Klassiek - 2011 resultaten

  1. Aimard levert huiveringwekkend pianospel en een CD-hoesje met een interessante verrassing

    Aimard levert huiveringwekkend pianospel en een CD-hoesje met een interessante verrassing

    Goeie grap: maak je het doosje open van Pierre-Laurent Aimards opname van de Catalogue d'Oiseaux, vallen er een paar veertjes uit. Of zou het een statement zijn? Ja, dit meesterwerk van componist en ornitholoog Olivier ­Messiaen (1908-1992) heeft wel het woord catalogus in de titel, maar is geen naar de piano vertaald overzicht van vogelgeluiden. De Catalogue, voltooid in 1958, is eerder een verza
  2. Dirigent Teodor Currentzis tovert een ongekende groove uit Mozarts Zeventiende pianoconcert naar boven

    Dirigent Teodor Currentzis tovert een ongekende groove uit Mozarts Zeventiende pianoconcert naar boven

    Mooi plaatje: de ernstige Alexander Melnikov, alleen gefocust op de muziek zelf, en Teodor Currentzis, naast rasdirigent ook rasperformer, die voor de pauze hun applaus in ontvangst namen. Currentzis gebaarde Melnikov nog eens terug te gaan naar het podium, en nog eens, en nog eens. Uiteindelijk stond er een verloren pianist op de bühne, zoekend naar steun bij de dirigent, maar die was allang naar
  3. Over Bruckner kun je veel beweren, maar hij was zeker geen houten klaas, blijkt na deze uitvoering

    Over Bruckner kun je veel beweren, maar hij was zeker geen houten klaas, blijkt na deze uitvoering

    Ineens staat er een dirigent op die iets anders in Anton Bruckner ziet dan een godvruchtige onderwijzer wiens symfonieën uitblinken in afstandelijke schoonheid. Architectonisch is een term die bij beschrijvingen vaak valt. Een woord als sensueel hoor je zelden in die context. Toch haalt Andris Nelsons, de chef van het Leipziger Gewandhausorchester, in Bruckners Vierde symfonie juist die eigenschap
  4. Puntje van je stoel bij Mirga Grazinyte-Tyla - dat we dit nog mochten meemaken

    Puntje van je stoel bij Mirga Grazinyte-Tyla - dat we dit nog mochten meemaken

    Bij Wagners Vorspiel openbaart zich een 'maestra' met de spanwijdte van een adelaar. De zelfverzekerdheid en het speelplezier van de dirigent slaan over op de orkestmusici. Vrouwelijke dirigenten zie je helaas nog altijd zelden bij de grote symfonieorkesten. Maar hoe vaak zie je een vrouwelijke dirigent die zichtbaar zwanger is en toch op het podium staat? De Litouwse Mirga Grazinyte-Tyla (31) doe