De Maas per kajak

In zeventien dagen voer Hans Nunnikhoven het Nederlandse traject van de Maas op en af per kajak. Wil Thijssen en fotograaf Marcel van den Bergh peddelen een deel van de route....

Water sijpelt via peddel, arm en elleboog over de knieën. Golven van een vrachtschip klotsen tegen de kajak. Het felgele veer van Maasbommel pendelt naar Megen en terug. Linksaf, voorbij het voetpontje en de jachthaven bij kilometerpaal 192 begint de Gouden Ham, een dode arm van de Maas in het Land van Maas en Waal.

Met de wind mee glijdt de kajak moeiteloos over de passage tussen de schiereilanden Hanzeland en Langeland. Voorbij de Ruige Plaat, een van de eilandjes in het recreatiegebied, ligt Het Groene Eiland, waar kajaks en kampeerplekken worden verhuurd.

Hier overnachtte Hans Nunnikhoven in zijn tentje, toen hij bijna het hele Nederlandse traject van de Maas aflegde per kajak. Hij peddelde, stroomopwaarts, van Woudrichem in Brabant tot Ohé en Laak in Zuid-Limburg en weer terug, zo’n 400 kilometer in totaal, in zeventien dagen. ‘Veel mensen denken dat de Maas niet geschikt is om te kanoën vanwege de drukke beroepsvaart en de vele sluizen’, zegt hij. ‘Maar het is prima te doen in de late lente of de zomer, als het weinig heeft geregend, de stroming gering is en de natuur op z’n mooist.’

De Maas is mooi, de Gouden Ham nog mooier. Achter Het Groene Eiland zit Ben Pol op een steiger voor zijn stacaravan te vissen. ‘Ik kom hier al 35 jaar’, zegt hij, terwijl hij naar zijn dobber tuurt. ‘En ik ga hier nooit meer weg.’ Pol vist vlak bij ‘Klein Venetië’, de wetering vanuit Beneden-Leeuwen die uitkomt in de recreatieplas.

Langs de smalle vaart staan caravans en vakantiehuisjes met weelderige tuinen eromheen. Eenden, zwanen, futen en meerkoeten zwemmen tussen de waterplanten en de aangelegde bootjes. Jonge eendjes proberen op de kajak te klimmen. Het water dat wordt omarmd door de uitlopers van Het Groene Eiland dient als zwembad.

De Gouden Ham loopt dood – wie de Maas afzakt, moet terug naar de jachthaven bij Maasbommel en van daar verder, naar de sluis bij Grave en de Mookerplas, waar de volgende overnachting zal zijn.

Nunnikhoven doet verslag van zijn kajaktocht en overnachtingen in het 32 pagina’s tellende boekje De Maas, stroomopwaarts en stroomafwaarts, dat hij zelf print en uitgeeft. De Maas is de laatste Nederlandse rivier die hij per kajak bevoer en beschrijft in dagboekvorm. Eerder maakte hij gidsen over vaarroutes in Nederland en vanuit Nederland naar het buitenland, en over dagtochten in het Friese-Merengebied.

‘Het fascinerende van de Maas is dat de landschappen sterk wisselen’, zegt de auteur. ‘Er zijn gekanaliseerde stukken om de beroepsvaart bochten te besparen, maar er zijn ook schitterende uitzichten, zoals de heuvels van de Mokerheide en de Maasduinen bij Wanssum.’

Nunnikhoven beschrijft de route, de uitzichten en de ontmoetingen met andere kajakkers. En met de koeien die in de rivier staan. Zijn boekje vermeldt de mooiste kampeerplaatsen en noodzakelijke waterkaarten.

Ook geeft hij tips hoe je met een kano of kajak zonder kleerscheuren door een sluis komt of hoe je zonder problemen een vrachttanker laat passeren. De Maas is een belangrijke transportader waarover dagelijks grote hoeveelheden zand, grind, mest, cement en containers naar België en Duitsland worden vervoerd. Daarom is de rivier relatief onbekend bij kanoërs en kajakkers.

‘Wat ik niet verwachtte, is dat de Maas ook heel goed stroomopwaarts, richting Maastricht, te bevaren is’, zegt Nunnikhoven. ‘Door het grote aantal sluizen en door de droge tijd wordt de stroming beperkt. Ik werd bij Tegelen overvallen door een gigantische stortbui, en dan merk je onmiddellijk dat het harder gaat stromen. Maar toen peddelde ik alweer stroomafwaarts, terug naar huis.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden