Het Stedelijk Museum Amsterdam. In de kelderzaal van 'de badkuip' wordt binnenkort de vaste collectie 'Stedelijk Base' getoond.
Het Stedelijk Museum Amsterdam. In de kelderzaal van 'de badkuip' wordt binnenkort de vaste collectie 'Stedelijk Base' getoond. © ANP

Herinrichting Stedelijk Museum kost 2,9 miljoen - 7 ton meer dan begroot

De herinrichting van het Stedelijk Museum Amsterdam kost bijna 2,9 miljoen euro. Dat is 700 duizend euro meer dan vooraf was begroot. Dat blijkt uit een 'toelichting' van de nieuwe interim-directeur van het museum, Jan Willem Sieburgh, die woensdag is gestuurd naar de gemeenteraad van Amsterdam.

Tweederde van de extra kosten zitten in de nieuwe stalen wanden waaraan de kunst wordt opgehangen. Dit 'displaysysteem' is bedacht door architect Rem Koolhaas, die door voormalig directeur Beatrix Ruf was aangezocht om de nieuwe presentatie van de vaste collectie te ontwerpen. De museumverzameling verhuist van de oudbouw naar de kelderzaal in de nieuwbouw en ruimtes daarboven.

De interim-directeur verwacht dat het museum over 2017 verlies maakt, maar dat heeft volgens hem niets te maken met de hogere herinrichtingskosten

Ruf, die op 17 oktober opstapte na publicaties over mogelijke belangenverstrengeling, heeft nooit bekend willen maken hoeveel de door haar in gang gezette herinrichting kost. Ze wilde alleen kwijt dat die uit de lopende begroting wordt betaald en dat de ingreep een 'rehang' betrof die gebruikelijk is in de museumwereld.

De kelderzaal, die voortaan 'Stedelijk Base' gaat heten, zou opengaan in mei van dit jaar, maar die datum werd niet gehaald door tegenvallers bij de ontwikkeling van het displaysysteem. De zaal is uiteindelijk niet acht maanden dicht gebleven, zoals het plan was, maar bijna twee keer zo lang. Vanaf 16 december kan het publiek Stedelijk Base bezichtigen.

In de toelichting schrijft Sieburgh dat het museum zelf een oplossing heeft gevonden voor de budgetoverschrijding. Sponsors zijn bijgesprongen, alsmede bedrijven die betrokken waren bij de herinrichting. Ook heeft het Stedelijk Museum Fonds een 'genereuze bijdrage' gedaan, aldus Sieburgh. Dit met geld van particulieren opgebouwde fonds is vooral bedoeld voor aankopen, maar heeft volgens het museum ook tot doel om de presentatie beter te maken.

De interim-directeur verwacht dat het museum over 2017 verlies maakt, maar dat heeft volgens hem niets te maken met de hogere herinrichtingskosten. In de programmering voor 2018 zijn 'beperkte aanpassingen' gemaakt, die het gevolg zijn van het opstappen van Ruf. Zo schat het museum de inkomsten lager in 'omdat sponsoren en donateurs terughoudender blijken te zijn door de recente gebeurtenissen en de lopende onderzoeken'. Naar het opzienbarende vertrek van Ruf lopen nog twee onderzoeken door onafhankelijke experts.

Sieburgh meldt ook een meevaller: door de verhuizing van de vaste collectie wordt de komende vijf jaar een miljoen euro uitgespaard. Voorheen stonden in de enorme kelderzaal tijdelijke exposities waarvoor telkens extra wanden moesten worden gebouwd. Dat is nu niet meer nodig.


Dit schreven we eerder over het Stedelijk Museum

Ex-directeur Stedelijk Museum Ruf geeft verklaring over neveninkomsten: 'Misverstand'
Na twee weken stilte heeft Beatrix Ruf (57) een verklaring gegeven over haar omstreden adviesbureau Currentmatters B.V. In The New York Times noemt ze de ontstane controverse een 'misverstand'. Op 17 oktober trad Ruf af als artistiek directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam. Zij deed dit om de 'reputatie' van het museum te redden, liet het beknopte persbericht destijds weten.

'Erkend puinruimer' Sieburgh moet orde op zaken stellen bij stuurloos Stedelijk
Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft een erkend puinruimer gevonden om orde op zaken te stellen na het vertrek van de directie. Jan Willem Sieburgh (67) neemt per 1 november de zakelijke leiding van het museum op zich. Het wordt Sieburghs derde grote interimklus, eerder mocht hij al rust brengen in het Amsterdamse Tropenmuseum en het Wereldmuseum in Rotterdam.

Het gevaarlijke spel van artistieke smaak, groot geld en brute macht in de kunstwereld
Beatrix Ruf hoort bij een kunstwereld waar de overheid heeft plaatsgemaakt voor rijke verzamelaars, betoogt hoogleraar sociologie Olav Velthuis.