Er zijn nog honderd vakantiegangers voor u

De bereikbaarheid van touroperators is in juni en juli en in de drukke wintermaanden januari en februari ronduit belabberd. De wachttijden aan de telefoon voor baliemedewerkers van reisbureaus die een reis willen boeken, kunnen tot in het extreme oplopen....

In ruim de helft van de gevallen bedraagt de gemiddelde wachttijd meer dan vijftien minuten, zo blijkt uit een enquete van het reisvakblad Reisrevue. Dat is dan nog een verbetering ten opzichte van vorig jaar: de gemiddelde wachttijd was toen 25 minuten. Zes procent van de baliemedewerkers meldt zelfs extreme gevallen van meer dan honderd minuten wachten.

Het zijn taferelen die soms meer doen denken aan de wachttijden in het voormalige Oostblok, dan aan lekker op vakantie gaan. Terwijl de reisbureaumedewerker ongelukkig zit te wachten met de telefoon tussen oor en schouder geklemd, loopt de adrenaline bij de klant aan de andere kant van de balie soms flink op. De baliemedewerker ergert zich ondertussen groen en geel. De touroperators zijn echter zelf in de eerste plaats de dupe: ruim driekwart van het baliepersoneel stapt bij lange wachttijden over naar een concurrent. Moeilijk bereikbare organisaties lopen hierdoor gezamenlijk naar schatting zo'n 40 miljoen mis.

Touroperators onderkennen het probleem. Een aantal heeft het afgelopen jaar de wachttijden kunnen bekorten door nieuwe telefooncentrales aan te schaffen en meer personeel in te zetten. Reisbureaus met een directe computerverbinding met touroperators zijn doorgaans wel tevreden.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden