Wannahaves / Musthaves

Je kunt wel een racefiets hebben, en een koersbroek, een shirt en wielerschoentjes, maar daarmee ben je er natuurlijk nog niet....

Je moet je fiets bijvoorbeeld kunnen meenemen naar de start van een mooie toertocht of naar een vriend die toevallig in een bijzonder fraai fietsgebied is gaan wonen. De fiets kan gedemonteerd achterin de auto, maar een drager is gemakkelijker. Vooral als je auto is voorzien van een trekhaak.

Je hebt de keuze uit trekhaken voor één of meerdere fietsen. Bekende merken zijn Thule (1), Spinder en Tacx. Bedenk van tevoren hoe vaak je een drager voor drie fietsen zult gebruiken. Prijzen variëren van rond de 100 euro voor een drager voor één fiets, tot een paar honderd euro voor de multidragers.

Wil je echt iets stevigs, koop dan een Uebler (2), die wel de Rolls-Royce onder de dragers wordt genoemd. Prijzen liggen boven de 400 euro. Omdat racefietsen licht zijn, is een drager waarmee je die massief stalen oerfietsen kunt vervoeren misschien wat overdreven.

Het is handig wanneer je de drager met fietsen en al naar voren kunt kantelen, zodat je de fietsen er niet vanaf hoeft te halen wanneer je een koffer uit de achterbak wilt pakken. Ook handig: een slot. Kun je even een bakje koffie gaan drinken, onderweg.

Ga je vliegen, met je fiets, om een paar 4K+ Colombianen te gaan beklimmen bijvoorbeeld, dan heb je een fietskoffer nodig. Kun je je fiets als handbagage meenemen, wat meestal niet het geval is, dan kun je volstaan met een tas, bijvoorbeeld van Vaude. Ben je voor onder de 100 euro klaar.

Wil je meer bescherming, en voorkomen dat je fiets beschadigd arriveert, dan is een koffer noodzaak. VK (3) en Monoc bieden koffers aan voor rond de 250 euro.

Wie echt van zijn fiets houdt, koopt de Scicon Aero-Tech Evolution(4). Nog geen 700 euro, maar dan heb je ook wat – een deuk in je dure Wilier of De Rosa is erger.

Stoere racefietsers hebben geen zadeltasjes. Als ze lek rijden halen ze een reservebandje en bandenlichters uit de zakjes van hun shirt. Ook handig om een reep, een pompje of je huissleutels in te bewaren.

Veel fietsers gaan de weg op met hun mobieltje in een plastic zakje voor als het gaat regenen, maar een waterdichte zadeltas kan ook. Deute (5), Vaude, Topeak en Cannondale maken zadeltasjes van tussen de 10 en 20 euro.

Ortlieb is wat duurder, rond de 30 euro, maar die zijn waterdicht. Voor een paar euro meer heb je zelfs een Ortlieb (6) met LED-verlichting, zodat je veilig lek kunt rijden.

Een fietspomp kan de fietsliefhebber ook goede diensten bewijzen. Let bij aanschaf van een grote pomp even op of je de pomp gemakkelijk op het ventiel krijgt. Voor onderweg kun je kiezen uit handpompen, of pompen met luchtpatronen. Tacx (7) heeft een minipomp voor ongeveer 15 euro, patronen kosten minder dan 2 euro per stuk.

Andere merken: Topeak en SKS. De goeie ouwe handpomp kan natuurlijk ook. Al is het met de goedkopere modellen moeilijk om je band écht goed op spanning te krijgen. Met Topeaks Mountain Rocket Carbon (met 150 gram ook nog lekker licht) kun je er 8 bar in krijgen. Te koop voor iets boven de 50 euro.

De fiets zonder butsen gearriveerd, het zadeltasje gevuld en de bandjes op spanning: fietsen maar. Wel even een bril (8) opzetten. Voor de zon, maar toch eigenlijk vooral ter bescherming van de ogen tegen opspattend grint of nare vliegjes. Brillen zijn er te kust en te keur, prijzen variëren van 25 euro tot 250 euro.

Meekleurende glazen kunnen handig zijn, een goed draagcomfort is belangrijk. Wie vermoeid raakt, irriteert zich aan de kleinste dingen, bijvoorbeeld aan een bril die van je neus glijd, of die klemt.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de helm: het draagcomfort is essentieel. Stoere racefietsers dragen trouwens geen helm, maar dat is dom. Je hebt al een goede Giro-helm (9 en 10) voor 42 euro , en dat is niet duur voor een ding dat je leven kan redden.

Duurder, 200 euro (10) of zo, kan natuurlijk ook. In de wereld van de fietsaccessoires is prijstechnisch veel mogelijk. Maar een helm van 200 euro is niet vier keer zo veilig als eentje van 50.

Met merken als Ciclosport (11), VDO, Sigma, Polar, Mavic, Cannondale, Cateye en Suunto is de wereld van de fietscomputers van een bijna oneindige rijkdom. De belangrijkste vraag is: welke informatie wil je te zien krijgen op het kleine schermpje op je stuur. Volstaan snelheid, gemiddelde snelheid en gereden afstand en tijd, dan ben je met een paar tientjes klaar.

Wil je ook je hartslag in de gaten houden, en de hoogte waarop je je bevindt, plus je trapfrequentie, calorieverbranding, het stijgingspercentage en de temperatuur, dan wordt het duurder. Wil je overal vanaf zijn, koop dan de Suunto T6c Triathlon Pack (12) van 600 euro. Niet op het stuur laten zitten als je even een terrasje pakt.

Ben je van plan door te stoten naar de top, dan is het misschien handig over te gaan tot de aanschaf van een CycleOps (13) vermogensmeter. Die zit in een naaf, dus je moet wel even je achterwiel laten overspaken. Maar dan weet je ook precies hoe het zit met vermogen, hartslag, cadans, snelheid, energieverbruik, ritafstand en tijd, plus de verhouding tussen die variabelen. De top-CycleOps, de SL 2.4, kost wel rond de 1.350 euro, maar dan heb je ook wat. Er zijn ook goedkopere versies.

De Duitse firma SRM (14) produceert een nog duurdere vermogensmeter, die is ingebouwd in het crankstel. De kosten kunnen oplopen tot 3.500 euro. Daarom is, voor wie absoluut zijn vermogen wil meten, de meter van het Amerikaanse iBike wellicht een alternatief. De meest professionele meter, de iAero, die onder meer wordt gebruikt door wereldkampioene Marianne Vos, kost 800 dollar. Het apparaat kan worden besteld op iBikesports.com. Goedkopere versies zijn er ook, vanaf 200 dollar.

De iBike-vermogensmeters kunnen worden gekoppeld aan de speciaal voor fietsers ontwikkelde navigatiesystemen van Garmin (15). Het stuur van de racefiets begint er daarmee wel uit te zien als de cockpit van een 747, en het is de vraag of de fietser nog tijd heeft om op de weg te letten.

Voor wie zich van bergen stort en de familie thuis de stuipen op het lijf wil jagen, is er de fietscamera (16), te bevestigen op stuur of helm en al voor onder de 100 euro te koop.

Mooi. Naar huis, ketting reinigen met de Parktool CM-5 Cyclone (30 euro) (17), lekker nieuw teflonlaagje erop, benen omhoog, wellicht een korte massage met echte massageolie en zo’n veel te duur sportdrankje (18). Of een biertje natuurlijk.

De genoemde producten zijn verkrijgbaar in de fietsenwinkel. Op internet is inmiddels een rijke fietsdetailhandel ontstaan. Zie bijvoorbeeld Futurumshop.nl of fietsenwinkel.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden