Anne Hessgeesink. © Fabian de Bont

'Door de ideeën van het boeddhisme kom ik tot rust'

Wat vonden bezoekers van De Boeddha (Museum Volkenkunde Leiden - t/m 14/8)?

Anne Hessgeesink (34), docente Engels

'Ik ben geen boeddhist, maar ik ben er wel veel mee bezig. Ons dagelijks leven is zo gericht op materialisme. Door de ideeën van het boeddhisme kan ik tot rust komen. In deze tentoonstelling zie je goed alle verschillende interpretaties van het geloof; de rituelen zijn niet op alle plekken in Azië hetzelfde, dat wordt hier goed uitgelegd. Het mooiste vind ik alle verschillende Boeddhabeelden. Ja, die heb ik thuis ook.'

Gerrie van Veen (63), yogadocente

'Ik vind de tentoonstelling heel erg mooi, alleen is het door de vele ruimtes wat onduidelijk aangegeven. Maar ik vind het indrukwekkend hoor, ik heb er veel affiniteit mee: ik zit op yoga, doe aan meditatie, ik ben zelfs eens in Sri Lanka geweest. Daardoor weet ik al iets meer. Ik vind de boeddhabeelden heel mooi, vooral de liggende - weet je, eigenlijk zijn ze allemaal prachtig.'

Gerrie van Veen. © Fabian de Bont

Anita Bennink (52) en Michelle van der Veer (15), docente en scholier

Michelle: 'Ik moet van school acht musea per jaar bezoeken, en dit is er een van. Meestal ga ik dan met mijn moeder.'

Anita: 'En zo heb ik een maatje. Ik ben geïnteresseerd in het boeddhisme. Het is mooi dat daar meerdere geloven naast elkaar kunnen bestaan. De tentoonstelling geeft daar bijna een volledig beeld van. Ik zou het zeker aanraden.'

Michelle: 'Ik ook. Het levensverhaal van de Boeddha wordt goed in beeld gebracht.'

Anita Bennink en Michelle van der Veer. © Fabian de Bont

Linda Grantcharoff (59) en Rob Peleman (70), verkoopster en gepensioneerd

Linda: 'Zelf ben ik veel met yoga bezig. We komen uit België, we zijn speciaal voor de tentoonstelling naar Leiden gekomen.'

Rob: 'Je hebt niet vaak de kans om zoveel over het boeddhisme te zien. De Boeddhabeelden vind ik het mooiste onderdeel van de tentoonstelling. Beneden zag ik er een die water en vuur spuwde. Dat was heel indrukwekkend.'

Linda Grantcharoff en Rob Peleman. © Fabian de Bont