Religie - 5199 resultaten

  1. Hindostaanse vrouwen staan vaak alleen na misbruik. Ze zijn 'wild vlees' en 'hebben er zelf voor gezorgd'

    Hindostaanse vrouwen staan vaak alleen na misbruik. Ze zijn 'wild vlees' en 'hebben er zelf voor gezorgd'

    Hoe moeilijk het voor een Hindostaanse is misbruik te melden, en welke verregaande gevolgen dat heeft, blijkt uit de zaak rond de directeur van een stichting die zich inzet voor emancipatie. 'Tendentieuze berichtgeving, ingegeven door onzuivere motieven', bedoeld om de nominatie voor de Joke Smit-prijs voor vrouwenemancipatie van S. N. te dwarsbomen. Met een stevig persbericht reageert de stichtin
  2. Veelbelovende studentes die hun studie moeten vertragen omdat ze thuis onderdrukt worden: ik maak het regelmatig mee

    Veelbelovende studentes die hun studie moeten vertragen omdat ze thuis onderdrukt worden: ik maak het regelmatig mee

    Sta niet toe dat vrouwen zich op grond van culturele opvattingen moeten onderwerpen aan mannen. Nadia Ezzeroili schrijft over de pijn bij vrouwen van islamitische of hindoestaanse achtergrond, 'want de daders staan zo dichtbij' (Opinie zaterdag, 13 januari). Want een groep van in Nederland geboren vrouwen met een islamitische of hindoestaanse achtergrond wordt het leiden van een zelfgekozen en zel
  3. De autobiografie van de katholieke, Kabylische Fadhma Amrouche is een waardevol document

    De autobiografie van de katholieke, Kabylische Fadhma Amrouche is een waardevol document

    In de Berberbibliotheek is onlangs De geschiedenis van mijn leven verschenen, het autobiografisch relaas van een katholieke, Kabylische vrouw van eenvoudige komaf. Gedurende haar lange leven heeft ze zich vrijwel altijd een buitenstaander gevoeld. Fadhma Aïth Mansour Amrouche is in 1882 in Noord-Algerije geboren, als buitenechtelijk kind. Haar moeder wordt door de dorpsgemeenschap buitengesloten e
  4. We zouden de jeugd in Iran en Saoedi-Arabië moeten steunen in hun pogingen 1979 te begraven

    We zouden de jeugd in Iran en Saoedi-Arabië moeten steunen in hun pogingen 1979 te begraven

    Iran en Saoedi-Arabië hebben naast grote verschillen ook opmerkelijke overeenkomsten, constateert Thomas Friedman, die de erfenis van 1979 belicht. De grootste vraag over de recente protesten in Iran - gecombineerd met de recente opheffing van religieuze restricties in Saoedi-Arabië - is of dit het begin is van het einde van de scherpe afslag in rechts-puriteinse richting die de moslimwereld nam i
  5. Deze joodse traditie lijkt op het spel 'Raad wie ik ben' maar heeft een heel andere betekenis

    Deze joodse traditie lijkt op het spel 'Raad wie ik ben' maar heeft een heel andere betekenis

    Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Wieteke van Zeil over opmerkelijke en veelbetekenende bijzaken in de beeldende kunst. Deze week: papiertje. Ineens ging het in 2017 over identiteit. Je bent vrouw, wit, zwart, je bent Nederlands, Chinees, links of rechts. Waarom mensen daar zo graag in achterover leunen, ontgaat me grotendeels. Je bent altijd meer dan dat stempeltje. Het kan dus wel wáár z
  6. Waarom het woord kech ons altijd treft als een mokerslag (en aanhaken bij #MeToo lastig is)

    Waarom het woord kech ons altijd treft als een mokerslag (en aanhaken bij #MeToo lastig is)

    Liefde voor vrouwen is voorwaardelijk in islamitische en hindoestaanse migranten-kringen, constateert Nadia Ezzeroili. Maar meedoen met #MeToo is lastig, want de daders staan zo dichtbij. Rapper Boef kan me wat. Zijn halfslachtige en opportunistische excuses interesseren me niet. Dat hij nu even het gezicht is van een giftige mentaliteit komt voor zijn eigen rekening. Laat hem de komende tijd maar
  7. Islamitische familiegeschillen in Griekenland niet langer afgehandeld door shariarechtbank

    Islamitische familiegeschillen in Griekenland niet langer afgehandeld door shariarechtbank

    Kan de sharia zwaarder wegen dan het burgerlijk wetboek? Niet langer in Griekenland. Het Griekse parlement heeft een ruim negentig jaar oude regeling geschrapt, die bepaalde dat familiegeschillen tussen moslims werden afgehandeld door een islamitische rechtbank. Volgens een nieuwe wet is het voortaan de burgerlijke rechter die uitspraak doet over kwesties als erfrecht, scheiding en huwelijk. De sh
  8. Geweld en seksueel misbruik: boeddhisten zijn niet zo zen als we denken in het Westen

    Geweld en seksueel misbruik: boeddhisten zijn niet zo zen als we denken in het Westen

    De Rohingya worden verjaagd uit Myanmar, een populaire geestelijke blijkt een seksueel roofdier: zo zen als westerlingen denken zijn boeddhisten niet. En mediteren doen ze ook al nauwelijks. Stel dat het in Myanmar andersom was geweest: dat boeddhisten slachtoffer waren geworden van moslims. Dan was menig boeddhabeeld in een vinexwijk recentelijk niet stilletjes naar een minder prominent plekje ve
  9. Het is soms zoeken naar de rode draad, maar die is er wel: wat is de essentie is van de Joodse identiteit?

    Het is soms zoeken naar de rode draad, maar die is er wel: wat is de essentie is van de Joodse identiteit?

    Het tweede deel van Schama's geschiedenis van de Joden staat in het teken van de emancipatie. De Nederlanden gingen hierin voorop, revolutionair Frankrijk volgde. Maar het antisemitisme bleef. De vraag wat de essentie is van de Joodse identiteit fungeert als rode draad in De geschiedenis van de Joden van Simon Schama. In deel twee, dat de periode van 1492 tot 1900 beslaat, beschrijft Schama gedeta