STIJLPASTOORVergeten stoffen

De Stijlpastoor ziet vergeten stoffen plots weer veelvuldig opduiken

Stoffen als tweed en flannel zijn terug van weggeweest, merkt Esquire-hoofdredacteur Arno Kantelberg.

Spion George Blake. Beeld Getty Images
Spion George Blake.Beeld Getty Images

Ik heb een halflange overjas van tweed afkomstig uit Donegal, een graafschap in het Ierse gedeelte van Ulster, helemaal in het noordwesten. Ik ben er nooit geweest, maar ik denk dat het er flink waait. Een dikke tweedjas komt er goed van pas.

Dat was niet de reden waarom ik de jas ooit kocht. Hij deed me denken aan een tweedjas die mijn vader vroeger droeg – ik heb er een foto van, in zwart-wit want uit de jaren zestig. Die foto is natuurlijk een pars pro toto, onder meer voor een tijd waarin mannen pakken, stropdassen en overjassen droegen van zware stoffen die soms nog in Twente en Brabant geweven werden. Het waren geen kleurrijke jaren – het palet beperkte zich tot zwart, grijs, hooguit donkerblauw – maar wel overzichtelijk én stijlvol. Uit die jaren stamt bovenstaande foto van George Blake, de in Rotterdam geboren dubbelspion die onlangs overleed. Onder de naam Max de Vries had hij in de oorlog geopereerd als koerier voor het verzet. Daarna was hij vertrokken om voor MI6 te gaan werken in Londen, waar hij in het geheim De Rus diende. In 1961 werd Blake ontmaskerd en veroordeeld tot 42 jaar celstraf, ware het niet dat hij in 1966 spectaculair ontsnapte richting Moskou. Wat een leven!

De vliegtuigtrap daalt hij af in een drieknoopsjasje met een lengte waar tegenwoordig alleen Theo Hiddema zich nog aan waagt. Wanneer strategisch in het midden geknoopt, creëert het lange jasje een geweldig silhouet, zeker in combinatie met zo’n hoge bandplooibroek van flannel, wat iets anders is dan flanel, de stof die u kent van moeders lakens.

Nicolas van Poucke, Beeld Jordi Huisman
Nicolas van Poucke,Beeld Jordi Huisman

Vergeten stoffen als tweed en flannel lijken bezig aan een comeback. De populariteit van een tv-serie als Peaky Blinders speelt daarin een rol, maar er bestaat ook de drang om de garderobe duurzamer in te richten; deze stoffen gaan een leven mee. De jonge concertpianist Nicolas van Poucke, betrekt zijn tweed pakken bij een prima vintagewinkel in Amsterdam genaamd Tommy Page. ‘Elegant zonder protserig’ noemt Van Poucke zijn stijl, wat wel klopt. De Britse stijl oogt minder gelikt dan de Italiaanse. Hij oogt ook aardser vanwege de iets grovere stoffen, in het geval van Van Poucke een, gok ik, 400 grams tweed. Schijn bedriegt soms: ruwe wol krijgt tegenwoordig een ‘Italiaans bedje’ door het te mengen met bijvoorbeeld kasjmier. Dat draagt comfortabeler dan de kleding uit de jaren zestig. Net de Brexit eigenlijk: Brits voor de bühne, Europees achter de schermen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden