Milieuvervuiling - 1741 resultaten

  1. 100 milieumaatregelen, zoals lage parkeertarieven voor schone auto's, moeten luchtkwaliteit in Nederland verbeteren

    100 milieumaatregelen, zoals lage parkeertarieven voor schone auto's, moeten luchtkwaliteit in Nederland verbeteren

    Zo'n honderd extra maatregelen moeten ervoor zorgen dat de luchtkwaliteit in Nederland 'op de kortst mogelijke termijn' aan de Europese normen gaat voldoen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft dit vandaag in een brief aan de Tweede Kamer medegedeeld. Het pakket varieert van extra investeringen in elektrische laadpalen tot het aanpakken van specifieke kruisp
  2. Op pad met professioneel zwerfvuilraper Dirk Groot, die het een schande vindt dat blikjesafval genegeerd wordt

    Op pad met professioneel zwerfvuilraper Dirk Groot, die het een schande vindt dat blikjesafval genegeerd wordt

    Op blikjes wordt in Nederland geen statiegeld geheven. Een schande, vindt professioneel zwerfvuilraper Dirk Groot. Samen met een Amsterdamse vmbo-klas bewijst hij hoeveel blikjes er op straat liggen. Zonder dat hij het zelf doorheeft vat Ilias Driouchi (13), wippend op zijn stoel, de statiegeldiscussie direct treffend samen. 'Eén vraag meneer: kunnen we er geld mee verdienen? Nee? Nou dan doe ik n
  3. Vuile buitenlandse vrachtwagens omzeilen milieuzones, transportorganisatie wil beter toezicht

    Vuile buitenlandse vrachtwagens omzeilen milieuzones, transportorganisatie wil beter toezicht

    Vervuilende vrachtwagens uit het buitenland kunnen in milieuzones gewoon doorrijden, omdat de camera's enkel Nederlandse kentekens kunnen controleren. Dat komt omdat er geen Europese afspraken zijn gemaakt over het uitwisselen van kentekengegevens voor milieuovertredingen. 'Tien procent van de vrachtauto's die op de Maasvlakte komt is buitenlands. In binnensteden met milieuzones gaat het om slecht
  4. Onderzoekers: plasticsoep in Stille Oceaan komt vooral van visserij en scheepvaart

    Onderzoekers: plasticsoep in Stille Oceaan komt vooral van visserij en scheepvaart

    De plasticsoep in de Stille Oceaan bestaat vooral uit grote stukken afval van visserij en scheepvaart. Dat concludeert het team rond de Delftse 'oceaanschoonmaker' Boyan Slat. Voordeel: het ruimt wel makkelijker op. De plastic vervuiling in de Stille Oceaan bestaat voor het grootste deel uit afval dat afkomstig is van visserij en scheepvaart. Tussen Californië en Hawaï drijft 80 duizend ton plasti
  5. Groei van kolencentrales neemt wereldwijd af; in 2022 sluiten er meer dan er worden geopend

    Groei van kolencentrales neemt wereldwijd af; in 2022 sluiten er meer dan er worden geopend

    De kolencentrale heeft zijn tijd bijna gehad. Het vermogen van alle kolencentrales in de wereld groeit nog, maar die groei neemt heel snel af. Vanaf 2022 zullen er meer kolencentrales sluiten dan er nieuwe worden geopend. Dat staat in de nieuwste Global Coal Plant Tracker, waarin milieuorganisaties als Greenpeace en CoalSwarm samenwerken om de ontwikkeling van kolenstroom in kaart te brengen. Zij
  6. Heel gezellig zo'n houtkachel, maar uw buren kunnen last hebben van de schadelijke rook

    Heel gezellig zo'n houtkachel, maar uw buren kunnen last hebben van de schadelijke rook

    Ook in de ecowijk in Zutphen blazen de houtkachels hun schadelijke rook de lucht in. De discussie erover raakt, net als bij de sigaret, aan de individuele vrijheid. Met dit verschil: de aandacht voor de overlast komt nu pas op gang. Pauline Nijenhuis loopt naar het raam in haar woonkamer en trekt een koolstoffilter van het ventilatierooster. Op de witte ondergrond zijn grijze vlekken te bespeuren.
  7. Kabinetsvoorstel om het aantal plastic flessen in zwerfafval te verminderen lijkt al bij voorbaat gedoemd te mislukken

    Kabinetsvoorstel om het aantal plastic flessen in zwerfafval te verminderen lijkt al bij voorbaat gedoemd te mislukken

    Staatssecretaris Stientje van Veldhoven geeft het bedrijfsleven nog drie jaar de kans om de hoeveelheid plastic flessen in zwerfafval te verminderen. Lukt het niet, dan wordt statiegeld verplicht gesteld. Dat is er niet duidelijker op geworden met de voorstellen van Van Veldhoven. Het vorige kabinet omarmde een motie die in de Tweede Kamer was terechtgekomen, maar in feite was geschreven door de P