de stijlpastoorBossche-boltheorie

Man, als het feest is, dan laat je dat toch zien?

Nog één keer herhaalt Esquire-hoofdredacteur Arno Kantelberg zijn Bossche-boltheorie en ziet een knalgoed voorbeeld van perfecte kleding op de rode loper.

André Dongelmans (links) en Alkan Çöklü.Beeld Hollandse Hoogte / Patrick Harderwijk

Het zal aan het zomerse seizoen gelegen hebben, maar zelden zag de rode loper van Tuschinski zoveel kleur als bij de première van The Lion King. De dresscode luidde ‘black tie met een touch of Africa’, wat door vele genodigden was geïnterpreteerd als kleurrijk. Leuk. De sympathieke acteur André Dongelmans (links op de linkerfoto) droeg een decoratief patchworkoverhemd zonder boord, een zogenaamde grandad collar. Hij paarde dat aan een bordeauxrood threepiece, waarvan hij het jasje had thuisgelaten.

Het jolige overhemd heb ik hem al eerder zien dragen, destijds in combinatie met een smoking. Daar moest ik toen, als ik heel eerlijk ben, al licht van fronsen. De combinatie met het rode vest (vlak ook de glimmende mouwen niet uit) maakt de frons nog wat dieper. Je hebt toch het idee dat er elk moment een wit konijn tevoorschijn kan worden getoverd.

Waar ik Dongelmans’ collega-acteur Alkan Cöklü (rechts op de linkerfoto) dank voor wil zeggen, is voor het bewijzen van mijn Bossche-boltheorie. Vaste volgers van deze rubriek kennen de ijzeren wet: de onderste laag dient het lichtst van kleur zijn, de buitenste het donkerst. De knap gekuifde Cöklü doet het andersom, waardoor de kleuren dood slaan als bier in een vet glas. Een wit overhemd of witte coltrui had een Bond van hem gemaakt, nu is het alleen maar bont.

Gelukkig schuifelde er nog een andere jonge acteur over de loper, met name Mingus Dagelet. Diens opvallende gele pak is van Bonne Suits, het merk van de Amsterdamse ontwerper Bonne Reijn. Reijn ontwerpt pakken die minimalistisch, bijna maoïstisch van zowel vorm als inhoud zijn. Ze kunnen door man en vrouw gedragen worden, kosten een schijntje (iets meer dan 200 euro) en zijn inzetbaar als alledaags uniform, maar ook in gala-achtige sfeer, míts slim gecombineerd. De rijke kleur maakt zo’n pak namelijk ideaal voor een rode loper die niet per se vraagt om een smoking, maar om een vrolijke verschijning. Dagelet combineert het bijengeel heel slim, namelijk met nette, zwarte Oxfords en een overhemd in bijpassende kleurtonen met het boordje dicht. Eén knoopje dicht (de sluitknoop), manchet zichtbaar, kortom: vakwerk.

Aardig detail: normaal gesproken heeft de man op de rode loper een dienende rol. In zijn zwarte smoking dient hij de dame aan zijn zijde te laten stralen in fraaie kleuren. Bij de jongeheer Dagelet zien we het tegenovergestelde. Hier is het de dame die met haar zwarte pak de ondergeschikte taak op zich neemt. De moderne tijd, wat u zegt.

Mingus Dagelet in geel.Beeld Hollandse Hoogte / Patrick Harderwijk
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden