Oer in ere

Wat zijn de beste dingen om hebberig van te worden? Smaakbepalers uit de wereld van fotografie, ontwerp en mode gidsen ons. Deze week: stylist en vormgever Maarten Spruyt.

Hij is deze dagen 'bij wijze van spreken 24 uur per dag bezig' in het Gemeentemuseum Den Haag. Het is ook niet niks, vijftien zalen in anderhalve week inrichten voor de tentoonstelling Mode ¿ Kunst - Een Affaire die vanaf 3 september is te zien. Maar stylist en vormgever Maarten Spruyt (44) praat vol passie over zijn werk. 'Beeldende kunst is in veel gevallen een grote inspiratiebron geweest voor ontwerpers en dat moet terug komen in de zalen. Mode houdt van kunst en kunstenaars kunnen overleven door mode.' De topstukken van de tentoonstelling zijn creaties van Liberty's, Dior, Schiaparelli, Yves Saint Laurent en Westwood. Tot 2 september half zes in de avond zal Spruyt in touw zijn. Daarna is de opening. 'Maar dan ga ik net zo lief naar huis. Dan zit mijn taak er op.'

Wat is uw smaak?
'Ik houd van een bepaald gevoel van tijdloosheid. Het is interessant te zien waar het een ophoudt en het ander begint. Dat is ook een soort gelaagdheid. Ik kan een deken als wandkleed aan de muur hangen en daar gerust een schilderijtje overheen plaatsen en daarna nog een broche erop. En dan kunnen er best nog wat takken voor. Er moet een soort verwildering in zitten, met iets oers. Dat bepaalde dingen overgroeien, dat zie je ook terug in mijn werk.'

Hoe komt uw smaak dan terug in uw werk?
'Ik probeer lagen te leggen en die af te pellen. Er zit vaak een wereld achter een decor, maar er zit ook een wereld vóór. Dat is wat mensen moeten beleven en daarom ben ik goed in mijn werk. Ik denk niet aan wat mensen willen, maar aan wat ik zelf denk dat goed is. Inleving in een nieuw project is daarom heel belangrijk. Voor de tentoonstelling Rood in het Tropenmuseum droeg ik af en toe rode kleren en ik verdiep me in het onderwerp door er boeken over aan te schaffen. Daar ga ik dan heel ver in. Als je zo hard werkt, hoort dat er allemaal bij.'

Hoe komt uw smaak terug in uw privéleven?
'Ik heb bijna geen privéleven. Ik ben altijd aan het werk. Ik houd soms props van een tentoonstelling over, die komen dan als herinnering in mijn huis of studio te staan. Ik geloof niet in steeds nieuwe dingen aanschaffen, ik geloof in verzamelen, iets opbouwen. Zo bouw je een interieur en garderobe. Ik heb een fascinatie voor alles wat met bomen te maken heeft. Ik heb uitgezaagde bomen in mijn studio staan, daar moet je omheen lopen. Ik ga niet over het praktische, ik bouw er gewoon om heen. En ik heb gordijnen met bladeren. Als de boom voor mijn deur kaal is, is dat een mooie aanvulling.'

Tijdloosheid
'Ik houd van een bepaald gevoel van tijdloosheid. Het is interessant te zien waar het een ophoudt en het ander begint. Dat is ook een soort gelaagdheid. Ik kan een deken als wandkleed aan de muur hangen en daar gerust een schilderijtje overheen plaatsen en daarna nog een broche erop.'