Winterbestemming

Sapporo: on-Japanse gezelligheid en veel brouwerijen

De meest relaxte stad van Japan, Sapporo, presenteert zich graag als bierbestemming. Het wemelt er van de hippe bars en festivals, waar jonge brouwers experimenteren met lokale ingrediënten.

De voormalige brouwerij van de Sapporo Group (het Heineken van Japan) is nu een museum. Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant
De voormalige brouwerij van de Sapporo Group (het Heineken van Japan) is nu een museum.Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant

Cafébezoek in Japan is doorgaans een bruine en rokerige bedoening. Loop een traditionele Izakaya binnen (eetcafé) en gasten en barmannen roepen 'irasshaimase!', welkom! Je bestelt een groot glas bier en de kok zet ongevraagd een knabbeltje neer op de bar: gestoomde zeeslak of sojabonen met zout. Je buurman steekt nog een sigaret op.

Dus is het even wennen als je biercafé Moon & Sun in Sapporo binnenstapt. Wanden van kaal beton, bankjes van blank hout, veel licht en obers in skinny jeans met strohoedjes op. De bar serveert seizoensbier met smaken als koriander en sinaasappel. In de hoek kletst een meisje met baret met haar vriendin, die een kanten kraagje draagt. Een groep jongens eet gebakken aardappeltjes uit Hokkaido en sashimi van brasem.

Gebakken aardappeltjes in de brouwerij. Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant
Gebakken aardappeltjes in de brouwerij.Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant

Typisch Sapporo. De noordelijkste stad van het land op het bergachtige eiland Hokkaido wil graag een soort Portland, Oregon worden. Waar je in de zomer aanschuift in biertuinen, vers gebrande koffie drinkt op straat en samen barbecuet op het strand. In de winter is er het jaarlijkse sneeuwfestival en kun je skiën in de omliggende bergen. Maar wat Sapporo vooral bijzonder maakt, is het on-Japanse karakter van de inwoners. Losser in de omgang, relaxter en niet bang om Engels te spreken met vreemdelingen. Sapporo is eigenlijk Japan voor beginners.

'Het is niet te vergelijken met Tokio', zegt de Australische acteur Josh Hamilton, die schrijft voor de website Hokkaido Explorer en voor ons tolkt. 'Ik voelde me buitengesloten toen ik daar woonde. Helemaal toen ik ontdekte dat mijn nieuwe vrienden belangstelling veinsden uit beleefdheid. Daar bestaat een apart woord voor: shakojirei.' Dat heb je minder in Sapporo, merkt Hamilton. 'De mensen zijn directer, minder bezig met het sociale protocol.'

Dus klets je in de Moon & Sun met gasten die hun Engels willen oefenen. 'Craft beer is cool!', zegt een secretaresse in een paarse coltrui. 'Nice and fruity.' Haar vriendin - huisvrouw en blogger - zegt: 'Sapporo is een grote stad, maar wel met warme mensen.' Eigenaar Yiji Moriya merkt dat Japanse jongeren graag iets nieuws proberen. 'Daarom koos ik voor een clean interieur, met lichte houtsoorten uit Hokkaido en een rookverbod.' Bier brouwen leerde hij in Tokio. 'Het is net koken, je moet precies het recept volgen.'

Lees verder onder de foto.

In de bar Moon & Sun hippe gasten, die graag Engels spreken. Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant
In de bar Moon & Sun hippe gasten, die graag Engels spreken.Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant
Op de populaire Nijo-vismarkt. Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant
Op de populaire Nijo-vismarkt.Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant

Verderop in de Soseigawa-buurt, met vintage- en stripboekwinkels en de populaire Nijo-vismarkt, zit de North Island Bar van de grootste speciaalbrouwer van de stad. Dat blijkt een pijpenla op een eerste verdieping, waar een barvrouw smaken tapt als Coriander Black en Weizen. Ook hier jong publiek dat z'n wollen muts ophoudt. 'We kwamen op het idee in Vancouver', zegt hoofdbrouwer Takashi Tagaya. De 43-jarige mede-eigenaar verkoopt elk jaar weer 10 tot 20 procent meer bier. 'Een Amerikaan ontdekte honderdvijftig jaar geleden wilde hop op Hokkaido. Sindsdien staat Sapporo bekend om zijn bier. Wij experimenteren met lokale ingrediënten, elk seizoen smaakt ons bier anders.' Volgende stap: landerijen opkopen om de kwaliteit van ingrediënten te verbeteren en leveranciers, brouwers en consumenten fysiek bij elkaar brengen. 'Dat doen ze jaarlijks in Portland en dat willen wij ook proberen.'

