Filmrecensies - 5182 resultaten

1. Mesteren levert geen vuurwerk, maar voor wie let op details valt veel te grinniken

Mesteren levert geen vuurwerk, maar voor wie let op details valt veel te grinniken

De personages in Mesteren zijn onuitstaanbaar, maar dankzij de acteurs weten ze met hun geklungel toch te ontroeren. Zoon, kunstenaar, staat plots op de stoep bij vader, ook kunstenaar, en brengt zijn hele wereld aan het wankelen. Simon (Søren Malling) is een wandelend cliché. Zie hoe de gevierde kunstenaar in de eerste scène van Mesteren rond paradeert op een premièrefeestje. Lekker dwars gekleed
  2. Dit aartsdonkere portret van een gebroken gezin laat je als toeschouwer machteloos achter

Dit aartsdonkere portret van een gebroken gezin laat je als toeschouwer machteloos achter

Ondanks alle zon en zeewind is Las hijas de Abril een aartsdonker portret van een gebroken gezin. Franco's statische, ijzingwekkende beelden lijken geduldig te wachten op onheil. De toeschouwer is machteloos. De 17-jarige Valeria is hoogzwanger van haar even oude vriendje Mateo. Samen met haar halfzus Clara woont ze aan de Mexicaanse kust, in het strandhuis van haar moeder Abril, die ze al sinds h
  3. Spotlights werpen diepe schaduwen, toont Denise Janzée aan in mooie documentaire

Spotlights werpen diepe schaduwen, toont Denise Janzée aan in mooie documentaire

Giorgio Crisanti, zomaar een jongen die op school zat met Sergio Leone en Ennio Moricone. Wat is er van hém geworden? Regisseur Denise Janzée onderzoekt de betekenis van roem in een fraai filmessay. 'Er zijn zo veel mensen die onbekend zijn', zegt de Romeinse taxichauffeur. 'Dus het is wel raar om een film te maken over een van hen.' De Nederlandse documentairemaker Denise Janzée, naast hem in de
  4. 24 Hours to Live is een pijnlijke verspilling van het talent van Rutger Hauer

24 Hours to Live is een pijnlijke verspilling van het talent van Rutger Hauer

Nadat hij is doodgeschoten komt Travis (Ethan Hawke) weer tot leven. Een bedrijf heeft hem teruggebracht uit de dood ('een topgeheime procedure') om hem nog eens 24 uur te geven. Daarna sterft hij alsnog; een klokje met digitale cijfers in zijn arm telt de minuten af. Waarom 24 uur? Waarom een klokje? Waarom sowieso? En dan is dit nog niet eens het meest onlogische uit de hersendodende actiefilm 2
  5. De beelden in het vervolg op Earth zijn overdonderend en vernieuwend als altijd

De beelden in het vervolg op Earth zijn overdonderend en vernieuwend als altijd

Earth: Een Onvergetelijke Dag is precies wat je denkt dat het is. Het vervolg op Earth bestaat uit interessante verhaaltjes over verschillende dieren, voorzien van een bombastische soundtrack, eco-vriendelijk commentaar (in het Nederlands door Thom Hoffman) en een rode draad: hoe het ritme van de zon en de maan de natuur bepaalt. Net als bij alle andere BBC-natuurdocumentaires zijn de beelden over
  6. Taal is zeg maar echt mijn ding blijkt vooral een vlakke romkom zonder ruimte voor spontaniteit

Taal is zeg maar echt mijn ding blijkt vooral een vlakke romkom zonder ruimte voor spontaniteit

De taalfilosofietjes van Cornelisse worden slim vertaald naar een speelfilm, maar helaas is de plot voorspelbaar. De nadruk van zo goed als alle dialogen ligt op de woorden, niet op de betekenis. Ik wil de taal proeven, zegt hoofdpersonage Anne in Taal is zeg maar echt mijn ding. Voelen. Erin duiken. Het moet een flinke klus zijn geweest om de succesvolle columnbundel (meer dan een half miljoen st
  7. Het acteerwerk in Darkest Hour is uitstekend; Oldman speelt een volwaardig lucide Churchill, van vlees en bloed

Het acteerwerk in Darkest Hour is uitstekend; Oldman speelt een volwaardig lucide Churchill, van vlees en bloed

De vlijmscherpe dialogen zijn een genot en het uitstekende acteerwerk maakt van Darkest Hour een meeslepende film. Voortdurend is er het besef dat de Britten op een haar na hadden onderhandeld met de nazi's. Het is nét geen complete verdwijnrol. De ogen van Gary Oldman zijn er nog. Herkenbaar in dat vaalbleke, verouderde gelaat van Winston Churchill. Boven de hangwangen, verstopt onder de oogleden
  8. Le redoutable overtuigt niet genoeg: de retrostijl is opzichtig en de karakters weinig uitgewerkt

Le redoutable overtuigt niet genoeg: de retrostijl is opzichtig en de karakters weinig uitgewerkt

Meestercineast Godard wordt te simpel neergezet als antisociale neuroot. Terwijl de verwijzingen naar Godard-films laten zien dat Hazanavicius hem wél bewondert. Twee grappen keren steeds terug in La redoutable, rond het roerige huwelijk tussen meestercineast Jean-Luc Godard en de veel jongere actrice Anne Wiazemsky. Tijdens de Parijse studentenprotesten van de jaren zestig wordt Godards bril telk
  9. De liefde in Ôtez-moi d'un doute biedt de meest pragmatische verkenning van een taboe in jaren

De liefde in Ôtez-moi d'un doute biedt de meest pragmatische verkenning van een taboe in jaren

Lichtvoetige Franse komedie over familiebanden, met een beetje veel toevalligheden in de plot. De Waalse acteur François Damiens is komisch en verfijnd tegelijk. Het is een typisch filmische klucht: weduwnaar Erwan ontdekt dat zijn vader niet zijn verwekker is, valt ondertussen als een blok voor de frisse, directe arts Anna, maar die blijkt, o toeval, de dochter van Erwans in allerijl opgesnorde b