Kaboutermishandeling
'Laaf is all you need', althans, volgens de slagzin op posters die her en der hangen in een van de vele tuincentra die Nederland telt....
Van onze verslaggever
Hans Faber
HILVERSUM
'Laaf is all you need.'
What is all you need?
Voor wie het nog niet weet: laaf is de nieuwe naam van de polyester kabouter die in steeds meer Hollandse tuinen te vinden is. Ze komen oorspronkelijk uit de Efteling, waar het Volk van Laaf huist. Cees Vrisekoop, een gehaaide zakenman die ooit fortuin maakte met hotdogs, bedacht dat de poppen het aardig zouden doen als tuinkabouter en verzon er een mooi verhaal omheen.
Laven kunnen niet gekocht worden. Volgens de uitgekiende verkoopstrategie van Vrisekoops Haarlemse bedrijf Laaf Products moeten ze worden 'geadopteerd'. Wie voor 159 à 239 gulden zo goed is een pop te adopteren, krijgt er een paspoort bij met het hele sprookje van zijn herkomst en een kortingsbon voor de Efteling. Wie dan bovendien zo goed is de antwoordkaart in te vullen om te laten weten dat de laaf 'bij zijn nieuwe familie goed terecht is gekomen', krijgt ook nog eens regelmatig post. Dan weet de adoptiefouder bijvoorbeeld als eerste dat er nieuwe laven in het tuincentrum zijn gearriveerd. Klantenbinding hoef je Vrisekoop niet te leren.
Er zijn er inmiddels tien. Je hebt er die op boomtakken zitten, die aan schuttingen hangen, die gaatjes in hun hoge hoed hebben voor vogels en je hebt er die met een zwemband om hun lijf rustig in de vijver dobberen. Lui heet die laaf, want de fabrikant heeft alle laven namen meegegeven.
Nou hebben ze in Hilversum uitgevonden dat Lui niet altijd blijft drijven. 'Hij zonk', zegt Annemarie van der Boor, bedrijfsleidster van tuincentrum Intratuin in Hilversum. 'We hebben verschillende klanten gehad met een laaf die zonk. Het purschuim, het spul waarmee de pop was opgevuld, kwam er door de scheuren uitzetten. Als er water in stroomt, zinkt zo'n pop al snel.'
Lui was niet de enige laaf met een handicap. Van der Boor: 'We hadden laven met kapotte handjes, sommige misten vingers en we hadden er nogal wat met scheuren. Ik schat toch wel dat 30 procent van alle laven die wij kregen niet deugde. Dat vind ik te veel voor een product van gemiddeld tweehonderd gulden. Het is Intratuin-onwaardig dat klanten drie keer terug moeten komen om een goede laaf te krijgen. Ik wil mijn goede naam houden.'
Van der Boor nam geen halve maatregelen om haar naam hoog te houden. Ze liet de leverancier opdraven om alle laven uit haar winkelcentrum te verwijderen en op de plek waar eerst de laven stonden, plaatste ze een groot bord. 'Wegens teleurstellende kwaliteit hebben wij de tuinlaven uit de verkoop genomen', stond er ononwonden.
Het bord is een smet op het blazoen van Laaf Products, dat bij monde van directeur Hans Been ingetogen reageert. 'Die mevrouw heeft op dat bord aardig wat frustaties weggeschreven', zegt Been. 'Ze moet zelf weten wat ze schrijft, het is haar tuincentrum, maar ik vind het een rare actie.'
Been vindt het eigenlijk niet de moeite waard om over de kapotte laven te praten. 'Er zijn 44 filialen van Intratuin in Nederland, met 43 hebben wij geen problemen. Dat moet toch genoeg zeggen.'
Toch vond Laaf Products het vorige maand nodig om zijn afnemers een brief te sturen. Daarin konden ze lezen dat de verkoopresultaten 'onze en waarschijnlijk ook uw meest optimistische verwachting overtreffen'. Maar er stond ook in dat er problemen waren. Allereerst kon Laaf Products vanwege 'incidentele tekorten' niet altijd leveren. Belangrijker was dat het bedrijf 'heeft moeten vaststellen dat er breuk voorkomt', aldus de brief.
De scheuren worden veroorzaakt door de manier waarop de polyester beelden op de Filippijnen worden ingepakt, verklaart Been. 'Met de kwaliteit van de poppen is niets mis, maar een aantal laven is in een te kleine doos gestopt. Door het transport is het voorgekomen dat ze tegen de zijkant schuren waardoor er scheuren ontstaan.' Op dit moment pakken de Filipino's de poppen al op een andere manier in, zodat de nieuwste lichting laven volgens Been ongehavend in Nederland zal aankomen.
Voor Intratuin in Hilversum is het te laat. Het tuincentrum hoeft niet meer. Eén laaf hebben ze gehouden. Het bewijsexemplaar staat voor het bord. Het is een eenzame laaf, met een lijf vol scheuren.