Japanse festivalhap: gegrilde zee-egel. Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant
Japanse festivalhap: gegrilde zee-egel.Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant

De speciaalbierbrouwers staan in de schaduw van de Sapporo Group, het Heineken van Japan. Die multinational, sinds 1876, verkoopt wereldwijd het Saporro-merk met de gouden ster op het etiket. De voormalige brouwerij is nu een museum waar bezoekers gratis een rondje kunnen maken langs zwart-witfoto's en maquettes, om te eindigen in een van de drie restaurants waar je bier kunt proeven en Dzjengis Khan (Jingisukan) kunt bestellen; op tafel geroosterd schapenvlees waar Hokkaido bekend om staat (je kleren ruiken de rest van de dag naar grillplaat). Over het besneeuwde terrein klinkt dixielandmuziek uit verstopte luidsprekers.

Lees verder onder de foto.

Op het winterfestival in het Odori Park. Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant
Op het winterfestival in het Odori Park.Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant

Ga liever naar Odori Park in het centrum, eigenlijk niet meer dan een brede middenberm van 1,5 kilometer met hier en daar een grasperk. Daar is meestal wel een festival aan de gang met een thema als bloemen, jazz, tapas, klassieke muziek of licht. Het winterfestival met ijssculpturen in februari en het zomerfestival in juli en augustus trekken miljoenen bezoekers uit voornamelijk Japan. De biertuin telt 13 duizend plaatsen. Het voordeel van een Japans festival: geen hotdogs, maar kraampjes met oesters, gestoomde krab en gebakken dumplings (gyoza).

De gangmaker onder de lokale brouwers zit vijf blokken verderop, in een overdekte winkelstraat. Ciderbar Kalahana schenkt dit seizoen El Diablo met 10 procent alcohol. Eigenaar Daisuke Sasaki (43), met baardje en platte pet, drinkt zelf mee en praat graag over zijn stad. 'Dosanko's', noemen Japanners de inwoners van Sapporo, naar het winterharde paardenras op Hokkaido. 'We kwamen pas laat bij Japan en zitten ver weg van Tokio. Net als het eiland Okinawa in het zuiden. Daar wonen ook relaxtere Japanners die niet zo bezig zijn met afspraken nakomen en op tijd zijn. Heel cool.'

Microbrouwer Sasaki is een van de initiatiefnemers van het alternatieve bierfestival op een zomerse skiweide aan de rand van de stad. Minder massaal en commercieel dan de biertuin in Odoripark. Twee dagen lang zitten daar drieduizend liefhebbers op picknickkleedjes. De zaken gaan bochi bochi (zo zo), 'ik heb het druk, maar ik heb geen geld'. Hij heeft nog geen idee over het thema van dit jaar. 'Nog niet over nagedacht, we regelen het meestal op het laatste moment. We zien wel...' Kortom: heel on-Japans.

Ciderbar Kalahana, gangmaker onder de lokale brouwers. Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant
Ciderbar Kalahana, gangmaker onder de lokale brouwers.Beeld Sanne de Wilde / de Volkskrant

Praktische informatie

KLM vliegt dagelijks naar Tokio vanaf 887 euro. ANA vliegt van Tokio naar Sapporo.

De Shinkansen-flitstrein rijdt sinds kort in vier uur naar Hokkaido (kaartje kopen op luchthaven). Dan verder met een stoptrein of een auto huren.

Het JR Tower Hotel Nikko is prijzig, maar dan zit je wel in een wolkenkrabber vanwaar je de hele stad en omliggende bergen kunt zien.

Beste cafés voor speciaalbier:
- North Island Bar
- Moon & Sun Brewing
- Kalahana - op Twitter en Facebook
- Maltheads
- Beer Cellar
- Mugishutei Beer Inn

Biermuseum van de Sapporo Group

Alternatief bierfestival Sapporo Craft Beer Forest

Goede Engelstalige websites:
- Welcome to Sapporo (Toerismebureau Sapporo)
- Hokkaido Explorer
- Japanese National Tourism Organisation

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden