Pierre Kemp krijgt mooi eerbetoon met bloemlezing en tentoonstelling
© Pierre Kemp

Pierre Kemp krijgt mooi eerbetoon met bloemlezing en tentoonstelling

De hand van Pierre Kemp (****) en Het regent in de trompetten (*****)

Fijnzinnige studies en schetsen van de jonge Pierre Kemp voor het eerst tentoongesteld. Bij zijn vijftigste sterfdag verschijnt ook eindelijk weer een bloemlezing uit Kemps geestige, kleurrijke poëzie.

Aanvankelijk was Pierre Kemp (1886-1967) een Maastrichtse plateelschilder in dienst van de fabriek waar zijn vader ook werkte, de Société Céramique. In de avonden volgde hij lessen handtekenen, en onder aansporing van een kunstzinnige jezuïetenpater ranselde hij er tientallen olieverven en aquarellen uit.

Pierre Kemp
Het regent in de trompetten (*****)
Gekozen door Wiel Kusters en Ingrid Wijk.
Vantilt; 166 pagina’s; € 19,95.

Wiel Kusters
De hand van Pierre Kemp (****), non-fictie.
Bonnefantenmuseum; 45 pagina’s; € 19,95.

Maar al kon hij beslist wat, het leverde Kemp niet genoeg op om het erop te wagen. Tegen de tijd dat hij ging werken op het loonbureau van de steenkolenmijn Laura & Vereeniging, waar hij bijna dertig jaar zou blijven, had hij zijn zinnen al op een andere discipline gezet: de poëzie.

Gedurende vele jaren maakte deze keurige heer die naar en van de mijn treinde, onderweg een klein gedicht. Zo ontstond een groot deel van het oeuvre van Pierre Kemp, die daarvoor de Huygens- én de P.C. Hooftprijs zou krijgen. Nu hij vijftig jaar dood is, verschijnt Het regent in de trompetten; eindelijk weer een bloemlezing uit de gedichten die muzikaal, gewaagd, geestig en altijd kleurrijk zijn: 'Als kind van de Zon,/ met de fluit als peter/ en de harp als meter,/ zal ik wel blijven/ op de bloemen schrijven,/ al wat mij invalt over haar Licht/ in de schijngestalten van een gedicht./ Ook als dat Licht niet mals is/ en een prachtige leugen,/ want als de Zon soms vals is,/ moet ik dan deugen?'

Het is te danken aan Wiel Kusters, die in 2010 zijn mooie Kemp-biografie publiceerde, dat het Bonnefantenmuseum nu voor het eerst een expositie heeft ingericht met de studies, schetsen en werken op papier van de jonge Pierre Kemp. Bloemen, mensen (onder wie zijn eveneens dichtende jongere broer Mathias), de Sint Servaasbrug in 1906, de schaduw van kaarslicht die lijkt te walmen door 'het sterkere gasgloeilicht', kinderen, en handen die aardappels schillen.

Fijnzinnige studies zijn het, gemaakt als voorbereiding voor het verhoopte beeldendkunstenaarschap; wij lezen ze echter als de voorstudies voor het nog feestelijker schrijverschap. In alles is de hand van Kemp zichtbaar: 'De god van mijn handen/ wil maar niet bedaren./ Hij ijlt en maakt op de lucht gebaren./ Hij grijpt de wanden van mijn wangen/ uit ik weet niet welk verlangen/ om dan in mijn haren te varen/ en daar te rusten, even,/ op de brave, oude kop van mijn leven.'

Expositie De hand van Pierre Kemp, t/m 7 januari in het Bonnefantenmuseum, Maastricht.