassingsoptreden in glitterkilt.

Meer weten?

Lees hier een bondig overzicht van de nieuwste kleren om te combineren met je ouwe kloffie.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden