BlikTest

De Mercedes EQA nadert de perfecte auto

De Duitse autofabrikant zet vaart achter de elektrificatie van zijn auto’s. De EQA lonkt ook al voorzichtig naar het autonome rijden.

De Mercedes EQA. Beeld
De Mercedes EQA.

Gereden

Mercedes EQA-250

Prijs € 70.081 (vanaf € 49.995)

Gewicht 2.040 kg

LxBxH 446x183x162 cm

Accu 66,5 kWh

Vermogen 140 kW

Verbruik 17,7 kWh (WLTP) / 21,5 (test) per 100 km

Actieradius 426 km (WLTP)

Het heeft even geduurd, maar bij de presentatie van de jaarcijfers, afgelopen maart, werd duidelijk dat Mercedes vaart gaat zetten achter de elektrificatie van zijn auto’s. Lang stond de in 2019 gepresenteerde EQC alleen naast zijn benzine- en (vooral) dieselfamilieleden – Mercedes behoorde tot de laatste der Mohikanen. Maar nu is er de EQA, spoedig dit jaar gevolgd door de EQS, EQB en EQE. Het woud van modelaanduidingen, bij Mercedes toch al groot en dicht, wordt er niet overzichtelijker op, maar praktisch gezien betekent het dat de Zuid-Duitse fabrikant eerst de goedkopere modellen lanceert, gebaseerd op bestaande auto’s. Daarna volgen de nog duurdere, die een meer eigen smoel krijgen.

Momenteel kenmerk van de duurdere Duitse auto, maar al volop gekopieerd: de doorlopende verlichting aan de achterkant.  Beeld
Momenteel kenmerk van de duurdere Duitse auto, maar al volop gekopieerd: de doorlopende verlichting aan de achterkant.

Dat eigen smoel ontbeert de EQA nadrukkelijk. Wie niet beter weet, zou zomaar kunnen denken in een GLA te stappen. De grille is gewoon dichtgemaakt, de achterkant is licht gewijzigd maar verder is zo goed als niets veranderd aan de compacte SUV, zoals Mercedes zelf dit twee ton zware vehikel noemt.

Het interieur is luxe en overdadig, maar nergens krijgt de bestuurder het gevoel dat de overdaad schaadt. Beeld
Het interieur is luxe en overdadig, maar nergens krijgt de bestuurder het gevoel dat de overdaad schaadt.

Maar verder, tjonge jonge, wat een perfecte auto is dit. En helemaal bij de tijd: er zitten alleen nog usb-c-aansluitingen in. Rijden in een Mercedes was al nooit een straf en in dat opzicht slecht het merk de overgang naar elektrisch probleemloos. Voorlopig is er alleen een voorwielaangedreven versie met een beschaafd vermogen (140 kW/190 pk). In combinatie met het batterijpakket (66,5 kWh, reken daarmee op maximaal 350 km bereik) onder de achterstoelen, stuurt en rijdt dat zoals je van een Mercedes mag verwachten: verrukkelijk. Die batterijen snoepen wel iets van de hoogte van de achterstoelen af, maar ook daar zit je nog vorstelijk.

De bestuurder heeft een overdaad aan informatie tot zijn beschikking. Blik weet ook niet waarom je een G-krachtmeter in een personenauto nodig hebt, maar vermoedelijk hadden de ontwerpers in de vele digitalemetercombinaties die ze ontwierpen nog een plekje over waarvoor zich geen andere kandidaat meldde. Grappig is het wel. Die meters zijn, net als alle andere informatie, eenvoudig en op vele manieren oproepbaar. Fabrikanten volharden in het niet-kiezen, dus dat mag u zelf doen: knoppen, aanraakscherm, stuur, dashboard, alles kan.

Het Pre-Safe-systeem herkent zelf mogelijk gevaar op de weg en reageert daarop, bijvoorbeeld door de veiligheidsgordels strakker te trekken, waardoor inzittenden rechterop gaan zitten en beter op de mogelijke klap zijn voorbereid. Beeld
Het Pre-Safe-systeem herkent zelf mogelijk gevaar op de weg en reageert daarop, bijvoorbeeld door de veiligheidsgordels strakker te trekken, waardoor inzittenden rechterop gaan zitten en beter op de mogelijke klap zijn voorbereid.

Nog iets waarin Mercedes voorzichtig lonkt naar het autonome rijden: de veiligheidssystemen. Waar nog maar een paar jaar geleden iets als de automatische snelheidsregelaar (die de auto zelf laat remmen en optrekken rekening houdend met het overige verkeer) bij bijna alle merken rammelde, functioneert die nu bij vele nagenoeg vlekkeloos. In de EQA hebben we althans geen hapering kunnen constateren. Mercedes heeft het systeem geïntegreerd met de navigatie, waardoor de auto bijvoorbeeld ook al afremt voor rotondes en bochten in uitvoegstroken. En dan niet naar het overdreven bordenvaartje (‘U rijdt te snel!’), maar gewoon naar een logische snelheid. Die navigatie kan er desgewenst ook nog voor zorgen dat u bij naderende elektriciteitsbehoefte een omweg gaat rijden, omdat u dan bij een snellere lader komt, waardoor u uiteindelijk tijd bespaart.

Verder zijn dozen op de weg, overstekende voetgangers en telefonerende zwabberende fietsers veilig voor de EQA, die overvol zit met nuttige elektronica, camera’s en sensoren. Soms zelfs een beetje te: bij nadering van een kruispunt (en ook alleen bij een kruispunt) vertoont het scherm opeens camerabeelden van wat de bestuurder toch al ziet als hij door de voorruit kijkt. Als dat inderdaad het enige smetje is, dan staat ons uit Zuid-Duitsland nog veel moois te wachten.

Behalve luxe kun je de EQA, zeker voor een Mercedes, uitbundig noemen: ’s avonds lijkt het een rijdende karaokebar.  Beeld
Behalve luxe kun je de EQA, zeker voor een Mercedes, uitbundig noemen: ’s avonds lijkt het een rijdende karaokebar.

Goedkoop

Waar bij de meeste merken de elektrische versie van een model nog fors duurder is dan die op fossiele brandstof, biedt Mercedes de EQA aan voor een vanafprijs die lager ligt dan die van de GLA. Maar ja, bij geen enkel merk lukt het je voor de vanafprijs een auto de showroom uit te rijden. In de door Blik gereden EQA kwam boven op de vanafprijs 20.086 euro. En dan hadden we nog lang niet alle opties.

Op het middenconsole ontbreekt de rijschakelaar. Het brede vierkante ding dat erop lijkt is niet meer dan een armsteun. De hendel om de auto in beweging te zetten zit op zijn Amerikaans bij het stuur. Beeld
Op het middenconsole ontbreekt de rijschakelaar. Het brede vierkante ding dat erop lijkt is niet meer dan een armsteun. De hendel om de auto in beweging te zetten zit op zijn Amerikaans bij het stuur.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden