Cd-recensies - 6005 resultaten

1. Een verrassend meeslepend album:  met A Poem Unlimited maakt Meg Remy haar sterkste plaat

Een verrassend meeslepend album: met A Poem Unlimited maakt Meg Remy haar sterkste plaat

Meg Remy maakte als U.S. Girls al een handvol albums voordat ze in 2015 voorzichtig naam maakte met het album Half Free. Langzaam heeft Remy zich meer weten te ontdoen van een wat rammelend indie-geluid, wat nu met A Poem Unlimited heeft geleid tot haar sterkste plaat. U.S. Girls is weliswaar geen Amerikaanse meidengroep, maar een vanuit Canada opererende zangeres en componist, die zich laat begel
  2. GoGo Penguin maakt zeer toegankelijke jazz, zonder zich er al te gemakkelijk van af te maken

GoGo Penguin maakt zeer toegankelijke jazz, zonder zich er al te gemakkelijk van af te maken

GoGo Penguin is een van die Britse jazzbands die onlangs de overstap van kleine jazzpodia naar grote popzalen wisten te maken. Het pianotrio uit Manchester (9 maart te zien in het Amsterdamse Paradiso) heeft dan ook een geheel eigen stijl ontwikkeld. Behalve uit de jazzgeschiedenis, wordt ook geput uit de minimal music van Philip Glass en door grooves gedreven techno uit Detroit. Op hun vierde alb
  3. Dirigent Diego Fasolis weet met zijn I Barocchisti knap een eenheid te smeden

Dirigent Diego Fasolis weet met zijn I Barocchisti knap een eenheid te smeden

Het blijft een gek idee, maar nog niet alle muziek van Antonio Vivaldi is opgenomen. Het overgrote deel van de vocale muziek van de grootmeester van de Venetiaanse barok (1678-1741) was zelfs onbekend toen de Biblioteca Nazionale in 1930 de verzamelde manuscripten van Vivaldi aankocht. In het jaar 2000 begon het Franse label Naïve aan het vastleggen van alle werken in mooie cd-uitgaven. Een paar j
  4. Hage brengt op Organ Works een prachtig eerbetoon aan zijn leermeester, Jan Welmers

Hage brengt op Organ Works een prachtig eerbetoon aan zijn leermeester, Jan Welmers

Vorig jaar werd Jan Welmers 80. De componist uit het Drentse Zuidlaren, die vooral bekendheid geniet door zijn orgelwerken, werd geëerd met een festival in de kerken van Utrecht, de stad waar hij docent aan het conservatorium was. Daar gaf hij onder anderen les aan Jan Hage, die het tot organist van de Utrechtse Domkerk zou schoppen. Hage heeft nu alle muziek voor orgel solo die zijn leermeester t
  5. Op het intrigerende Glass lijkt Sakamoto een laatste verblijfplaats voor zichzelf op te richten

Op het intrigerende Glass lijkt Sakamoto een laatste verblijfplaats voor zichzelf op te richten

Toch weer een nieuwe plaat van Ryuichi Sakamoto. Bij ieder album van de Japanse componist, zoals vorig jaar nog het fraaie Async, moeten we vrezen dat het een testament is, want Sakamoto is ernstig ziek. Hij bereidt zich voor op wat komen gaat met - gelukkig voor ons - een opmerkelijke reeks albums. Op het intrigerende Glass lijkt Sakamoto een laatste verblijfplaats voor zichzelf op te richten, op
  6. Handvol sterke nummers redt dit album nog net, maar verder is-ie gewoon niet zo Leuk

Handvol sterke nummers redt dit album nog net, maar verder is-ie gewoon niet zo Leuk

Toen vrijdag het zesde album van De Jeugd Van Tegenwoordig verscheen ging het op sociale media meer over de titel dan over de kwaliteit. Heet-ie nu Leuk of Luek? Er staat Luek op de hoes, maar streamingsites en iTunes noemen hem Leuk. Goed. Leuk dus. Maar hoe leuk is Leuk? De drie rappers worden door producer en beatmaker Bas Bron wederom op ingenieuze wijze muzikaal omlijst. Maar te vaak bekruipt