Opera - 606 resultaten

  1. Hoe zet je een opera op het toneel waarin alles draait om emotie, niet om actie?

    Hoe zet je een opera op het toneel waarin alles draait om emotie, niet om actie?

    Na opvoeringen in Parijs en Rome komt Wagners Tristan und Isolde naar Amsterdam. Bestaat de absolute liefde? En zo ja, is die te verenigingen met de dagelijkse werkelijkheid? Componist Richard Wagner geloofde er niet in, hoewel hij zich allesbehalve onbetuigd liet op het amoureuze vlak. Wat echtgenotes en minnaressen betreft zou hij zich kunnen meten met veel popsterren. 'Waarschijnlijk was hij zi
  2. In deze operabewerking van de Kleine Zeemeermin is de prins een surfdude op het strand

    In deze operabewerking van de Kleine Zeemeermin is de prins een surfdude op het strand

    Van spel en dans moet Meermeisje het niet hebben, wel van energieke, frisse zang. De jonge zangers voelen zich als vissen in het water in deze wat lievige opera. De glitterwinkel heeft goede zaken gedaan. Tijdens Meermeisje, de nieuwe sprookjesopera van Holland Opera, glimmen de lovertjes en pailletten je tegemoet. De kostuumafdeling van dit jeugdoperagezelschap, met als thuisbasis de industriële
  3. Falstaff van Christopher Walz snakt naar gekheid, niet naar enorme stijlbreuk

    Falstaff van Christopher Walz snakt naar gekheid, niet naar enorme stijlbreuk

    Regisseur Christoph Waltz beperkt in Verdi's Falstaff de actie tot klein spel. Het podium oogt als een dorpstoneel en het ontbreekt de muziek aan ironie. Wat raar! Opera Vlaanderen speelt Falstaff, de komische opera waarmee de 79-jarige Giuseppe Verdi in 1893 trippelend afzwaait, en pas na tweeënhalve akte is het in Antwerpen pauze. Niet na de eerste, als de burgers van Windsor een val spannen voo
  4. Regisseur Lotte de Beer schrijft historie op het operatoneel in München

    Regisseur Lotte de Beer schrijft historie op het operatoneel in München

    Bravo! juicht München voor Lotte de Beer. Met een stuk dat doorgaat voor mierzoet katholiek drama legt ze hier als operaregisseur de meesterproef af. Fenomenaal zingt sopraan Ermonela Jaho, en held van de avond is dirigent Kirill Petrenko. Het operatoneel in München is een deinende zangerszee. Wat wil je: na de laatste noot van Giacomo Puccini's drieluik Il trittico halen ruim dertig solisten appl
  5. Het publiek was onder de indruk, maar de zakdoekjes bleven uit in deze versie van Dialogues des Carmélites

    Het publiek was onder de indruk, maar de zakdoekjes bleven uit in deze versie van Dialogues des Carmélites

    Jammer dat de tranentrekkende slotscène uit dit nonnendrama is gehaald, maar in deze productie is de troef de perfecte cast. Naast de kleurrijke ster Patricia Petibon is Véronique Gens in de rol van Madame Lidoine een sopraan van formaat. De slotscène van Francis Poulencs Dialogues des Carmélites wordt door veel liefhebbers beschouwd als een van de beste uit de operageschiedenis. Een hele orde kar
  6. La bohème van De Nationale Opera blijft hangen in sfeer van houtje-touwtje

    La bohème van De Nationale Opera blijft hangen in sfeer van houtje-touwtje

    Als Mimì haar laatste adem uitblaast, met tere stem en snikkend orkest, springen de tranen je bijna in de ogen. Knap hoe het Residentie Orkest uit de voeten kan met dirigent Battistoni's gefladderzwaai. Met Kerst op komst tuigen operahuizen hun sfeervolste stukken op. Bovenaan staat natuurlijk muziektheater waarin de sneeuw dwarrelt en champagne vloeit. Als bovendien onschuld een rol speelt en onr