Slechte aansluiting? Dat is juist goed voor reizigers!

AMSTERDAM Dikke mensen rijden met de auto, niet met de trein. Deze stelling is bewezen nu blijkt dat een treinreiziger gemiddeld meer dan genoeg beweegt....

Ferry Haan

Reizen met de trein blijkt een makkelijke manier om af te vallen. Gemiddeld lopen of fietsen treinreizigers 38 minuten van en naar het station, heeft de NS geturfd. Hiermee haalt de reiziger met gemak de norm van 30 minuten actief bewegen die de overheid aanbeveelt.

De NS stelt dat driekwart van de reizigers goed bezig is, want deze komen lopend of fietsend naar het station. De vele sprintjes die worden getrokken om te voorkomen dat de trein wordt gemist, zijn niet eens meegenomen in het onderzoek. Laat staan het extra hard fietsen om een vertraging goed te maken.

De NS wil de gezonde treinreiziger inzetten in een reclamecampagne die dit weekeinde begint. Op www.bewegenmetdetrein.nl staan wetenswaardigheden over hoe gezond reizen met de trein wel niet is.

De NS blijkt zich ook verantwoordelijk te voelen voor de gezondheid van niet-reizigers. ‘Iedereen zou eigenlijk 30 minuten per dag moeten bewegen. Die 30 minuten zijn makkelijk in te passen in het dagelijks leven. Neem vaker de trap. Breng de kinderen op de fiets naar school. Doe de grote voorjaarsschoonmaak! Of maak ’s avonds een ommetje in plaats van voor de buis in te dutten’, adviseert de NS.

Voor de treinreiziger is dit echter niet nodig. ‘Treinreizigers halen fluitend hun dagelijkse portie beweging’, stelt het treinbedrijf, ‘mits ze lopend en fietsend naar het station komen.’

Toeval of niet, maar de NS kreeg juist vorige week het advies vooral reizigers – in plaats van treinen – te laten bewegen op de stations: wanneer de NS de regel loslaat dat reizigers altijd op hetzelfde perron moeten overstappen voor hun aansluitende trein, zouden minder treinen vertraagd zijn, stelt Bert Klerk, de hoogste baas van spoorbeheerder Prorail.

Vooral op Utrecht Centraal, waar veel treinen elkaar moeten kruisen om het goede perron te bereiken, zou dit veel vertraging voorkomen. De consequentie van dit voorstel is dat reizigers straks meer trappen moet lopen en grotere afstanden moeten afleggen, zegt Klerk. Wanneer de reclamecampagne op streek is, begrijpt de reiziger dat dit voor zijn eigen bestwil is.

Ferry Haan

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden