Contraste de formes van Léger.
Contraste de formes van Léger. © AFP

Schilderijen Magritte en Léger brengen recordbedrag op bij Christie's New York

Op een veiling van Christie's in New York is een recordbedrag betaald voor een schilderij van René Magritte en voor een werk van Fernand Léger. Een schilderij van Vincent van Gogh uit 1889 leverde net niet een record op voor de Nederlandse schilder.

Van Goghs Laboureur dans un champ werd voor 81,3 miljoen dollar (bijna 70 miljoen euro) verkocht. Van Gogh maakte het werk van achter het raam van de psychiatrische inrichting in Saint Rémy, waar hij van mei 1889 tot mei 1890 werd behandeld. De Aziatische vestiging van het veilinghuis kocht het olieverfschilderij namens een onbekende koper.

Christie's had Laboureur dans un champ, afkomstig uit de collectie van de overleden miljardairs Perry en Nancy Lee Bass, vooraf op 50 miljoen dollar (43 miljoen euro) geschat. Uiteindelijk werd het schilderij dus voor enkele tientallen miljoen meer afgeslagen op 81,3 miljoen dollar. Het veilingbedrag  was net geen record voor een schilderij van Van Gogh. Dat staat met 82,5 miljoen dollar nog altijd op naam van het schilderij Portrait du Dr. Gachet, dat in 1990 op een veiling van eigenaar wisselde.

Records

Een schilderij van de Belgische surrealist Magritte had nog nooit zoveel opgebracht als L'empire des lumières uit 1949. Het werk werd in New York geveild voor 20,5 miljoen dollar. In februari bracht La corde sensible, een ander bekend werk van de kunstschilder, 17,9 miljoen dollar op bij een veiling van Christie's in Londen.

Ook voor de Franse kunstenaar Fernand Léger werd nooit eerder zoveel betaald. Zijn Contraste de formes uit 1913 werd voor 70 miljoen dollar (zo'n 60 miljoen euro) in New York verkocht. Het vorige record voor een werk van een van de belangrijke vertegenwoordigers van het Kubisme dateerde uit 2008. Destijds werd Légers studie voor La femme en bleu bij een veiling van Sotheby's voor 39,2 miljoen dollar afgeslagen.


Hier vindt u enkele eerder verschenen artikelen over schilderkunst

Een lijstenmakerij is als een goed restaurant: het moet op een fijne plek zitten en goed bereikbaar zijn, aldus Guy Sainthill, historische lijstenmaker te Haarlem. En dan is er de keuken nog: Who's cooking the frames? (+)

2016 was het jaar van de kunstvervalsingen. De Volkskrant sprak in december vorig jaar met meestervervalser Geert Jan Jansen over trucs, quatsch en cheques. (+)

'Alwéér een onontdekt meesterwerk opgedoken. Het is de kunst van de marketing,' schreef Jean-Pierre Geelen in zijn column na de ontdekking van een nieuwe Rembrandt vorig jaar. (+)