Boekrecensies - 6496 resultaten

1. Waarom zijn we in de Nederlandse literatuur zo bang voor tranen en grote woorden?

Waarom zijn we in de Nederlandse literatuur zo bang voor tranen en grote woorden?

In zijn vijfde roman houdt Bert Natter iets te lang vast aan zijn onderkoelde toon. Toch bevat het verhaal over een terroristische aanslag en een verliefdheid genoeg elementen om gelukkig van te worden. Een man en een vrouw zitten naast elkaar op een terras, ze raken aan de praat en al op de eerste bladzijde vliegt er een geldwagen over het plein. Je leest er bijna overheen, zo kabbelend begint Ze
  2. Noah Strycker weet boven de tientallen eerdere reisverslagen uit te stijgen

Noah Strycker weet boven de tientallen eerdere reisverslagen uit te stijgen

De wereld rondtrekken om zoveel mogelijk vogelsoorten te zien, is een sport geworden - en die wordt ook met graagte gedeeld. Tussen de vele boeken springt dat van Noah Strycker eruit. 'Je kunt een eeuwigheid gaan zitten wachten tot er vogels naar je toe komen, maar het is veel leuker - en logischer - om te gaan waar zij gaan', stelt de Amerikaanse bioloog, schrijver en journalist Noah Strycker in
  3. In een roman laten een lach en een traan zich niet op deze manier afdwingen

In een roman laten een lach en een traan zich niet op deze manier afdwingen

Schrijver en theatermaker Johan Fretz (1985) staat in het theater met de solovoorstelling De zachtmoedige radicaal, gebaseerd op zijn autobiografische roman Onder de paramariboom, gebaseerd op zijn allereerste bezoek aan zijn moederland Suriname, op zijn 29ste. Lang heeft de schrijver vooral de Nederlandse helft van zijn identiteit benadrukt, zijn oer-Hollandse naam Johannes daarbij in de strijd w
  4. Formidabele beschrijving van het Amerikaanse alledaagse bestaan slaat je knock-out

Formidabele beschrijving van het Amerikaanse alledaagse bestaan slaat je knock-out

Vlautin beschrijft het alledaagse bestaan van gewone Amerikanen op formidabele wijze. De hoofdpersoon wil bokskampioen worden en deelt rake klappen uit. Hij schrijft niet zo eigenzinnig en uitgebeend als de man die hem ooit tot schrijven inspireerde, maar net als Raymond Carver is Willy Vlautin een meester in het vastleggen van de levens van gewone Amerikanen uit de arbeidersklasse. In de songteks
  5. Pas na haar dood sloot de wereld haar in de armen, en dat is eeuwig zonde

Pas na haar dood sloot de wereld haar in de armen, en dat is eeuwig zonde

Heeft Emma Reyes echt bestaan? De vraag dringt zich meteen al op als je de eerste bladzijden leest van de memoires in briefvorm Het boek van Emma. Emma vertelt hoe ze als peuter met haar moeder, zusje en broertje in een raamloze kamer ergens in Bogotá woont. Er is niks: geen stromend water, geen elektriciteit, geen eten. Elke ochtend moet ze met een grote, overvolle po naar de mestvaalt om het din
  6. De tekeningen van Sanne te Loo maken dat je Beorn gelooft: die dieren waren er wél

De tekeningen van Sanne te Loo maken dat je Beorn gelooft: die dieren waren er wél

Een sportboek zonder foto's, dat niet eindigt met een medaille. De jongen die met de dieren schaatste is het bijzondere resultaat van samenwerking tussen schrijver Edward van de Vendel, illustrator Sanne te Loo en olympisch schaatser Beorn Nijenhuis. De in Canada geboren oud-topsporter zal zelf nog het meest gecharmeerd zijn van de artistieke manier waarop zijn carrière wordt verbeeld. Met zijn st