RUIMTE TOERISME?

Een reisje naar het heelal behoort in de nabije toekomst tot de mogelijkheden. Voor een bedrag van ruim twee ton zouden 'toeristen' een uurtje de ruimte in kunnen, aldus touroperator Space Adventures uit de VS....

Wubbo Ockels, de enige Nederlander met ruimte-ervaring: 'Twee ton is absoluut véél te weinig voor een ruimtereis. Weet u hoeveel het kost om een Ariane te lanceren? Meer dan 150 miljoen euro! Een tijdje geleden was er een stel Russen dat iets dergelijks aanbood. Zij rekenden daarvoor ongeveer 10 miljoen gulden. Dat was meer in de richting, maar waarschijnlijk nog niet genoeg.

Sowieso sta ik dubbel tegenover ruimtetoerisme. Ik weet dat reizen door de ruimte een heel bijzondere ervaring is, een ervaring die ik graag zou delen met anderen. Mensen zien na een ruimtereis vaak de schoonheid van de aarde weer. Aan de andere kant zouden ruimtereizen op grote schaal een enorme aanslag betekenen op het milieu. Nu, met die paar vluchten, valt dat wel mee, maar als er om de haverklap raketten opstijgen, zou dat de atmosfeer enorm vervuilen. Daar zouden ze dan eerst machines voor moeten ontwikkelen. Het duurt dus nog wel even.'

Sonja Kremers van Events & Tours: 'Ja, het is echt waar. Wij boeken reizen voor Nederlanders die ook wel de ruimte inwillen. Vanaf december 2002 zal de Amerikaanse onderneming Zegrahm met een Space Cruiser, die lijkt op een soort hypermodern vliegtuig, commerciële vluchten gaan ondernemen waarbij zes reizigers voor korte tijd op honderd kilometer hoogte zullen blijven zweven. Kosten: 245 duizend gulden. In de VS zijn nu al meer dan 250 aanmeldingen binnen . Vlucht 46 of vlucht 49 is volledig gereserveerd voor Nederlanders. Of die hier ook warm voor lopen? Jazeker! We hebben weliswaar nog geen reserveringen binnen , maar we boeken wel regelmatig reizen voor Nederlanders die een zevendaagse astronautentraining willen volgen, vlakbij Moskou. Dat kost 30 duizend gulden.'

Chriet Titulaer, futuroloog: 'Flauwekul. De kosten voor dergelijke ruimtereizen zijn veel te hoog. Het probleem voor de commerciële organisaties die dit soort reisjes willen gaan organiseren, zit 'm in het feit dat ze afhankelijk zijn van materiaal dat moet worden geleverd door NASA en die doen dat niet, dat weet ik zeker. NASA is in Amerika eigenlijk een soort ministerie voor Ruimtevaart - en ze zitten ook in Washington. Die zijn niet geïnteresseerd in geld verdienen, die denken niet commercieel. En zonder het NASA-spul zijn zulke reizen onbetaalbaar, nu en ook in de toekomst.'

Rogier Schonenborg, student ruimtevaarttechniek: 'Het is onterecht om dit soort initiatieven niet serieus te nemen. Ik weet toevallig dat NASA allerlei plannen heeft om aan hun ruimtestation een module te bevestigen die geschikt zou worden gemaakt voor ruimtetoerisme. Compleet met ontspanningsmogelijkheden. Maar ik denk niet dat dat al op korte termijn zou kunnen. Wanneer wel? Tja, over een jaar of 25?

Ruimtetoerisme is een legitieme commerciële manier om te zorgen dat er geld in het laatje komt. Als je op die manier nieuwe geldstromen kan aanboren, waarom niet?'

Carl Koppeschaar, schrijver van De maan, een complete reisgids voor de maan: 'Mijn boek is deels fictie, deels non-fictie en is geschreven voor de maantoerist in 2020. Kijken in de toekomst is altijd een hachelijke zaak, maar vooralsnog verlopen de ontwikkelingen redelijk volgens mijn schema. In mijn reisgids beschrijf ik hoe je je moet gedragen op de maan en bijvoorbeeld wat je kunt eten en hoe je je kunt ontspannen.

Ik moet zeggen dat 2002 wel erg dichtbij klinkt, maar ik weet ook dat een aantal organisaties er al een tijd mee bezig is, hoewel ze met het eigenlijke werk nog niet van start zijn gegaan. Ik hoop dat tegen de tijd dat ik 65 ben, het ruimtetoerisme heel normaal is geworden. Dan open ik een reisbureautje op de maan. Kaarjes van rond de 10 duizend gulden zijn echt niet gek.

Het is zeker geen luchtfietserij, heel serieuze en commerciële organisaties zijn ermee bezig. De firma Hilton heeft bijvoorbeeld al drie ton gestoken in onderzoek naar de mogelijkheden van de vestiging van een hotel op de maan. Dat doen ze natuurlijk niet als ze er niet in zouden geloven.'

André Kuipers, Nederlands tweede astronaut, gaat binnen enkele jaren de ruimte in: 'Het gaat er zeker van komen, maar zeker niet op de termijn zoals u die vandaag in de krant had. Op dertig jaar moet je zeker rekenen want voorlopig zijn de lanceerkosten nog zo hoog dat niemand die zal kunnen betalen. Op het moment bedragen die kosten 20 duizend gulden per kilogram gewicht. Maar ''gewoon vliegen'' was vroeger ook onbetaalbaar en de prijzen daarvan zijn uiteindelijk ook gezakt tot een redelijk niveau. Er zijn allerlei agencies mee bezig, in Japan bijvoorbeeld en ook die Brit, Richard Branson, heeft ambitieuze plannen.

Of het iets voor mij zou zijn? Als ik gezond blijf, ga ik al de ruimte in, maar mocht dat nu niet het geval zijn, dan moet ik op 80-jarige leeftijd maar een kaartje kopen voor zo'n vakantiereisje.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden