Film- en tv-tipsmaandag 1 oktober
De Volkskrant film- en tv-tips voor maandag 1 oktober
Door andere ogen
NPO 2, 20.25 uur
Fons de Poel portretteert journalist en tv-maker Sander de Kramer. De Kramer wordt in Sierra Leone gezien als held, omdat hij scholen heeft laten bouwen en sociale projecten heeft opgezet. Aan het woord komen o.a. zijn ouders en zijn vrouw.
Jackie
RTL 8, 20.30-22.30 uur
(Antoinette Beumer, 2012) ‘Jelka en ik spelen absoluut niet onszelf.’ In de publiciteit rond de film Jackie (2012) was Carice van Houten weliswaar stellig, je kijkt als toeschouwer toch naar twee acterende zussen die twee zussen spelen, wat beslist meerwaarde heeft. Jackie is een roadmovie waarin de tweeling Daan (Jelka van Houten) en Sofie (Carice van Houten) na een alarmerend telefoontje uit Santa Fe het vliegtuig nemen naar het stadje in New Mexico, Amerika. Daar wacht hun moeder in het ziekenhuis op hulp. Nou ja, moeder: draagmoeder, volgens oudste zus Sofie, een driftig carrièretiepje. De twee hebben de oud-hippie die voor hun homovaders een tweeling baarde nooit gekend. Ze was direct uit hun leven verdwenen.
Moeder Jackie (Holly Hunter), gehandicapt door een been in het gips, lijkt weinig zin te hebben in hulp, maar vooral jongste zus Daan, meer het zorgzame type, neemt daarmee geen genoegen. En zo kan het gebeuren dat de drie in moeders roestige camper het zuiden van de Verenigde Staten doorkruisen, op weg naar een verzorgingshuis. Maar zoals het een roadmovie betaamt, is de reis het eigenlijke doel – in elk geval van de film. Dat alles tegen een door de Belgische cameraman Danny Elsen gloedvol in beeld gebracht decor: het woestijnlandschap van New Mexico, met zijn verlaten vlakten, broeierige horeca en licht autistische bewoners.
Harry Potter and the Sorcerer’s Stone
Net 5, 20.30-23.50 uur.
(Chris Colombus, 2001)
Schrijfster J.K. Rowling heeft altijd grote zeggenschap gehad over de verfilmingen van haar Harry Potterboeken. Zo stond ze erop dat in de (Amerikaanse) producties alleen Britse acteurs werden gecast. Ook veel Britse locaties werden in ere gehouden. In dit eerste deel van de achtdelige filmreeks wordt de 11-jarige Harry (gespeeld door de sindsdien bijna niet van de rol los te weken Daniel Radcliffe) bij zijn nare pleegouders weggehaald om aan Zweinstein een wereld van magie te betreden. Een geslaagd begin, waarin de makers hun hoofdpersonage volgens het superheldenprincipe zijn toverkrachten met vallen en opstaan laten ontdekken – al zijn voor volwassenen de verhaallijnen van de vervolgen veel interessanter.
2Doc: Bewaren
NPO 2, 21.00 uur
Persoonlijke documentaire van Digna Sinke, die wil weten waar haar drang om alles te bewaren vandaan komt. Ze spreekt daarvoor met haar 92-jarige moeder, maar ook met mensen die juist zo min mogelijk spullen bewaren.
Spoorloos
NPO 1, 21.15 uur
In deze aflevering het verhaal van Martin, die opgroeide in een kindertehuis in Den Bosch, nadat zijn moeder hem en zijn vader had verlaten. Hij weet dat zijn moeder hertrouwde met een Amerikaanse militair en nog vier kinderen kreeg.
Belga sport
Canvas, 21.25 uur
Documentaire over de Spelen van 2008, toen de de Belgische vrouwen bij de atletiek zilver wonnen op de 100 meter estafette. Acht jaar later bleek een van de Russische winnaressen doping te hebben gebruikt en werd het zilver goud.
Drowning in plastic
BBC 1, 21.30 uur
Documentaire waarin bioloog Liz Bonnin wetenschappers opzoekt die alles in het werk stellen om het plasticprobleem op te lossen. Ze praat onder anderen met de Nederlander Boyan Slat, die uitlegt wat hij van plan is met zijn plasticvanger.
Spy
Veronica, 22.30-01.00 uur
(Paul Feig, 2015) Melissa McCarthy is als CIA-analist Susan Cooper het lichtpuntje in deze op het eerste gezicht tamelijk flauwe Bondparodie. Volgens de spelregels van haar wereld is ze de anti-femme-fatale: in de 40, alleen, ongelukkig, diep cynisch en jaloers op haar knappere, slankere en jongere collega’s in het spionnenvak. Wanneer haar baas (Jude Law) bij een missie om het leven komt, grijpt Cooper haar kans: ze gaat eindelijk zelf undercover, vastbesloten zijn moordenaar hoogstpersoonlijk te vangen. Van Parijs gaat het naar Rome en uiteindelijk naar Boedapest, allemaal geheel des Bonds, in door haar bazen opgelegde vermommingen die haar sneue zelfbeeld onderstrepen. En daar, in dat gegoochel met imago, tilt regisseur en scenarist Paul Feig (Bridesmaids) zijn film net voldoende op om niet in het moeras van generieke spionnenkomedies te blijven steken. Want natuurlijk is McCarthy meer dan de vermommingen waarin haar (mannelijke) superieuren haar het overtuigendst achten. Die verkleedpartijtjes zijn een fraaie metafoor voor het werk van McCarthy-de-actrice. Uiteraard is ze oneindig veel cooler dan ze zelf denkt. En daardoor leeft ook Spy behoorlijk op.