Cd-recensies - 5838 resultaten

1. De Ragazzes verslikken zich in de woelige maten van het openingsdeel van Mendelssohn

De Ragazzes verslikken zich in de woelige maten van het openingsdeel van Mendelssohn

Als je als strijkkwartet wilt meetellen, zul je je moeten wagen aan Beethoven. Zeker zijn late kwartetten vragen het uiterste van spelers - de componist verlangde ongekende spanningsbogen en hield nauwelijks nog rekening met speelbaarheid. Tijdgenoten weten het aan zijn doofheid. Op zijn vierde album zet het Nederlandse en geheel vrouwelijke Ragazze Quartet zich aan Beethovens Vijftiende (1825) en
  2. Telemanns melodische invallen verleiden Bosgraaf tot fantasievol en stomend spel

Telemanns melodische invallen verleiden Bosgraaf tot fantasievol en stomend spel

Wie na het beluisteren van Erik Bosgraafs nieuwste album nóg denkt dat Georg Philipp Telemann een tweederangs Bach of een saaie veelschrijver was, is verloren. Bosgraaf, Nederlands prominentste actieve blokfluitist, werkt aan een bijna-integrale uitvoering van de muziek voor blokfluit van de 250 jaar geleden overleden componist. Nu is hij aanbeland bij de Triosonates, die hij opnam met Dmitri Sink
  3. Myrkur maakt bijzondere muziek die de aandacht van iedere avontuurlijke metalhead verdient

Myrkur maakt bijzondere muziek die de aandacht van iedere avontuurlijke metalhead verdient

Toen de elf-achtige en knappe Deense actrice en zangeres Amalie Bruun zich twee jaar geleden onder het pseudoniem Myrkur in de black metal stortte, raakte het sektarische wereldje rond dat genre flink van slag. Maar niemand durfde te beweren dat Myrkur pure artyfarty-onzin maakte. Al was het maar omdat grootheden uit de Scandinavische black metal, van Ulver tot Mayhem, meewerkten aan haar plaat. V
  4. De robuuste stijl van Allen overheerst in de vurige, vaak opzwepende composities

De robuuste stijl van Allen overheerst in de vurige, vaak opzwepende composities

De Nigeriaanse drummer Tony Allen stond aan de wieg van de zogeheten afro-beat, die hij begin jaren zeventig ontwikkelde in Afro '70, de band van Fela Kuti. Al sinds het eind van de jaren vijftig leerde Allen (77) het vak door het gretig absorberen van het drumwerk van jazzgrootheden als Art Blakey en Max Roach. Als jazzdrummer kreeg hij in Lagos zijn eerste optredens; zijn unieke polyritmische st