BLIKBMW IS3

De BMW i3s is een verliefdmakende elektrische auto die bij het remmen energie genereert

Blik test auto’s, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag. Vandaag de BMW i3s.

De volledig elektrische BMW i3s. Beeld
De volledig elektrische BMW i3s.

Gereden BMW i3s (120Ah)

Prijs gereden model € 55.178,88

Vanafprijs i3 € 42.411

LxBxH 400×158×178 cm

Gewicht 1.365 kg

Vermogen 135 (184) Kw (pk)

Accu 120 Ah / 42,2 kWh

Opgave actieradius 345 km

In 2015 was BMW zo slim zich (als sponsor) te verbinden aan de Noorse tv-serie Occupied. Daarin wordt Noorwegen min of meer bezet door Rusland, grootleverancier van fossiele brandstoffen aan dat land. De Noorse premier heeft namelijk aangekondigd dat die energiebronnen in de ban worden gedaan. Van de auto’s die in de serie reden, was het merendeel BMW (alleen de politie bleek een voorkeur voor Volkswagen te hebben). Toch was er slechts één volledig elektrisch voertuig te zien, de BMW i3. Meer zou moeilijk zijn geweest, want die andere auto’s (van hoogwaardigheidsbekleders) hadden allemaal chauffeurs. En er is veel goeds over de i3 te zeggen, maar je moet geen volwassenen op de achterbank zetten. Daar ontbreekt ten enen male de zee van ruimte die je voorin wel hebt.

Een zee aan ruimte, ook al is dat vooral optisch, door de relatief gigantische voorruit en het deels ontbreken van het middenconsole. Beeld
Een zee aan ruimte, ook al is dat vooral optisch, door de relatief gigantische voorruit en het deels ontbreken van het middenconsole.

De i3 dateert uit 2013. Met zijn zeven jaar nadert de levenscyclus zijn einde en BMW heeft in elk geval twee nieuwe elektrische modellen in de wachtkamer: de limousine i4 en de elektrische versie van de SUV X3, de iX3. Het afscheid nadert dus van de stadsauto die allang geen stadsauto meer is. Afgelopen najaar werd de i3 namelijk voorzien van een verbeterd accupakket, waardoor het grootste bezwaar tegen de auto werd weggenomen: de actieradius nam toe van, zeg, 220 naar 340 kilometer. Blik kreeg de s-versie mee, een sportievere uitvoering. Leuk, maar ook wel een tikkeltje verwarrend, want wat in die serie Occupied ook zo duidelijk naar voren kwam: de i3 is niet voor niets zo opvallend vormgegeven, de auto is een statement: kijk, ik rijd honderd procent elektrisch. Dus dan wil je geen sportstand (zoals in de i3s), maar een eco-stand, ook aanwezig. Daarover gesproken: het lijkt of BMW met de op het sobere maar bijzonder fraaie dashboard aangegeven resterende actieradius minder overdrijft dan sommige collega-merken – of Blik reed nog rustiger dan in andere e-auto's, dat kan natuurlijk ook. Hoe dan ook: tijdens een ritje door de stad van iets minder dan 10 kilometer (waarover je je elektrisch aangedreven dus niet schuldig hoeft te voelen) gebeurde dit: bij het wegrijden stond de teller op 210, bij de finish op 236 resterende kilometers. Schommelingen die aangeven hoe afhankelijk de actieradius van externe factoren is natuurlijk (rijstijl, temperatuur, windkracht, onder veel meer), maar Blik gelooft graag dat het kwam doordat we optimaal gebruikmaakten van het ‘regeneratieve pedaal’: het voormalige gaspedaal dat, zodra je het loslaat, de remmen licht in werking zet, waardoor tevens energie gegenereerd wordt. En wees gerust: de remlichten gaan in dat geval branden. Hoe meer eco de rijstand die je kiest, hoe sterker het remmen en regenereren – voor je het weet heb je er een nieuwe liefhebberij bij.

Nog een kleine, nutteloze siergrille: een handtekening waarvan BMW nog geen afscheid wilde nemen. Beeld
Nog een kleine, nutteloze siergrille: een handtekening waarvan BMW nog geen afscheid wilde nemen.

Behalve de actieradius was ook het opmerkelijke uiterlijk altijd een punt van kritiek. ‘De i3 ziet er clean en premium uit, hij toont licht’, zei BMW’s hoofdontwerper Adrian van Hooydonk er ooit over in de Volkskrant. Anderen vonden ‘onaantrekkelijk’ en ‘merkwaardig’ meer van toepassing. Het siert BMW dat het desondanks het ontwerp fier overeind heeft gehouden. De nieuwste i3, in de sportversie en duurste uitvoering die Blik meekreeg, verschilt slechts in details (zoals een zwarte sierlijst langs de dakrand in plaats van een verchroomde, en wat geprononceerdere bumpers) van het origineel. En wie de i3 niet kan bekoren: stap erin en u bent alsnog verkocht. Blik behoorde tot de sceptici, maar was eenmaal achter het stuur om: dankzij een relatief gigantische voorruit, het ontbreken van een deel van het middenconsole en gebruik van materialen als eucalyptushout, kenaf en gerecycled plastic voelt de cockpit veeleer als uw favoriete plek voor het raam van die strakke koffiebar in Seattle. Het is de enige bestuurdersplek die kan concurreren met die van de Tesla.

De portieren achterin gaan ‘andersom’ open. Dat kan soms – op parkeerplaatsen – een beetje improviseren zijn, maar het is wel praktischer dan geen achterportieren. Beeld
De portieren achterin gaan ‘andersom’ open. Dat kan soms – op parkeerplaatsen – een beetje improviseren zijn, maar het is wel praktischer dan geen achterportieren.

En dan was er altijd nog de prijs. Ja, een BMW is nooit de goedkoopste auto in zijn klasse. De uitvoering die Blik reed is zelfs gewoon duur, maar dat had duizenden euro’s minder gekund: sport- en luxe-onderdelen zijn voor wie in een statement wil rijden overbodig. Blik kreeg dan ook nog de Roadstyle Edition: à 4 duizend euro ‘fluid black met accenten in e-copper’. Zwart met hier en daar een gouden randje dus en grote wielen, heel grote wielen (20-inch in plaats van de voor zijn afmetingen toch al forse 19-inch wielen). En velours vloermatten, dat ook. Ons deed de traploos instelbare armsteun (standaard aanwezig) meer plezier.

Maar goed, die prijs. Verdiep u eens in hoe zo’n i3 tot stand komt. BMW heeft speciaal ervoor een zo klimaatneutraal mogelijke fabriek in Leipzig (niet toevallig ook een hippe stad tegenwoordig) laten verrijzen. Oude i3-accu’s worden daar gebruikt om bij de fabriek opgewekte windenergie in op te slaan. Daar heb je toch wel iets meer voor over? In die fabriek wordt trouwens het inzittendencompartiment gemaakt van een extreem licht materiaal, carbon (weegt de helft van wat staal weegt), zodat het gewicht van de accu’s weer enigszins wordt gecompenseerd. De ontstane gewichtsverdeling van de auto – met zijn batterijen zwaar van onder en het lichte carbon erboven – beïnvloedt ook de rij-ervaring in positieve zin. Wie nog niet overtuigd was door het interieur, wordt dat wel door de rij-ervaring van de i3: alsof je in een BMW zit, zo gracieus en met vaste tred gaat het over de weg. Blik was na een week verliefd. En ja, dan vind je het uiterlijk dus ook vanzelf mooi.

Soundtrack

Vanaf komende juli krijgen alle elektrische BMW’s een nieuw geluidsdecor. Denk aan het geluid dat u verwelkomt als u binnen komt, het geluid dat u waarschuwt dat de gordel nog om moet of het (verplichte) geluid dat buiten te horen is als de auto langzamer dan 20 km/u rijdt. Het ontwerp ervan is van niemand minder dan Hans Zimmer, componist van 132 filmsoundtracks, waaronder die van The Lion King, waarvoor hij in 1995 een Oscar kreeg (hij sleepte nog negen andere Oscarnominaties in de wacht). De verzameling geluiden komt voort uit Zimmers geluidsontwerp voor de luxe sedan i4, die in de tweede helft van 2021 in productie moet gaan.

Achteruitkijken door de camera is een hobby van Blik en dat wordt steeds leuker, steeds beter en steeds groothoekiger. De i3 bevindt zich op dit vlak in de hoogste regionen. Beeld
Achteruitkijken door de camera is een hobby van Blik en dat wordt steeds leuker, steeds beter en steeds groothoekiger. De i3 bevindt zich op dit vlak in de hoogste regionen.
De volledig elektrische BMW i3s. Beeld
De volledig elektrische BMW i3s.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden