Jorritsma heeft schijn van belangenverstrengeling tegen

Het familieconcern Jorritsma ontving subsidies en de minister zou haar betrokkenheid bij het concern hebben verzwegen. De politieke partijen willen een onderzoek....

Dat Annemarie Jorritsma, minister van Economische Zaken, op een zeker moment in verband met bouwfraude zou worden gebracht, lag in de lijn der verwachtingen. Haar echtgenoot Gerlof Jorritsma is aannemer en mede-eigenaar van een bouwbedrijf in Bolsward, Jorritsma Holding BV.Als ze niet via haar huwelijk in verband zou kunnen komen met de malversaties in de aannemerij, dan zou ze wel op een andere manier aan de problemen in de bouw worden gelinkt. Een minister van EZ is namelijk verantwoordelijk voor de kartelwaakhond NMa, die de illegale prijsafspraken in de bouw onderzoekt, en de aanbestedingsregels in de aannemerij zijn deels ook van haar ministerie afkomstig.Ook was Jorritsma van 1994 tot 1998 minister van Verkeer en Waterstaat. Ad Bos, klokkenluider en technisch directeur van bouwbedrijf Koop Tjuchem, verklaarde dat de ambtelijke corruptie vooral gezocht moest worden onder medewerkers van Rijkswaterstaat. Het ministerie geldt als de opdrachtgever voor grote infrastructurele projecten. Als de onderzoeken naar bouwfraude corruptie van Rijkswaterstaat-ambtenaren blootleggen in de periode 1994-1998, zou Jorritsma in politieke problemen kunnen raken.Om haar banden met de aannemerij juridisch onzichtbaar te maken, besloot ze in 1994 haar aandelen in de Gerlof Jorritsma Holding BV over te dragen aan de Stichting Beheerskantoor Gerlof Jorritsma. Deze stichting voert 'onafhankelijk' van haar beheer van de aandelen, zo meldde ze premier Kok in 1994. Haar 20-jarige dochter Maayke moest deze onafhankelijkheid waarborgen.Voor de duidelijkheid: deze stichting heeft de juridische zeggenschap over het belang dat de minister heeft in het vennootschap van haar en haar echtgenote. Deze vennootschap heeft weer een belang in Jorritsma Holding bv. Ook hier gaat het om certificaten. Het belang van de minister in het bouwbedrijf Jorritsma is dus via een getrapte constructie losgekoppeld van haar persoon.De zeggenschap over Jorritsma Holding bv ligt namelijk opnieuw bij een stichting: de stichting Jorritsma Holding. De bestuursleden van deze stichting, onder wie de echtgenote van Jorritsma en zijn broer, hebben de feitelijke zeggenschap over het bouwbedrijf. De stichting waar de dochter in zit, beheert het financiƫle belang van Jorritsma. Zeggenschap over de bouwneming heeft deze stichting, en dus ook haar dochter, niet. Door zo haar bezittingen onder te brengen, hoopte Jorritsma de schijn van belangenverstrengeling te vermijden.In het Algemeen Dagblad hekelen CDA-staatsrechtgeleerde A. Koekkoek en de door Jorritsma weggestuurde voormalig EZ-secretaris-generaal S. van Wijnbergen deze constructie. Aan de onafhankelijkheid van een dochter ten opzichte van haar moeder, de minister, wordt getwijfeld.Dan de kwestie rond de verzwegen subsidies . In de jaren negentig kreeg het Jorritsma-concern, waar de Gerlof Jorritsma Holding weer onderdeel van uitmaakt, twee subsidies: 1,6 miljoen gulden ging naar het project-Heidemeer bij Heerenveen en 840 duizend gulden was voor de weg erna toe. Beide subsidies zijn indirect afkomstig van EZ. De minister verklaarde nog voor publicatie dat zij niets met het familieconcern of met de subsidies te maken heeft. Zij kon zich niet vinden in de schijn van belangenverstrengeling.Als minister van Verkeer en Waterstaat stapte ze in 1996 in het vliegtuig van Henk Koop, baas van het in opspraak geraakte bouwbedrijf Koop Tjuchem, om het wereldkampioenschap schaatsen in Inzell bij te wonen. Haar werd gevraagd of dit snoepreisje wel kon. Ze zei vragen over zuiverheid niet te begrijpen. Haar woordvoerder verklaarde dat ze gewoon 'ontzettend kosher' is.