Verkeerd bezig met onverwoestbare monsterskelters

Een woonerf is geen woonerf als er niet een grote skelter overheen rijdt. De blauw, rood of zwart gelakte stalen rossen hebben echter een probleem waar de handel zich wat zorgen over maakt: ze zijn praktisch onverwoestbaar....

Van den Berg is een van de degenen die met eigen knutselwerk aan de basis stond van wat een rage aan het worden is: de grote skelters. Het eerst werden ze gesignaleerd op het platteland, waar genoeg ruimte is om levensecht te crossen en de fantasie volledig de vrije loop te laten. 'Jongens beelden zich in dat ze een auto aan het besturen zijn. In de vuur van het spel wordt echter niet altijd even zachtzinnig met dit speelgoed omgegaan', signaleert Tweewieler. In de productontwikkeling die daarna op gang kwam, ging de aandacht vooral uit naar de stevigheid. De skelters werden 'uitgeleverd' via de landbouwmaterieel- en gereedschappenhandel.

Maar nu staat de skelter bij de fietshandel en de speelgoedhandel en komt er meer zorg voor luxe, comfort en veiligheid. En misschien, in een later stadium, voor de prijs, want goedkoop zijn de vier- of driewielige voertuigjes (ook al gezien met zijspan) niet. Minimaal 400 gulden kosten ze, terwijl voor de luxe modellen, met versnellingen, terugtraprem en andere fratsen ruim 1500 gulden moet worden neergeteld.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden