Theaterrecensies - 967 resultaten

1. Hilarische papa-en-mama-oorlog, maar die herhalingen mogen geschrapt worden

Hilarische papa-en-mama-oorlog, maar die herhalingen mogen geschrapt worden

Met Spijker houdt De Toneelmakerij een pleidooi voor de stem van het kind. De timing is sterk en Debbie Korper is messcherp in haar vinnige reacties. Roel Adam wil met zijn teksten voor het jeugdtheater zijn publiek graag nog wat opvoeden, vooral de volwassenen in de zaal. In zijn nieuwe tragikomedie Spijker (8+) pakt hij ouders die door een vechtscheiding het belang van hun kind uit het oog verli
  2. Woiksi vs. woiski is een bitterzoete tragedie: wat eerst een feest lijkt, wordt een kwestie van overleven

Woiksi vs. woiski is een bitterzoete tragedie: wat eerst een feest lijkt, wordt een kwestie van overleven

Grappig en wrang tegelijk, dat is Woiski vs. Woiski. En dat is knap. In het biografische verhaal stopt de muziek nooit met spelen. Mooi om te zien dat een verhaal over actuele hete hangijzers als identiteit en racisme ook eens op een bitterzoete manier verteld kan worden. Woiski vs. Woiski, een samenwerking tussen theatergroep Orkater en het Bijlmer Parktheater, is opgewekt muziektheater over het
  3. De Griekse theatermakers Azas en Tsinikoris zijn iets te pamflettistisch en politiek-correct in hun moralisme

De Griekse theatermakers Azas en Tsinikoris zijn iets te pamflettistisch en politiek-correct in hun moralisme

Vijf schoonmaaksters van rijke Grieken vertellen hun indrukwekkende verhalen, vol vervlogen dromen en verdampte ambities. De vraag is alleen: moet dat wel op het toneel? Ze komen uit Moldavië, Bulgarije, Albanië, de Filipijnen en Zuid-Afrika. En nu maken ze huizen schoon in Athene. Of althans, nu even niet, want nu staan ze op toneel. De Griekse theatermakers Anestis Azas en Prodromos Tsinikoris m
  4. Lichtvoetige dans in kindervoorstelling Vlieger zonder koord: het mag iets dwarser

Lichtvoetige dans in kindervoorstelling Vlieger zonder koord: het mag iets dwarser

Danstheater Aya verbeeldt met buitelende en lichtvoetige dans hoe nieuwkomers in een land ontvangen worden. In Kaiels choreografie overtuigt vooral de kluwen van lichamen. Half strand, half schip, half speelplek. De bielzen van verschillende lengten in het decor van de jeugddansvoorstelling Vlieger zonder koord zijn zo aan elkaar getimmerd, dat ze zowel resten van een roeibootje lijken, als van ee
  5. Mooi weer vandaag is een lieve, soms tedere voorstelling, maar wordt zelden echt schrijnend

Mooi weer vandaag is een lieve, soms tedere voorstelling, maar wordt zelden echt schrijnend

Van het bezonken toneelstuk Home uit 1970 maakt Bruun Kuijt een blijspel, vooral gericht op de snelheid en de lach. Zo'n beetje elk personage heeft krasjes op de ziel, maar echt schrijnend wordt het nergens. Het is een enorme stijlbreuk, halverwege de voorstelling Mooi weer vandaag als de twee vrouwen opkomen. Volkse types, in te strakke leggings en baaien rokken. Ze spelen in de stijl van Flodder
  6. Opnieuw bewijst NUHR de meerwaarde van groepscabaret: sterk spel over de hele linie in Alle 30 NUHR

Opnieuw bewijst NUHR de meerwaarde van groepscabaret: sterk spel over de hele linie in Alle 30 NUHR

Vol energie en dynamiek laat theatergroep NUHR hun negentien voorstellingen samensmelten in één flitsende best-of-show. De vier mannen halen nog steeds het beste in elkaar naar boven. In dertig jaar maakten ze samen negentien voorstellingen, en uit al deze voorstellingen zal vanavond een scène of liedje voorbijkomen. Met die indrukwekkende mededeling openen cabaretiers Joep van Deudekom, Peter Hee
  7. Speak up! is veel los zand en niet meeslepend door zwakke spanningsopbouw

Speak up! is veel los zand en niet meeslepend door zwakke spanningsopbouw

Speak up! blijft een vaag statement dat de toeschouwer niet weet te raken. Het probleem is dat je de urgentie die Alida Dors wil overbrengen niet voelt. Er is dans, live (opera)zang en 'avant-pop' van Jacob ter Veldhuis, gesampeld door DJ Lovesupreme. Overal zijn woorden, rollend uit monden, gekrast in betonnen bankjes en ijzeren platen rondom de dansvloer. En twee dramaturgen zijn geconsulteerd.
  8. Een mooie combinatie van schijnbaar achteloos toneelspelen en intense voorbereiding

Een mooie combinatie van schijnbaar achteloos toneelspelen en intense voorbereiding

Het aangrijpende verhaal van La dame aux camélias gelardeerd met teksten van Markies De Sade. En toch blijft het lichtvoetig. Met drie erg goede actrices en als extra een dansante entr'acte van Jan Joris Lamers. Marguerite Gautier is een van de treurigste personages uit de toneelliteratuur. Ze is de dame met de camelia's uit het beroemde toneelstuk van Alexandre Dumas fils La dame aux camélias uit
  9. Ondanks zijn gebrek aan materiaal weet Jim Jefferies meer dan anderhalf uur vol te ouwehoeren

Ondanks zijn gebrek aan materiaal weet Jim Jefferies meer dan anderhalf uur vol te ouwehoeren

Jefferies lijkt nauwelijks inspiratie te hebben gehad voor de show, hij herhaalt oud werk en plamuurt het dicht met flauwe grappen. Op zich knap dat hij toch meer dan anderhalf uur weet vol te ouwehoeren en het publiek geregeld hard laat lachen. Na de recente bezoeken van komieken Ricky Gervais en Chris Rock aan Amsterdam waren we net gewend geraakt aan een hoog niveau van internationale comedytou