Blik

E-bikes zijn booming, maar de levering duurt erg lang

De pandemie en de blokkade van het Suezkanaal zorgen voor verlengde levertijden.

Fietsen van het inmiddels failliete Chinese deelfietsenmerk Obike in Hamburg, 2018.  Beeld Getty
Fietsen van het inmiddels failliete Chinese deelfietsenmerk Obike in Hamburg, 2018.Beeld Getty

Corona heeft de fietsverkoop vorig jaar fors opgestuwd. Vooral e-bikes vlogen de winkel uit: de verkoop daarvan steeg met 30 procent naar 547 duizend stuks (in totaal werden er 1,1 miljoen fietsen verkocht). 2021 zal vermoedelijk nauwelijks onderdoen voor recordjaar 2020, al is er wel een kanttekening te plaatsen bij die verwachting. Dat weet iedereen die de afgelopen weken heeft geprobeerd een nieuwe fiets aan te schaffen vermoedelijk ook: fietsen kennen levertijden waarvoor autofabrikanten zich zouden schamen. Veel van de zogeheten 2021-modellen zullen zelfs pas in 2022 daadwerkelijk verkrijgbaar zijn.

Die verlengde levertijden komen vooral door een tekort aan onderdelen. Veel fabrieken die die onderdelen maken, hebben begin vorig jaar stilgelegen en de gevolgen daarvan zijn nog altijd voelbaar. Daar kwam nog de recente blokkade van het Suezkanaal bij. Voor een van de grootste e-fietsenfabrikanten in Nederland was het reden een persbericht de wereld in te sturen. Daarin erkent Stella ‘net als concurrenten te kampen met voorraadtekorten’. Dat leidde er bijvoorbeeld toe dat een partij klaarstaande fietsen met andere pedalen moest worden uitgerust. Opmerkelijk inzicht en tip van Stella: ‘Heren-e-bikes zijn ruim op voorraad maar worden niet verkocht.’ Dat heeft er dan weer mee te maken dat kopers van fietsen met trapondersteuning in meerderheid van zekere leeftijd zijn en om die reden een zogeheten lage instap in hun fiets willen. Tactisch spreekt fietsenmaker Gazelle tegenwoordig ook niet meer over dames- en herenmodellen, maar over low step en high step frames.

Een andere uitwijkmogelijkheid bieden fabrikanten die anders werken dan de meestal goedkopere merken die hun producten vooral in elkaar zetten met onderdelen die van ver (Azië) komen. Sommige kleine fabrikanten maken onderdelen zelf of halen ze van dichterbij. Ook voor nichespeler Santos spelen de problemen maar in beperkte mate, zegt oprichter en eigenaar Robbert Rutgrink: ‘Wij kunnen bijna alles nog leveren, in alle maten, kleuren en uitvoeringen, omdat we altijd al grote strategische voorraden aanhouden.’ Daar moet de koper dan wel wat tegenover stellen, in de vorm van geld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden