de servicedesk
Waarom vragen websites steeds opnieuw welke cookies je toestaat?
Elke website vraagt welke cookies je toestaat. Waarom lijkt het alsof die website je antwoord op die vraag niet opslaat en de volgende keer doodleuk weer de vraag stelt?
Waarom, vraagt lezer Hans Dijkers, wordt mij steeds gevraagd om cookies te accepteren? Cookies voor het functioneren van de website staat hij toe, die voor sociale media en marketingdoeleinden niet. ‘Als ik de volgende dag deze website nogmaals bezoek krijg ik wéér hetzelfde cookiescherm.’ Hoe zit dat? Kan mijn computer die voorkeuren niet onthouden?
Eerst in het kort iets over cookies. Dat zijn kleine bestandjes die websites die je bezoekt achterlaten op je computer, tablet of telefoon. Daardoor hoef je bijvoorbeeld niet elke keer je mailadres in te voeren als je ergens wilt inloggen. Maar cookies zijn er niet alleen om het leven gemakkelijk te maken. Ze worden ook gebruikt om te kijken wie een website bezoekt. En websites gebruiken ze om te leren van je gedrag elders op het internet. Google, Facebook, webwinkels en een hele reeks andere partijen laten ook cookies achter zodat ze advertenties kunnen tonen op basis van je internetgedrag. Daarom zie je advertenties van schoenen op de website van de Volkskrant als je die net hebt bekeken op een webwinkel.
Cookiemeldingen geven nu vaak de keuze tussen ‘noodzakelijke’ cookies, die nodig zijn om een site te laten functioneren, en deze zogenoemde third party cookies, die informatie verzamelen over je surfgedrag. Je webbrowser onthoudt of je die wel of niet toestaat, meestal in een cookie. Je kunt ervoor kiezen cookies en sitegegevens telkens te wissen als je de browser afsluit (zoek bij de instellingen van je browser naar cookies). krijg je iedere keer de vraag of je cookies wilt toestaan als je je browser opstart.
Maar dat is niet de enige reden dat je steeds dezelfde vraag krijgt, zegt Floor Terra, adviseur van Privacy Company. Sommige bedrijven laten de cookiemeldingen expres zien zolang je niet overal ja op hebt gezegd, zegt hij, omdat ze geld verdienen aan advertenties en alles willen weten van hun gebruiker. Dus vragen sites keer op keer om toestemming, ook al weten ze dat je die al lang hebt gegeven – of niet. ‘En het werkt, mensen staan het vaak toch maar toe om gevolgd te worden, al weten ze niet precies waar ze dan ja tegen zeggen.
De Telecommunicatiewet verplicht websites om toestemming te vragen als ze bezoekers willen volgen. De Algemene Verordening Gegevensbescherming, de privacywet die afgekort AVG heet, bepaalt hoe die toestemming gevraagd moet worden. Maar die regels zijn volgens Terra wel heel ruim geïnterpreteerd door de bouwers van cookiemuren, waardoor toestemming vaak niet op de juiste manier wordt verkregen. Ze doen er alles aan om cookies te kunnen plaatsen. Want, zegt Terra, de hele online advertentiewereld is gebouwd op cookies.
Bij De Servicedesk kunt u terecht met vragen over technologie in ons dagelijks leven en het digitale bestaan. Heeft u een vraag? Stel hem via technologie@volkskrant.nl.