'The Magnetic North' in museum Boijmans van Beuningen.
'The Magnetic North' in museum Boijmans van Beuningen. © Boijmans van Beuningen

Tip van de kunstredactie: ga nog snel naar het Boijmans en bekijk de schaduwkant van de hipheid

The Magnetic North geeft je nachtmerries van alle hipsters in de stad

Tot en met 24 september is in museum Boijmans van Beuningen de kunstinstallatie 'The Magnetic North & The Idea of Freedom' te zien. Het kunstenaarsduo Sylvie Zijlman en Hewald Jongenelis geeft commentaar op de snelgroeiende woonwijken.

Waarschuwing bij een bezoekje aan kunstinstallatie 'The Magnetic North' in museum Boijmans van Beuningen': je gaat nieuwe karakters ontmoeten die je nachtmerries komen bevolken. Zeker als je in een snel ontwikkelend, hip stadsdeel woont. De maniakaal grijnzende Dichter (hij heeft een masker op) bijvoorbeeld, 'die alles dichter bij elkaar zet' - een kriskras-verkeersopstopping is het gevolg als hij opduikt. Of De Verspiller, uit wiens grote hoofd bij elke stap water klotst. Nog tot en met dit weekend is te zien dat maskers en mombakkesen niet alleen iets van carnaval, tradities en het verleden zijn, maar ook prima hedendaags commentaar leveren.

Het kunstenaarsduo Sylvie Zijlman& Hewald Jongenelis bedacht deze en andere groteske types voor hun totaalinstallatie (foto's, film, kostuums, tekeningen ) 'The Magnetic North & The Idea of Freedom'. Na hun verhuizing naar Amsterdam Noord in 2001 gaat hun nieuwe, allengs hevig gentrificerende omgeving deel uitmaken van hun werk. De buurt wordt langzaam zeer gewild, de huizenprijzen gaan omhoog, iedereen wil naar Noord. In 'The Magnetic North' bereikt dat een hoogtepunt in een zowel hard als absurdistisch commentaar.

De buurt zelf deed mee aan het werk. Zo werden ze ingezet bij het maken van acht korte films waarin met maskers getooide figuren de achterkant van al die hipheid verbeelden. 'De Verdrijver' kijkt bijvoorbeeld stoïcijns toe hoe bewoners uit hun arbeiderswoninkjes gegooid worden. De films, foto's en tekeningen staan nu in het museum opgesteld in een kamp waar de maskers, macaber voor wie het wil zien, op de metalen hekken gespiest zijn. Zijlmans en Jongenelis pakten nog niet eerder zo bijtend en tegelijkertijd zo knotsgek uit - en het masker is helemaal terug.