BlikNieuws

VanMoof heeft toestemming gekregen het netwerk van Apple te gebruiken

De Amsterdamse fietsenmaker komt met twee noviteiten van de elektrische fiets.

De nieuwste VanMoof met extra accu. Beeld
De nieuwste VanMoof met extra accu.

De Amsterdamse fietsenmaker VanMoof, inmiddels 12 jaar oud, laat zich graag voorstaan op zijn innovaties. Deels terecht. Zo waren ze ooit de eerste die de verlichting vandaalbestendig in het frame integreerde. Geweldige vinding en bovendien onderdeel van fraai ontwerp. Want dat was en is nog iets waaraan VanMoof zijn populariteit dankt: hun fietsen zien er gewoon erg goed uit, en bovendien al 12 jaar bijna hetzelfde. Bijna, want de twee modellen veranderden wel degelijk, vanbuiten en vooral vanbinnen, waar software een steeds grotere rol ging spelen. Grootste verandering met de komst van de nieuwste modellen vorig jaar, de S3 en X3, is dat VanMoof alleen nog maar elektrische fietsen maakt.

Die beslissing heeft de verkoop niet negatief beïnvloed. Integendeel. De fabriek in China draait overuren, maar nog altijd is er (net als op dit moment bij bijna alle fietsmerken) een wachttijd, die, afhankelijk van wat je bestelt, varieert van zes tot negentien weken. Het succes is voor de broers Ties en Taco Carlier geen reden op de lauweren te rusten, want afgelopen week presenteerde VanMoof twee noviteiten. Ten eerste kunnen VanMoofrijders die ook een telefoon van Apple hebben hun fiets aan de Vindmijntelefoon-app toevoegen. Makkelijk, slim en nuttig natuurlijk. VanMoof heeft daartoe van Apple toestemming gekregen het netwerk van de techgigant te gebruiken. Dat kunnen niet velen hen nazeggen, dus chapeau.

De extra accu in het frame van de X3. Beeld
De extra accu in het frame van de X3.

Een tweede noviteit is er volgens VanMoof gekomen op uitdrukkelijk verzoek van de gebruikers. Want hoe slim zo’n fiets ook is, concessie aan het design is geweest dat je de batterij er niet uit kunt halen. Wie wil laden moet de fiets nabij een stopcontact brengen. Dat vonden veel VanMoofbezitters, die niet zelden in de stad ver boven de begane grond wonen, wel een minpuntje. Dus kun je op de tweede generatie van de huidige modellen nu een extra, wél afneembare accu plaatsen, die in voorkomend geval als powerbank fungeert en de eigenlijke batterij oplaadt. De actieradius neemt dus feitelijk toe (volgens de fabrikant met 100 kilometer), wat bij het stedelijk gebruik minder belangrijk lijkt dan de afneembaarheid van die accu. Voor 348 euro de uwe.

De constructie werkt simpel en prima; er zit een slot op en hij is eenvoudig te (de)monteren. Maar ai, ai, ai, nee, fraai is anders. Weliswaar zat ooit op die plek op een VanMoof een tasje om een hangslot in te doen, maar kom op, een constructie met klittenband... wat blijft er dan over van je ‘iconische geïntegreerde frame’? Dat snappen ze in Amsterdam ook wel, want VanMoof noemt het een ‘tussenoplossing’ in afwachting van een fietsvriendelijker omgeving. En daar hebben ze een punt. Want waarom staan inmiddels in steden wel laadpalen voor auto’s, maar veel minder voor fietsen?

De PowerBank van VanMoof. Beeld
De PowerBank van VanMoof.

Snelheid beperkt

Een andere noviteit laat VanMoof liever onderbelicht: de nieuwste exemplaren en geüpdatete versies van de app maken de elektrische trapondersteuning bij hogere snelheden dan 25 km/u onmogelijk. Voorheen kon je ondersteund tot bijna 35 km/u fietsen, mits je in de app als land VS instelde in plaats van EU. Maar toen in de herfst van vorig jaar in Duitsland fietsers bekeurd gingen worden, heeft VanMoof besloten die mogelijkheid te elimineren. Wie nu nog een VanMoof voorbij ziet spuiten, weet dus dat het een ouder model zónder geüpdatete app is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden