Bliktest

Elektrisch rijden is normaal geworden

Blik test auto’s, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag. Vandaag de Peugeot e-2008.

De peugeot e-2008.De kleur van de carrosserie keert bij de elektrische variant terug in de 'nopjes' op de grille. Beeld
De peugeot e-2008.De kleur van de carrosserie keert bij de elektrische variant terug in de 'nopjes' op de grille.

Gereden
Peugeot e-2008 SUV Blue Lease Allure

€ 39.710
1.523 kg
430 x 182 x 155 cm
50 kWh
100 kW/136 pk
320 km (WLTP)

Als de elektrische Peugeot e-2008 na een week testgebruik iets heeft duidelijk gemaakt, dan is het dat e-auto’s het stadium doodnormaal hebben bereikt. Vijf jaar geleden kon Blik zich nog verbazen over de stilte, het acceleratievermogen, en waren er soms angstige momenten als de accu leegraakte en het de vraag was of de beloofde laadpaal er zou zijn en of die zou functioneren.

Nu staan we nauwelijks meer stil bij het wonder dat je 300 kilometer kunt afleggen op een enorme laptopaccu. De stilte, de souplesse van de motor: sinds Blik alleen nog maar elektrische auto’s recenseert, weten we niet beter. De Peugeot e-2008 benadrukt deze wonderbaarlijke ontwikkeling door zijn onopvallendheid. Dit is een doodnormale crossover (een half-SUV), lekker stil, prettig rijdend, tamelijk ruim, en verre van de lelijkste in zijn soort.

Elektrisch rijden is dus normaal geworden. Al zijn er nog massa’s lieden die beweren nooit een e-auto te kopen als die geen 600 kilometer ver komt. Meestal gezegd door types op Autoweek die zich Bertje_Petrolhead noemen, of BMW320driver, en die vermoedelijk nog nooit een e-auto hebben geprobeerd. Of ze wonen in ommelanden waar laadpalen net zo schaars zijn als puike flows van rapper Sjors.

En er is de aanschafprijs, die nog altijd veel hoger is dan van benzine-auto’s. Dat geldt ook voor deze elektrische Peugeot. Verkrijgbaar vanaf bijna 35 duizend euro (exclusief de Rijkssubsidie van 4.000 euro), terwijl de goedkoopste fossiele versie er is voor een iets bereikbaarder 27 duizend euro. De hoge prijs leidt ertoe dat deze e-Peugeot, net als de meeste andere e-auto’s, vooral wordt geleased en pas over een paar jaar in het bereik komt van veel particuliere kopers op de tweedehandsmarkt.

Afgezien hiervan valt dus vooral op hoe normaal deze Peugeot is. Geen drama, geen futuristische wauw-wij-rijden-e-lek-trisch!-geluidjes en -animaties. Gewoon een niet te forse, praktische, vijfpersoonsauto met lekker veel bagageruimte (die geen caravan of aanhanger kan trekken, dat is dan wel weer een nadeel).

Snelladen ging op Bliks hoogtepunt met 500 kilometer per uur, een keurige score. Vriendelijk verzoek aan de meeste autofabrikanten: mag het deurtje wat minder fladderig en liefst ook wat kleiner zodat het minder ver uitsteekt? Het is vast te duur, maar deurtjes die in de carrosserie wegzinken, zijn we dol op. Beeld
Snelladen ging op Bliks hoogtepunt met 500 kilometer per uur, een keurige score. Vriendelijk verzoek aan de meeste autofabrikanten: mag het deurtje wat minder fladderig en liefst ook wat kleiner zodat het minder ver uitsteekt? Het is vast te duur, maar deurtjes die in de carrosserie wegzinken, zijn we dol op.

Dat e-auto’s steeds alledaagser worden (zelfs Maserati’s worden elektrisch) is natuurlijk leuk voor het klimaat en de man in de straat, voor de autostukjesschrijver wordt het er niet makkelijker op. Die kan een heel rijtje beoordelingscriteria schrappen. Motor: prima. Rijgedrag: prima. Comfort: prima. Lawaai: nauwelijks. Actieradius: voldoende tot ruim voldoende. Brandstofkosten: meer dan schappelijk.

Ook autofabrikanten hebben minder om zich mee te profileren. Hierdoor worden design, interieur en software nog belangrijker. Met dat laatste hebben ze weinig ervaring, en dat is goed te merken. Veel autosoftware is ronduit krakkemikkig of stamt rechtstreeks af van fossielebrandstofauto’s. Waardoor het zoeken en vinden van laadpalen vaak lastig is (sommige e-auto’s sturen je doodleuk naar een regulier pompstation). Dat doet deze Peu beter: er is zelfs een toets om snel een laadpaal te vinden.

‘Echte’ tuimelschakelaars voor veelgebruikte functies; die gaan nog heel groot worden. Minder vaak bezochte functies, zoals het zoeken naar laadmogelijkheden gaan via aanraaktoetsen. Beeld
‘Echte’ tuimelschakelaars voor veelgebruikte functies; die gaan nog heel groot worden. Minder vaak bezochte functies, zoals het zoeken naar laadmogelijkheden gaan via aanraaktoetsen.

Maar niet alles gaat goed. Zoals bijvoorbeeld het berekenen van de restkilometers. Als je sneller wilt (of meer tegenwind hebt), wil je direct zien of je de beoogde bestemming nog haalt zonder te hoeven bijladen. Bijna geen enkele e-auto behalve Tesla’s doet dit goed. Altijd ijlt de berekende actieradius na op de werkelijkheid. Dat is ergerlijk en eigenlijk een raadsel. Want soms ben je sneller thuis door 90 te gaan rijden in plaats van 110, omdat er dan niet gestopt hoeft te worden bij een snellaadstation. Je wilt dus precies en meteen weten hoe ver je nog komt.

Ook de Peugeot e-2008 doet dit niet goed. En tegelijk is deze relatieve futiliteit (naast de prijs en de onmogelijkheid tot het aankoppelen van een aanhanger) het enige dat we aan te merken hebben. Wat opnieuw bewijst dat de e-auto volwassen aan het worden is.

Helemaal vlak is de laadvloer niet, maar met 1.467 liter en een grote laadmuil is de e-2008 ook een transportvriend. Beeld
Helemaal vlak is de laadvloer niet, maar met 1.467 liter en een grote laadmuil is de e-2008 ook een transportvriend.
Enkele jaren geleden nog een klein wonder, nu al bijna standaard: draadloos laden van de telefoon. Beeld
Enkele jaren geleden nog een klein wonder, nu al bijna standaard: draadloos laden van de telefoon.

Goedkoop tanken

Langs de snelweg kruipt de prijs voor een liter benzine naar de 2 euro, die u met wat geluk 18 kilometer ver brengt. Nu corona langzaam wegebt, stijgt de brandstofprijs weer. Daar hebben e-rijders weinig last van: zij betalen aan de publiekspaal zo’n 33 cent. Daarmee komt een e-auto ongeveer 5 kilometer. Omgerekend betaalt de benzinerijder zo’n 10 cent per kilometer, waar de e-rijder het voor 6,6 doet. En de thuistanker, al dan niet met zonnepanelen, voor nog minder.

Kies de beste e-auto op onze handige site, met alle recensies, plus handig gereedschap dat toont hoe ver je precies op een acculading komt.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden