Nieuwsnieuw model

Citroëns nieuwe vlaggenschip, de C5X, wordt een vliegend tapijt en staat hoog op de wielen

De nieuwe C5X personenauto komt vooralsnog alleen als benzine- en hybrideversie. Geen crossover, geen limousine, geen sedan, geen stationcar, maar van alles wat. Wel comfortabel, natuurlijk.

De nieuwe Citroën C5X, die eind dit jaar moet verschijnen. Beeld William CROZES @ Continental Productions
De nieuwe Citroën C5X, die eind dit jaar moet verschijnen.Beeld William CROZES @ Continental Productions

‘Alle auto's gaan omhoog.’ Deze profetische woorden sprak Citroëndirecteur Vincent Cobée afgelopen maandagochtend bij de presentatie van het nieuwe model van de Franse autofabrikant. Na de zegetocht van de SUV, zo bedoelt hij, nemen andere modellen kenmerken over van wat ooit weinig vleiend een terreinwagen werd genoemd. Bestuurders blijken, mede door de toegenomen drukte in het verkeer, de hoge zitpositie prettig te vinden.

Logisch dus dat Citroëns nieuwe model, de C5X, ook wat hoger op de wielen staat dan een doorsneesedan, -stationcar of hatchback. Maar wat vooral opviel bij de presentatie van de C5X, die rond de komende jaarwisseling op de weg te zien zou moeten zijn, is dat de C4 [(op deze pagina getest)] (lees hier de test daarvan) vooral een voorstadium is, een proefkonijn. Alle techniek en help- en veiligheidssystemen die nog wat onwennig en soms gebrekkig in de C4 aanwezig zijn, zitten straks allemaal in de C5X, die ook het ontwerp van de C4 als uitgangspunt heeft, maar groter, luxer en duurder is – al werd de prijs bij de presentatie traditiegetrouw nog niet prijsgegeven.

Daarmee heeft Citroën eindelijk dus weer een vlaggenschip. Het net als andere merken ploeterende Citroën (de autoverkoop is met een kwart gedaald) was na het verscheiden van eerst de C6 en daarna de C5 nogal hoofdeloos, met alleen de wat lompe C5 Aircross in het iets duurdere segment. Die SUV blijft overigens bestaan na de introductie van de C5X. De presentatoren weigerden namen te noemen van modellen waarmee de C5X gaat concurreren, maar het is een auto in het zogeheten D-segment, dat het door de opkomst van de SUV's lastig heeft. De Ford Mondeo gaat afzwaaien en de nieuwe Passat van Volkswagen komt alleen nog als stationcar.

Wat Citroën ook al weigerde, was de auto te benoemen. Geen crossover, geen limousine, geen sedan, geen stationcar, maar van alles wat. Liever benadrukt Citroën traditioneel luxe en comfort. Zo moet de C5X, die 45 centimeter langer is dan de C4, nog meer als ‘een vliegend tapijt’ voelen door Citroëns eigen verder ontwikkelde veringstechniek. De zogeheten advanced comfort wielophanging heeft inmiddels het voorvoegsel active gekregen. Grote woorden voor doorgaans kleine effecten, maar het past natuurlijk helemaal bij, nog zo’n groot graag gebruikt marketingwoord, Citroëns DNA.

Opvallend genoeg verschijnt de C5X, die in China wordt geproduceerd en daar ook eerder in de showroom staat dan in Europa, alleen als benzine- en hybrideversie. Geen diesel, en een elektrische komt ‘misschien later’.

Het front van de nieuwe C5X is bijkans identiek aan dat van de C4. Beeld William CROZES @ Continental Productions
Het front van de nieuwe C5X is bijkans identiek aan dat van de C4.Beeld William CROZES @ Continental Productions
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden